Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Barnängen

Barnängen

Jätteflaska i klarglas, ca 1 liter med vackra reliefer i glaset samt Barnängen i text på axlarna. Öppningen har en avhällningspip men ingen skipning(frostning) som anger att den skulle haft ngn propp(snarare bara kork) Men vad innehöll denna, barnolja, ....????? eller vad...? jag är ganska borta på Barnängenområdet!!

Nu blev vi besvikan, det har gått rykte om att du disputerat på Barnängsflaskor utan slipad propp.

Gammgubbe Sladdens avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Bläck har jag för mig att det var.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Barnängens bläck på literflaska, till vad? fixa fotavtryck på nyfödda. Jag hänger inte med, vad är det jag inte fattar?

Dansk flasknörd PLYNGs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    I Danmark brugtes de store flasker til at fylde de små blækhuse fra. Derfor "avhällningspip". De store flasker indeholdt ofte "Skoleblæk" - og det var da praktisk (og billigere) at købe store portioner til f.eks. skoler, hoteller og andre steder, hvor forbruget var stort.
    Barnängens kunne også købes i Danmark.
    Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
    Min hemsida: www.antikflasker.dk

Barnängen var också dom som fixade fram Blue baby och för den proceduren gick det åt en hel del bläck.

Man får lära sig ngt nytt varje dag, va härligt. Barnängen försålde Bläck!! Dagen börjar underbart efter en sömnlös natt med bekanta tankar.
    Glömde tacka för att du la in en bild Sladden! det är en sådan jag menar. Är det fram till ca 40-talet de framställdes, eller ännu längre fram i tiden..?

Seniormedlem Surmasens avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Även jag har hittat en dylik och undrar när de kan ha tillverkats?

Har också en Barnängens bläckflaska. Denna flaska är köpt på 60-talet från ett Apotek som skulle läggas ner. Bläcket fanns i färgerna Rött samt Blått. Bifogar bilder på de etiketter som finns på min flaska. Glaset skimrar i regnbågens alla färger men detta var svårt att få med på bild.
    Bifogade bilder Bifogade bilder          

Seniormedlem Fnusfrökens avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Idag inloppade jag den här 23,5cm höga flaskan.Har sett ett par tidigare i sommar och har lärt mig att de innehållit bläck och kommer ifrån Barnängen men....min flaska är INTE märkt upptill med Barnängen i glaset samt har en rosagrå färg.Då borde min flaska som tyvärr inte är i perfekt skick(den har några nagg o beläggning invändigt)vara en lite äldre variant än de andra eller.....
    Namn:  001.JPG
Visningar: 647
Storlek:  91,7 KB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •