Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2 ytterfoder [ID: Steingut-Fabrik und Kunsttöpferei F.A. Mehlem, Bonn, Tyskland]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: 2 ytterfoder [ID: Steingut-Fabrik und Kunsttöpferei F.A. Mehlem, Bonn, Tyskland]

    Hej

    Midsommarfyndet (eller kanske inget fynd?) består i två stora ytterfoder. Den ena har ingen märkning förutom talet 17 målat i botten med guldfärg men en säregen form samt motiv som kanske lätt kan härledas ? Det andra har jag nästan stirrat mig blind på i hopp om att kunna utläsa instansningen i eller se mer än numreringen (49). Det finns också en svag grön markering på den som ser ut som ett "torn" med tre skyttevärn eller hur man nu skall beskriva det. De är båda ca 20cm i diameter och 20-22cm höga.

    Please help!
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-07, 22:42.

  • #2
    Bilder på nummer 2.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Den andra krukan är tysk och i rektangeln bör det stå Geschützt. Tornet kan det möjligen vara Bonn? http://www.porcelainmarksandmore.com...sdorf_2/00.php

      Comment


      • #4
        Hej

        Vad snabb du är! Ja, det stämmer nu när jag fått det presenterat att det står Geschütz. Är det namnet på tillverkaren? Tornet ser ut att passa med Bonn - tillverkning 1885-1920- tror du att det stämmer med dekor och form? Är de vanligt förekommande dessa krukor från Tyskland?

        Tror du den första kan vara svensk?

        Kaptenen, du har ingen uppfattning om min Höganäs byst/väggbonad?

        Comment


        • #5
          Ordet Geschütz alternativt Geschützt och ibland Gesetzlich geschützt innebär att form och mönster är skyddat (mönsterkskydd). ytterfodren är förmodligen tillverkade under 1890-talet i för tiden populära blandstilar, så stämpeln för Bonn 1885-1920 passar väl.

          Min magkänsla säger antingen Tyskland eller England om den första krukan och om Höganäs torson har jag inga som helst uppgifter.

          Comment


          • #6
            Kaptenen är som vanligt på rätt spår Kruka nr 2 har jag en likadan hemma. Såhär har jag skrivit i min "loggbok" om ytterfodret när jag köpte det: Stämplad med ett M i ett typ schacktorn och Bonn under. Användes 1887-1920. Många otydliga stämplar trol. Franz Anton Mehlem Bonn jugend/sekelskifte.
            Jag har inte några bilder på krukan på den här hårddisken men jag ska fixa det efter semestern... så kan vi jämföra.

            Comment

            Working...
            X