Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min samling med Tjeckoslovakiskt glas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Min samling med Tjeckoslovakiskt glas

    Jag vet att jag sa att jag inte ville visa min samling riktigt än men nu börjar jag närma mig mitt mål på 200 olika modeller så jag tänkte att jag skulle dela med mig. Eftersom jag har så mycket så orkar jag inte posta en och en så ni får själva gå in på:



    ...å kolla runt.

    I en annan tråd frågade någon om boken på www.sklounion.com var nåt att ha och det tycker jag att den är om man är intresserad av pressglas. Det följer med en CD till boken som är väldigt bra (men långt ifrån komplett).

    En annan bra bok är Hi Sklo - Lo Sklo. Den handlar inte bara om pressglas, men å andra sidan så innehåller den inte så jättemånga olika modeller.

    Jaja, hoppas ni uppskattar min samling!

    Trevlig fortsättning på sommaren!

    MvH
    Emil
    Last edited by Emil Brannstrom; 2010-07-04, 19:17.

  • #2
    Det var en trevlig samling du har Emil kul att få se lite annat glas också. Har ju sett några tidigare men inte kunnat plasera dom .Lycka till i ditt sammlande av glaset. Mvh cobe

    Comment


    • #3
      Det var ingen dålig samling Emil.
      Själv har jag vad jag vet EN, säger EN tjeckisk glassak.
      När jag köpte den för många år sedan var det för att det stod
      E. Höglund på. Då visste jag ingenting om Chribska eller att Erik
      Höglund varit där och gästspelat. Denna är gjord 1992.
      Vet Du Emil om Höglund gjort många modeller för Chribska..
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Finfint Emil!

        M.v.h.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Vet Du Emil om Höglund gjort många modeller för Chribska..
          Hehe, jag visste inte ens att han varit där! Det enda jag vet är att Sverige och Tjeckoslovakien haft bra koll på varandra under hela 1900-talet, med flera utbyten åt båda hållen!

          MvH
          Emil

          Comment


          • #6
            Jätteroligt att se din samling, Emil. Att titta på dina foton gav svar på ett par vaser vaser som jag har och som jag undrat över. Nu vet jag
            Skickar med en bild på en grön, som ser ut att vara likadan som en av dina; bild nr 13, vas designad av Jiri Brabec 1968.
            Vad tror du - är det samma? Kopierar din bild för jämförelse.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Stämmer bra! Trevlig färg, det är generellt sett svårare att hitta färgade vaser. Tydligen så var klarglas mycket mera populärt i Skandinavien än i till exempel UK.

              MvH
              Emil

              Comment


              • #8
                Vilka läckra skapelser . Måste ändå försöka hålla mig ifrån konstglas, annars är det risk att jag måste skaffa större bostad.

                Comment


                • #9
                  Tack Emil!
                  Jättekul att få se din fina samling!
                  Mycket bra referensmaterial och snygga bilder!

                  Comment


                  • #11
                    Hēurēka!!!

                    Det ante mig!
                    Förstod att dina snygga bilder och bra information skulle komma till stor användning! Dessutom trevligt ögongodis.
                    När jag nu klickade på den första länken i ditt senaste inlägg, så fick en av mina UFO-vaser sin identitet fastställd!

                    Rudolf Jurnikl, 1960
                    Sklo Union, Hermanova Hut, Pattern No. 20024

                    Min ä,r 20cm hög, väger 604g, grön glasmassa

                    Tusen Tack Emil!
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #12
                      Toppen! Vasen finns i tre storlekar, 15, 20 och 25cm och gissningsvis i flera färger. Om de tillverkats i en färg så har de så vitt jag vet tillverkats i alla andra "Sklo Union"-färger oxå, däremot finns det flera pjäser som bara tillverkats i klarglas.

                      Man lär sig ganska snabbt känna igen färgerna de använde på håll och tillsammans med "fågelbadsbotten" (botten på Tjeckoslovakiskt pressglas är oftast skålformad och kanten runt är slipad matt) kan man vara ganska säker på att det är Sklo Union.

                      Vanliga färger är:

                      Ultramarin och Citrongul

                      Bärnsten

                      Rosa (mitten till vänster)

                      Lite kallare blå färg

                      Grön

                      Sen finns det en grönturkos färg och (till min förvåning) Neodymium.

                      Ultramarin verkar vara vanligast, men det är bara som jag tror. Det finns säkert fler färger som jag inte kommer på nu.

                      MvH
                      Emil

                      Comment


                      • #13
                        Jag tänkte bara visa botten på några olika pjäser. De 2 första är exempel på hur botten oftast ser ut på jardinärer och vaser. Den tredje visar en skål med ett mönster i botten, vilket inte är helt vanligt. Den fjärde är en skål utan den slipade kanten.

