Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Keramik från Kvidinge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Skröfsan Visa inlägg
    Hej på er, jag såg att Hallsten, Kvidinge var en av gissningarna i en gissningstävling som pågår :-). Mitt favoritporslin, höll jag felaktigt på att säga, men i alla fall mina favorittallrikar för dagligt matintag är av Hallsten, fyndade på loppis förstås och jag har aldrig sett information om honom. Skålen som du, Polsson, visade, är året yngre än mina tallrikar och liknar dem mycket, behöver jag säga att jag blev djupt förälskad. (I skålen alltså.) Här är mina tallrikar.
    Det förstår jag, Skröfsan, att du blev förtjust i tallrikarna. Överhuvudtaget är priserna på Hallstens lergods loppisaktiga, dvs låga.
    p-son

    Comment


    • #17
      Lite fredagsmys från E.Lindkvist, Kvidinge.
      Trevlig helg!
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Skröfsan Visa inlägg
        Lite fredagsmys från E.Lindkvist, Kvidinge.
        Trevlig helg!
        "Varde ljus och det blev ljus!"
        p-son

        Comment


        • #19
          Här visas en liknande kruka som Lars M. visat tidigare. Denna har dock fått lite grönt även på handtagen. Tillverkad av Erik Lindqvist.
          Så en krynta av Knut Hallsten.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Hallsten 1969

            Här kommer ett fat av Hallsten från Kvidinge. Diam 20 cm.
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
              Här visas en liknande kruka som Lars M. visat tidigare. Denna har dock fått lite grönt även på handtagen. Tillverkad av Erik Lindqvist.
              Så en krynta av Knut Hallsten.
              Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Här kommer ett fat av Hallsten från Kvidinge. Diam 20 cm.
              Intressant information om Kvidingekrukmakarna finns i boken "Keramik från Kvidinge" av T Anagrius. Bla att Erik Lindqvist var tredje generationen krukmakare på samma plats och att hans son Åke tog över verkstaden 1982 när fadern avled 75 år gammal.. Enl. boken började EL signera först 1940 då han skaffade sig den runda stämpeln som syns på din kruka, Bengt H. Knut Hallsten som var född i Gävle 1896 lämnade leran för gott 1979. Stämpeln Skåne-Keramik som syns på Bengt H:s och Lars M:s lergods är Hallstens egen, alltså ingen hemslöjdsförbunds eller annan sammanslutningsstämpel.
              Last edited by Polsson; 2011-02-27, 01:12.
              p-son

              Comment


              • #22
                Tack så mycket för informationen om keramikerna från Kvidinge, Polsson.
                Alltid intressant att få läsa lite om gubbarna.

                Comment


                • #23
                  Den här spillkumen låg lite avsides på en slum-loppis och jag är lite förtjust av spillkumar, både i glas o keramik så den fick följa med hem fr. Småland. Läser jag dig rätt Polsson så användes då denna stämpel fr. 1940-1980-talet??Click image for larger version

Name:	039.jpg
Views:	1
Size:	57,4 KB
ID:	515280Click image for larger version

Name:	042.jpg
Views:	1
Size:	36,9 KB
ID:	515281Click image for larger version

Name:	043.jpg
Views:	1
Size:	39,9 KB
ID:	515282Click image for larger version

Name:	040.jpg
Views:	1
Size:	34,2 KB
ID:	515283Click image for larger version

Name:	041.jpg
Views:	1
Size:	45,8 KB
ID:	515284
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                    Den här spillkumen låg lite avsides på en slum-loppis och jag är lite förtjust av spillkumar, både i glas o keramik så den fick följa med hem fr. Småland. Läser jag dig rätt Polsson så användes då denna stämpel fr. 1940-1980-talet??[ATTACH]94479[/ATTACH][ATTACH]94480[/ATTACH][ATTACH]94481[/ATTACH][ATTACH]94482[/ATTACH][ATTACH]94483[/ATTACH]
                    Enlig Anagrius bok stämmer ditt antagande, med det undantaget att Erik "..... vid mitten av 1970-talet stannade drejskivan för gott. Erik Lindkvist avled 1982." Sonen Åke fortsatte i verkstaden men då nämns endast blomkruksproduktion vilken upphörde 1984.
                    p-son

                    Comment


                    • #25
                      Här en liten skål från V. Sönnarslöv och av Knut Hallsten.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Här ett fat av Hallsten i Kvidinge från 1962 och med samma dekor som Kaptenen visade i inlägg 7. Detta är inte så stort utan "bara" 23 cm.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Här en liten skål från V. Sönnarslöv och av Knut Hallsten.
                          '
                          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Här ett fat av Hallsten i Kvidinge från 1962 och med samma dekor som Kaptenen visade i inlägg 7. Detta är inte så stort utan "bara" 23 cm.
                          Blev lite "förvirrad" över V Sönnarslöv respektive Kvidinge och citerar därför Anagrius "Keramik från Kvidinge":

                          "All keramik från den hallstenska verkstaden signerades, utom julklockorna och en del andra enklare föremål. Antingen för hand eller med stämpel:
                          Hallsten Kvidinge eller K. Hallstén. V. Sönnarslöv. Fimanamnet Skåne-Keramik användes också under många år.
                          Last edited by Polsson; 2012-07-04, 18:49.
                          p-son

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                            '


                            Blev lite "förvirrad" över V Sönnarslöv respektive Kvidinge och citerar därför Anagrius "Keramik från Kvidinge":

                            "All keramik från den hallstenska verkstaden signerades, utom julklockorna och en del andra enklare föremål. Antingen för hand eller med stämpel:
                            Hallsten Kvidinge eller K. Hallstén. V. Sönnarslöv. Fimanamnet Skåne-Keramik användes också under många år.
                            ........eller bara initialerna: "K. H. V. Sönnarslöv" som i Polssons inlägg nr 3 och nr 13 ovan.

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                              ........eller bara initialerna: "K. H. V. Sönnarslöv" som i Polssons inlägg nr 3 och nr 13 ovan.
                              Utmärkt vakenhet, Lars! Den kan inte jag skryta med.

                              Sommarhälsning!
                              p-son

                              Comment


                              • #30
                                Kör vidare på Hallstenspåret, med en kanna som Anagrius också har, men med andra färger. Se den i hans bok på sidan 138.
                                Den här har det typiskt St Eriksgröna med inslag av lystrande silver - nästan som en Argenta.

                                Click image for larger version

Name:	Knut Hallsten kanna 1.JPG
Views:	1
Size:	28,0 KB
ID:	538078

                                Click image for larger version

Name:	Knut Hallsten kanna 2.JPG
Views:	1
Size:	26,5 KB
ID:	538079

                                Click image for larger version

Name:	Knut Hallsten kanna 3.JPG
Views:	1
Size:	29,8 KB
ID:	538080

                                Click image for larger version

Name:	Knut Hallsten kanna 4.JPG
Views:	1
Size:	23,5 KB
ID:	538081

                                Click image for larger version

Name:	Knut Hallsten kanna 5.JPG
Views:	1
Size:	34,6 KB
ID:	538082

                                Comment

                                Working...
                                X