Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Härlig liten vas med LLL-stämpel (3 L )

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Härlig liten vas med LLL-stämpel (3 L )

    Hej

    Har inte sett denna signatur innan, ska man läsa det som LLL (3 L ) ?
    Färgen på vasen påminner om någon korsning mellan Gabriel, St:erik, Agenta.
    Den är ca 12,5 cm hög.
    Någon som vet eller har några tankar?
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

  • #2
    Krus varifrån, LLL-stämpel?

    Tyckte jag kände igen signeringen, men ändå inte. Av vem är den tillverkad? Höjd ca 19 cm. Färgsticket blev mycket blåare än i verkligheten, påminner om Ekebys grönsvarta.
    söffe
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Ser ut som en icke färdigsignerad signatur "SGS" Sune Georg Svensson, men om det är han, och gods liknande hans produktion, vet jag ej.
      p-son

      Comment


      • #4
        Det var min tanke också!

        Comment


        • #5
          Känns som samma signatur som på denna olösta.
          Pes är mitt google.

          Comment


          • #6
            Det inte bara känns utan det är samma! Då kan vi slopa SGS!

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Det inte bara känns utan det är samma! Då kan vi slopa SGS!
              Jag hoppar på samma tåg, Kaptenen!
              p-son

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Jag hoppar på samma tåg, Kaptenen!
                Tycker nog Polsson borde kunna denna signatur. Det syns ju tydligt att det är 1, 2, 3 L. Alltså TREL.......

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Tycker nog Polsson borde kunna denna signatur. Det syns ju tydligt att det är 1, 2, 3 L. Alltså TREL.......
                  Trelleborgarna säger bara detta "gröna sidan upp"! Inget blått alltså!
                  p-son

                  Comment


                  • #10
                    Det där ell-ell-ell-märket har jag stött på flera gånger under årens lopp.
                    Det är så många nu, att ursprunget borde vara svenskt, fast tankarna hellre vill gå Tysklandshållet till.
                    LLL får en att tänka på massproduktion och stor fabrik, men här är väll LLL ett personnamn, åtföljt av Lerverkstad kanske? Lisa Larssons? Ha, nä nä.
                    Förhoppningsvis dyker det upp något, som också har etikett på sig och jag sätter en femma på att SGS är oskyldig.

                    Comment


                    • #11
                      Steninge/Sigtuna hållet med de runliknande essen och den fina glasyren, månne.

                      Comment


                      • #12
                        LLL-stämpel som har varit uppe för diskussion

                        Köpte denna lilla kanna (7 cm hög) som en ledtråd i jakten på vems signatur det kan röra sig om, då den är kallmålad med Blommor och Bornholm. Säker kan man givetvis inte vara på att LLL hörde hemma där; vi har ju sett exempel på souvenirer från Kähler som också var avsedda för Bornholmsturister.

                        Trots ivrigt sökande finner jag inte de trådar där denna stämpel figurerar.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Hejsan!

                          Jag har inte mycket att tillföra gällande härkomsten, men mycket intressant med Bornholmstexten på Kaptenens senaste LLL-stämplade alster.
                          Jag har sammanfogat trådarna och lagt till LLL-stämpel i rubriken på dessa av modereringstekniska själ.

                          Comment


                          • #14
                            Tack för det, simco!

                            Lägg märke till att man har använt sig av både röd och gulgrå lera, vilket inte precis underlättar för oss.

                            Comment


                            • #15
                              Spånar lite, men kan det vara Laurids Lönborgs som fått denna märkning på beställda keramikalster ??Click image for larger version

Name:	danishicebucket5.jpg
Views:	1
Size:	30,3 KB
ID:	523504

                              Comment

                              Working...
                              X