Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gissa på växter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Träd fram, sten bort

    Kan konstatera att jämfört med mig, har du gröna fingar gällande odlade klematis, simco! Tre meter är imponerande! Intressant att se dina trädgårdsbilder. Kan förresten berätta att lokaltidningen Trelleborgs Allehanda var och fotograferade mitt tulpanträd i dagarna.

    På tal om ordet trädgård, måste vi nog införa nya ord för detsamma i vårt svenska språk. Söderslätts bördiga gjord används i villaträdgårdar alltsomoftast till att lägga stenar på och/eller att betäckas med trädäck (kallades trätrallor på 70-talet). Man får faktiskt vara glad om folk sår gräs i myllan. På en brädgård förväntar man sig att se brädor och i en trädgård bör det väl finnas träd och buskar?

    Visar några liljor vilka jag köpt vid Katrinetorps antik- och trädgårdsmässa de två senaste åren. Tydligen är det två olika "sorter". Den gula har bladen samlade i rosett medan de övriga har bladen längs stammen. I fråga om liljor och deras namn
    är jag helt körd. Nätet som syns på bild är hundrelaterat.
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2010-07-24, 22:56.
    p-son

    Comment


    • #17
      [QUOTE=Polsson;146735](kallades trätrallor på 70-talet). vara glad om På en brädgård förväntar man sig att se brädor och i en trädgård bör det väl finnas träd och buskar?

      Hej Polsson!

      Vad förväntas man få se på en bakgård??

      Jag bara undrar.

      Ha det.

      Lars
      - - - - - - - - - -
      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
        Vad förväntas man få se på en bakgård??

        Jag bara undrar.

        Ha det.

        Lars
        Komma här och sabotera mina dags/tidsaktuella inlägg, Lars F!

        Eftersom "bak" (bakom) inte är ett substantiv utan en ordklass som anger riktning, var?, (tror att det är ett adverb), är det irrelevant i sammanhanget. Gällande träd+gård och bräd+gård är resp. första ord substantiv (liksom ordet gård) varvid de omtalar vad som borde finnas på gården.

        kyrkogård - finns oftast en kyrka där men inte alltid
        för-gård - före gården
        bilkyrkogård - finns bilar där men knappast en kyrka

        Länge leve Lars och Ångermanland!
        p-son

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
          Komma här och sabotera mina dags/tidsaktuella inlägg, Lars F!

          Eftersom "bak" (bakom) inte är ett substantiv utan en ordklass som anger riktning, var?, (tror att det är ett adverb), är det irrelevant i sammanhanget. Gällande träd+gård och bräd+gård är resp. första ord substantiv (liksom ordet gård) varvid de omtalar vad som borde finnas på gården.

          kyrkogård - finns oftast en kyrka där men inte alltid
          för-gård - före gården
          bilkyrkogård - finns bilar där men knappast en kyrka

          Länge leve Lars och Ångermanland!
          Tack för det Polsson!

          På tal om bakgård...

          ... på vår gård bor en bagare som tar sig FRAM på bak!


          - - - - - - - - - -
          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
            Tack för det Polsson!

            På tal om bakgård...

            ... på vår gård bor en bagare som tar sig FRAM på bak!


            Härligt, Lars F! Det var väl inte han som smet?
            p-son

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
              Härligt, Lars F! Det var väl inte han som smet?
              Polson!

              Jovisst var det han.

              Ha det gott!

              Lars

              "Lånad" bild.
              Bifogade filer
              - - - - - - - - - -
              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

              Comment


              • #22
                Så sant som det var sagt.


                Lars

                Formidabel tecknare är Hans Lindström.
                Bifogade filer
                - - - - - - - - - -
                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                  Så sant som det var sagt.


                  Lars

                  Formidabel tecknare är Hans Lindström.
                  Instämmer till fullo! Kommer att tänka på låten "Livet är ett helvete" med Britta Borg.
                  p-son

                  Comment


                  • #24
                    Växer så det knakar

                    Naturen är förunderlig!
                    Berättade i mitt första inlägg (nummer 1) på denna tråd om skogsklematisen som fick klippas ner efter rekommendation av en trädgårdsmästare. Risken var annars stor att den invaderade hela trädgården. Byggde en spalje i juni månad till den i fjol helt nerklippta växten vilken hade några cirka 1,5 m långa nya avstickare. Om jag säger att den idag har totalt uppemot 50 m avstickare, överdriver jag inte. Och inte bara det, den blommar, visserligen inte rikligt men dock.

                    Bild 4: Efter nerklippningen i fjol.
                    Bifogade filer
                    p-son

                    Comment


                    • #25
                      Vackert Polsson!

