Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gissa på växter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Ursprungligen postat av Mylla Visa inlägg
    Ang. latinska namnet så är det väldigt många sorter som bytt namn genom åren.. den virtuella floran är en bra hjälp då den både har aktuellt namn och äldre;

    http://linnaeus.nrm.se/flora/di/aste...l/tripper.html
    Tack Mylla för klargörandet.....

    Comment


    • #77
      Vad heter de ovanliga träden?



      Var inne och kollade på en botanisk trädgårds hemsida och upptäckte för första gången i mitt 65-åriga liv ett träd som jag aldrig hört talas om. Kunde naturligtvis inte låta bli att göra ett besök för att stilla min nyfikenhet. I bara farten upptäckte jag ytterligare ett ovanligt träd.

      Vad heter träden?
      Bifogade filer
      p-son

      Comment


      • #78
        Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

        Var inne och kollade på en botanisk trädgårds hemsida och upptäckte för första gången i mitt 65-åriga liv ett träd som jag aldrig hört talas om. Kunde naturligtvis inte låta bli att göra ett besök för att stilla min nyfikenhet. I bara farten upptäckte jag ytterligare ett ovanligt träd.

        Vad heter träden?
        Nu fuskar jag igen Polsson.
        (Detta fantastiska medie ger en möjligheter att söka och finna vad som helst).

        Det ena trädet med de vita "bladen" kan kanske vara ett Näsduksträd?
        Man slutar aldrig att förvånas över naturens under.


        Inte ens jag med mina sextioåtta "vårar" har sett något liknande.
        Tack för titten Polsson.

        PS
        Här uppe på grannön (Hemsön) norr om stan finns ett av de nordligaste arboretum (trädplantering) i landet med 170 olika arter med träd och buskar.
        Bara som en parentes.
        DS
        Last edited by Lars F; 2011-06-04, 00:36.
        - - - - - - - - - -
        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

        Comment


        • #79
          Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
          Nu fuskar jag igen Polsson.
          (Detta fantastiska medie ger en möjligheter att söka och finna vad som helst).
          Det ena trädet med de vita "bladen" kan kanske vara ett Näsduksträd?
          Man slutar aldrig att förvånas över naturens under.

          Inte ens jag med mina sextioåtta "vårar" har sett något liknande.
          Tack för titten Polsson.
          PS
          Här uppe på grannön (Hemsön) norr om stan finns ett av de nordligaste arboretum (trädplantering) i landet med 170 olika arter med träd och buskar.
          Bara som en parentes.
          DS
          Eftersom "fusk" leder till ökad kunskap och därmed större livskvalitet, måste det i liknande fall vara accepterat. Naturligtvis är det ett näsduksträd, Lars F! Hade jag bara haft större trädgård, skulle inte bara familjen Olsson i Helsingborg kunna stoltsera med ett dylikt, utan även familjen dito i Trelleborg. Kan även nämna att jag går och väntar på något som kan liknas vid knoppar på tulpanträdet. Kommer jag någon gång upp till dina hemtrakter, förväntar jag mig en visning av Hemsöns arboretum.
          p-son

          Comment


          • #80
            Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            ...

            ...Kommer jag någon gång upp till dina hemtrakter, förväntar jag mig en visning av Hemsöns arboretum.
            Jo men visst Polsson.
            Självklart.

            Inkvartering går säkert att ordna här.
            - - - - - - - - - -
            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

            Comment


            • #81
              Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
              Jo men visst Polsson.
              Självklart.

              Inkvartering går säkert att ordna här.
              http://www.hemsofastning.se/
              Utmärkt, Lars F! Som gammal trådsignalist vid KA 2 i Karlskrona, kan det vara stimulerande att besöka andra försvarsanläggningar. Har faktiskt varit bergrumsstationerad vid ett och annat tillfälle under förra årtusendet.
              p-son

              Comment


              • #82
                Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

                Bravo, Maria!
                De tre första förslagen är rätt, men den sista är inte murgröna.



                Såväl (druv)fläder som pion är rätt, Rosa. Jag vet inte om pionen är lukt- eller bond, men att det är en pion är helt klart. Trädet är inte rönnsumak.



                Klätterhortensia, pion och ungersk syren är rätt, övriga inte rätt.



                Nej, tyvärr, Aimon! Kan berätta att Sveriges längsta ginkolallé finns i Trelleborg.



                1, 2+5 och 3 är rätt, luchur.

                Nu återstår endast 6-7 och 8-9.

                När 6-7 blommar ser blomman ut som på bilden. Jag väntar fortfarande med spänning på blomningen. Nummer 8-9 "håller sig fast/klättrar" enligt bilden.
                6-7 tulpanträdet

                Comment

                Working...
                X