Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Holm, Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Holm, Höganäs

    Vem har signerat denna mugg? och hur gammal kan den vara? Höjd ca 5,5 cm och bottendiameter på 9 cm.
    Bifogade filer

  • #2
    Den signeringen känner jag igen, som satt på ett par miniatyrstövlar jag haft.
    Jag fick på nöten av en släkting, som avfärdade mitt påstående om att det var Getthen Holm, och istället sa att det var hennes morfar Gösta Holm som gjort dem. Han föddes 1904 och var bror till den mer kände Åke Holm.
    I hänkeln går inspiratören Christopher Dresser igen, med sin raka stil. Glasyr och färg tycker jag pekar på kring åren 1930 och något senare, med Wiener werkstätte i bakhuvudet.

    Comment


    • #3
      ??? Innebär detta att den skall läggas till resten av dina "intressenter" på min hylla

      Comment


      • #4
        Åke Holm och hans brorsa Atte Holm hade verkstad tillsammans mellan 1928 och 1933. Deras grejor är signerade Holm och muggen är typisk, gjord av dem.
        Det fanns många Holm i Höganäs men neligt vad jag har hört ska Getthen i Lund inte vara släkt med Åke-släkten. Men där är jag inte hundra.
        www.starkeld.com

        Comment


        • #5
          Då råder det en osäkerhet.

          Karl Gösta Holm var född i Höganäs 1904, och dog 2002 på samma ort. Han var drejare och gjutare i lerans värv, samt bror till Åke.
          Atte, som säkert döptes till annat, hittar jag inte alls.
          Signeringarna "Holm, Höganäs" på luchurs mugg stämmer med Nyströms för Atte, men denna bild känns inte hundra i överensstämmelse.

          Jag kan ta kontakt med släktingen, se om denne svarar och återkomma. Men förhoppningsvis kan denne göra det direkt här.
          Frågetecknet måste rätas ut här.

          luchur - nej, man kan äga inte äga allt, men ger Du mig ett palats på köpet så...
          Last edited by Gideon; 2010-04-10, 02:04.

          Comment


          • #6
            Hm, samma diskussion för några år sedan, och där ska Atte vara Ernst egentligen...
            Nåja.

            Comment


            • #7
              Haller helt med Larspeter, detta ar fran broderna Holms verkstad 1928-1933, dom jobbade ihop igen i en kortare senare period som jag nu inte kommer ihag artalen pa och jovisst "Attes" riktiga namn var Ernst.

              Comment


              • #8
                Tackar alla för id hjälpen = Bröderna Holms verkstad 1928-1933

                Gideon: Den dagen jag fixar ett palats så ska du få öppna museum i ena flygeln

                Comment


                • #9
                  Höganäs Holm

                  Den här vasen? från Höganäs var en del av dagens skörd. Hur gammal är den? Har jag förstått det rätt att det är Åke Holm (eller kan det vara brodern?).
                  Vad kan den tänkas vara värd, gav 70:- tror inte det var en dålig affär?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Larspeter svarar i denna tråd att det rör sig om verkstaden som Åke och hans bror Atte drev tillsammans under tiden 1928-1933. http://www.precisensan.com/antikforu...ight=atte+holm

                    Åke Holm och hans brorsa Atte Holm hade verkstad tillsammans mellan 1928 och 1933. Deras grejor är signerade Holm och muggen är typisk, gjord av dem.

                    Comment


                    • #11
                      Precis som Kaptenen sager, har lite mer litteratur i saken

                      Comment


                      • #12
                        Tackar Kaptenen! Sorry att jag dubbelpostat när det redan fanns en tråd...

                        Comment


                        • #13
                          Dags att blåsa liv i denna tråd om bröderna Åke och Atte (Ernst) Holm!

                          I en härlig låda, från en trevlig PES-vän, låg denna vackra skål. Mycket formsäkert drejad och med vacker blank, skiftande glasyr. När man håller i den känner man att den är av mycket hög kvalité. Under skålen finns signeringen "Atte Holm"

                          Ernst Kornelius "Atte" Holm föddes 1902 i Höganäs och var Åke Holms (1900-1980) yngre bror. Atte fick sin utbildning vid Höganäsbolaget, där han var anställd. Han var utbildad drejare och kunnig på stuckatur. Tillsammans med sin bror Åke, som bl.a. varit anställd vid Andersson & Johansson, glaserat och dekorerat gods för Edgar Böckman samt studerat under Albin Hamberg, som anställd på Höganäsbolaget, bygger Atte en egen egen verkstad 1928, "Bröderna Holms Konstkeramik" på Sandflygsgatan nära föräldrahemmet i Höganäs. Tillsammans tillverkade bröderna bruks- och prydnadsföremål såsom skålar, urnor och vaser, ofta med målad dekor.
                          1933 går de skilda vägar och Atte ägnar sig mer åt musiken. 1961 flyttar Atte till Östersund där han åter ägnar sig åt keramiken. Han blir mycket uppskattad, såväl för keramiken, som för sitt arbete som lärare i keramisk teknik samt som Konsertmästare.
                          Under sin period i Östersund signerar Atte sina föremål "Atte Holm".
                          1972 återförenas bröderna i Höganäs där de utför samarbete med en mindre serie föremål. Atte drejar medan Åke står för glaseringen. Atte går bort 1978 i Östersund.

                          Källa: http://www.signaturer.se/Porslin/Lankar/AkeHolm.htm

                          Click image for larger version

Name:	DSCN1007.jpg
Views:	1
Size:	34,7 KB
ID:	529645Click image for larger version

Name:	DSCN1011.jpg
Views:	1
Size:	39,8 KB
ID:	529646Click image for larger version

Name:	DSCN1010.jpg
Views:	1
Size:	34,2 KB
ID:	529647Click image for larger version

Name:	DSCN1012.jpg
Views:	1
Size:	38,9 KB
ID:	529644

                          Comment


                          • #14
                            Attans rar dog....

                            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                            Larspeter svarar i denna tråd att det rör sig om verkstaden som Åke och hans bror Atte drev tillsammans under tiden 1928-1933. http://www.precisensan.com/antikforu...ight=atte+holm

                            Åke Holm och hans brorsa Atte Holm hade verkstad tillsammans mellan 1928 och 1933. Deras grejor är signerade Holm och muggen är typisk, gjord av dem.
                            Om det är Atte (Ernst) eller Åke Holm som gjort denna låter jag vara osagt, men rar är den likväl.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Gösta Holm och en saltglaserad ljusstake 10 cm Ø och 7 cm hög och med mönstrad bräm. En av bröderna Holm.
                              Bifogade filer
                              Last edited by Lars M; 2019-07-20, 20:25.

                              Comment

                              Working...
                              X