                      Du kommenterade mina "gröna fingrar" i tidigare inlägg. Mina blommor skulle nog protestera vilt om de kunde.
                      Men faktum är att jag klipper ner klematisen totalt varje vår. Sparar bara ca 5cm av de torra nedvissnade "kvistarna". Detta var bara en slump, ville få bort den risiga härvan från rabatten. Till min förvåning blev Klematisen riktigt glad och sköt ut nya kraftigare skott, med ännu fler blommor, som bara växer sig högre och högre. Lite påfyllnad av ny jord ovanpå den gamla gjorde också susen. Efter denna upptäkt går jag efter devisen "Same procedure as last year" och sekatören åker fram varje vår.

                      Grattis till dina nyfärvärv förresten! Måste säga att texten under ditt användarnamn är störtskön.

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                        Naturen är förunderlig!
                        Berättade i mitt första inlägg (nummer 1) på denna tråd om skogsklematisen som fick klippas ner efter rekommendation av en trädgårdsmästare. Risken var annars stor att den invaderade hela trädgården. Byggde en spalje i juni månad till den i fjol helt nerklippta växten vilken hade några cirka 1,5 m långa nya avstickare. Om jag säger att den idag har totalt uppemot 50 m avstickare, överdriver jag inte. Och inte bara det, den blommar, visserligen inte rikligt men dock.

                        Bild 4: Efter nerklippningen i fjol.
                        Så fick jag då äntligen reda på vad det var för "ogräs" som försökte invadera tujahäcken i min dåvarande skånska trädgård. Hur jag än rev bort dessa slanor återkom de ständigt med blixtens hastighet.

                        Comment


                        • #27
                          Jag har in ginko på balkongen, på vintern får den flytta ner i källaren och det verkar fungera bra. Den är nu fem-sex år gammal (och ungefär en och en halv meter hög), och när den fällt sina barr (jepp, ginko är ett barrträd!!) vet jag att det vinter och dags för den att flytta in... Sen flyttar jag ut den i mars/april nån gång, lite beroende på vädret, bor ju i Norrland så det kan vara kallt länge!

                          Har också haft en hel del andra växter på balkongen som övervintrat, men vintern som var med hysteriska mängder snö gjorde att allt frös sönder. Jag trodde att det tjocka snötäcket skulle skydda dem, men antagligen blev det för fuktigt...
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Tackar för uppmuntrande ord, Simco!
                            Sannolikt måste väl även jag, liksom du, göra en insats med sekatören. Om inte i år, så nästa år.

                            Ursprungligen postat av Koala Visa inlägg
                            Så fick jag då äntligen reda på vad det var för "ogräs" som försökte invadera tujahäcken i min dåvarande skånska trädgård. Hur jag än rev bort dessa slanor återkom de ständigt med blixtens hastighet.
                            Jag förstår dig till 100 %, Koala. Enligt trädgårdssidor på nätet, poängterar de att man inte ska låta beskurna slingor från skogsklematisen ligga kvar på marken eftersom de har en extrem förmåga att snabbt rota sig.

                            Ursprungligen postat av Mylla Visa inlägg
                            Jag har in ginko på balkongen, på vintern får den flytta ner i källaren och det verkar fungera bra. Den är nu fem-sex år gammal (och ungefär en och en halv meter hög), och när den fällt sina barr (jepp, ginko är ett barrträd!!) vet jag att det vinter och dags för den att flytta in... Sen flyttar jag ut den i mars/april nån gång, lite beroende på vädret, bor ju i Norrland så det kan vara kallt länge!

                            Har också haft en hel del andra växter på balkongen som övervintrat, men vintern som var med hysteriska mängder snö gjorde att allt frös sönder. Jag trodde att det tjocka snötäcket skulle skydda dem, men antagligen blev det för fuktigt...
                            Har själv inget ginkgoträd men är väldigt förtjust i dem. Att de tros tillhöra barrväxterna visste jag inte. Däremot vet jag att sumobrottarnas frisyrer, "bladet" som står upp likt en solfjäder på hjässan, ska föreställa ett ginkgolöv. Kopierade följande från Wikipedia:

                            Ett extremt exempel på dess härdighet är att fyra Ginkgoträd växte närmare än 2km från platsen för atombombsdetoneringen i Hiroshima 1945. Ginkgon var en av få arter som överlevde explosionen på så nära håll. Trädet är mycket robust och långlivat. Det äldsta exemplaret finns i Kina och är omkring 1250 år gammalt.

                            Ginkgo-träd i Sverige
                            Ginkgo-träd kan under gynnsamma omständigheter odlas i Sverige åtminstone i odlingszonerna 1 och 2. I Trelleborg finns Europas nordligaste allé av Gingko-träd med 68 träd utefter Nygatan, planterade på 1950-talet.
                            Last edited by Polsson; 2010-09-30, 17:46.
                            p-son

                            Comment


                            • #29
                              jodå, de tillhör barrväxterna.. och är väl en av de äldsta trädarter som finns!

                              Jag bor i zon 4-5 så det blir till att ta in den, fast jag tycker att det där med zonindelningar ska tas med en stor nypa salt =)

                              Comment


                              • #30
                                Om man tittar på bladens uppbyggnad så ser man att de inte alls har bladnerver som vanliga blad har... här ett som fallit av på hösten;
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X