                        Tyvärr så finns det andra glasbruk (till exempel tyska VLG Lausitzer) som oxå haft mattslipade kantringar på sina objekt och jag har själv gjort några felköp, men generellt är det ändå ett bra tecken på att nåt är från Tjeckoslovakien.

                        MvH
                        Emil
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #14
                          Hallå Emil,
                          Grattis till en fantastisk samling och fin presentation. Nu undrar jag som ordförande och initiativtagare till Svenska Samlarakademiens Vänner hur du kom på idén att börja samla tjeckiskt glas och var har du har förvärvat alla pjäserna? Det vore kul att veta. So long...

                          Comment


                          • #15
                            Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                            Hallå Emil,
                            Grattis till en fantastisk samling och fin presentation. Nu undrar jag som ordförande och initiativtagare till Svenska Samlarakademiens Vänner hur du kom på idén att börja samla tjeckiskt glas och var har du har förvärvat alla pjäserna? Det vore kul att veta. So long...
                            Tack, Kim!

                            I sanningens namn vet jag inte riktigt. Jag tror jag sökte efter något på glassmessages.com och sprang på en Tjeckoslovakisk vas av misstag och nån hade skrivit att vissa samlar på något som kallas "Sklo Union" och vetgirig som jag är kollade jag upp det på nätet. Någon vecka senare sprang jag på en vas på en antikaffär för en tjuga eller två, som jag köpte för att jag trodde att det var världens kap. Någon vecka senare hittade jag tre till på Erikshjälpen och då började snöbollen rulla igång på riktigt. Sen snackade jag om dem med en lokal antikhandlare som sa att jag borde ha en utställning när jag kommit upp i 200 pjäser och på den vägen är det. Nu har jag bara 55 kvar till den där utställningen...

                            Från början var det väl mest så att jag bestämde mig för att köpa dem om jag sprang på dem, det var alltså inget egentligt sökande. Det har "utvecklats" till något som jag inte är helt säker på att det hälsosamt haha. Nu åker jag på loppis så ofta jag kan och köper nästan bara Tjeckoslovakiskt glas. Jag kan lätt lägga 1000-1500:- i månaden på loppis, då och då säljer jag enstaka prylar och då bara för att finansiera mitt eget glasmissbruk.

                            Sen så tycker jag såhär. Efter andra världskriget fanns det tre regioner som dominerade världsmarknaden när det gäller glas, både vad gäller kvantitet och kvalitet, och det var Skandinavien, Italien och Tjeckoslovakien. Både Skandinaviens och Italiens glasproduktion är minst sagt väldokumenterad (åtminstone i relation till den Tjeckoslovakiska). Eftersom det Tjeckoslovakiska (hädanefter TS) glaset utvecklades bakom järnridån samt under kommunistiskt styre med dess syn på individen så blev de TS:a formgivarna inte kända vare sig i sitt hemlandet eller utomlands (TS konstglas är väldigt sällan signerat med mer än en etikett). Det innebär att kunskapen om det är extremt begränsad.

                            Dessutom har TS glas exporterats till i stort sett hela världen ända tills relativt nyligen, det är generellt sett inte gammalt nog för att kännas "retro". Vi sjuttiotalister kan nog komma ihåg någon pjäs från vår barndom som varit från TS, även om vi inte visste det då. Hade det varit så att våra far- och morföräldrar var de som köpte TS glas tror jag att det hade varit mycket mer populärt nu än vad det är.

                            Sammanfattningsvis så menar jag att okunskap och samtida produktion, i vissa fall brist på kvalité i det tekniska utförandet och öststatskonnotationer tillsammans gör att TS inte är särskilt poppis just nu.

                            Vad är det då som är så fantastiskt med glaset? Jag tycker att det är helt fantastiskt att man kan köpa ett objekt som formgivits av en ännu aktiv formgivare som är internationellt känd och vars nuvarande produktion är av museikvalité för en tjuga på Erikshjälpen. Jag tycker att det är fantastiskt att formgivningen är unik (med några undantag) för tiden och området. Jag tycker att det är fantastiskt att det finns både äldre formgivning som känns så modern och universell samtidigt som det finns formgivning som verkligen inte kunde producerats under någon annan period och någon annanstans.
                            Dessutom gillar jag hur formgivningen påverkats av den tekniska utvecklingen.

                            Kort sagt så innehåller TS glas allt det där som god design ska ha, och dessutom är det sånt sjukt köpläge just nu när det är så billigt. Om man gillar investeringar så får man verkligen massor med historia, samhällsutveckling, formgivning och tidsdokument för en spottstyver. Allt dessutom från en europeisk politisk kontext som inte lär dyka upp igen på ett tag.

                            MvH
                            Emil

                            Comment

                            Working...
                            X