Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryds Glasbruk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Ryds Glasbruk

    Hej,
    Jag undrar lite om Ryds Glasbruk, eftersom jag har dessa ljusstakar. Har inte hittat så mycket info på nätet (eller så har jag bara inte kollat ordentligt...). Kanske någon här vet något?
    Bifogade filer

  • #2
    Puffar igång den här frågan igen...

    Comment


    • #3
      Är Ryd helt okänt här?

      Comment


      • #4
        Ryds Glasbruk anlades 1918 och tillverkningen kom igång 1919. Det lades ner 1971. Ryd var ett medelstort bruk men råkade liksom många andra ut för den ökande konkurrensen under 1960-talet och antalet anställda minskade. Några kända designers fanns inte utan det var fråga om bruksdesign av inte alltid så högklassig art. Men tydligen fick man sälja. Bruket tillhör inte de mera kända av Smålandsbruken.

        Comment


        • #5
          Så kul att ja fått svar. Tack CBA!

          Comment


          • #6
            Ett sent svar i tråden, men kanske kan det vara av intresse ändå? Har haft kontakt med en person som jobbade på Ryds glasbruk. Enligt denne så fick man beställningar från olika varuhus- och butikskedjor, vilka kom med färdiga ritningar på glas som de beställde i av bruket i större serier. Skulle tro att detta glas både såldes utan Ryds etikett och med den. Det var alltså vad gäller detta fråga om externa designers och inte någon egen "hyttdesign". Annars hade man en formgivare vid namn Christer Jahrenskog knuten till bruket under de sista åren. Vet dock inte om det var någon längre period. Försökte få kontakt med honom för något år sedan via hans svärson (för att utröna om han stod bakom designen för några glas), men fick då meddelandet att han strax före detta gått bort.

            Comment


            • #7
              Sena svar mottages också tacksamt!

              Comment


              • #8
                En grön flaska från Ryds Glasbruk kom med i en låda. Till min förvåning var den signerad Ryd 1926.
                Kan den vara 86 år eller är det bara ett produktnummer?
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Opaline Suedoise och en modern etikett från Ryds glasbruk på de här två vaserna. Det framgår inte vem som är formgivare men om glasbruket upphörde 1971, så bör väl de här vara från epilogen med tanke på form och färg?
                  20,5 cm höga och 5,5 cm Ø. Det framgår inte så bra på bilden men de är betydligt mörkare på den nedre halvan.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    I samma serie Opaline Suedoise kommer här fyra ljusblå i lite olika utförande. Jag passar på att visa en brunaktig och förmodligen äldre vas av döma efter etiketten. Och här finns en till http://precisensan.com/antikforum/sh...-Ryds-Glasbruk
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars M; 2020-01-31, 18:57.

                    Comment


                    • #11
                      Jag har också en sådan lite brun vas. Är det också opaline suédoise? Är det någon som vet vem som formgivit vasen och hur gammal den är?

                      Comment

                      Working...
                      X