Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kakelugnar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan det vara en "Rörstrand-kopia" vi har? http://stadsmuseet.stockholm.se/utfo...ingar/foremal/ Jag blev inte klokare iallafall!

    Comment


    • Hej Claesisk

      Ja, det kan ju vara så eller att som boken berättar att man
      "lånade" modeller och stilar "hej friskt" mellan olika tillverkare.

      Men jag tänker att din länk här ovan visar att "ansikten" och
      "masker" förekom kanske lite tidigare...runt 1880-talet, kanske?

      Man kan låna boken på biblioteket. Det gjorde jag, för att få en
      uppfattning om detta ämne, då jag från början faktiskt inte visste
      något alls.

      Hälsar
      Staffan

      Comment


      • Från en tidning i Wenersborg 1888 kommer denna annons. En analys av de begrepp som förekommer är väl bara vännen Bengt H som kan åstadkomma: Kakelugnar, Björnberg, Upsalalera och "engelsk och norsk metod". Det där med Björnberg och Stora Mjällby är ju inte så långt från Trollhättan....
        Bifogade filer

        Comment


        • En lekmans analys av begreppet Upsalalera får bli att detta var en form av kvalitétsklassificering. Kakel tillverkad av lera från Uppsalaslätten blev tåligare och sprack inte så lätt, och dessutom fick dessa kakel en vitare färg efter glasering. Alla större fabrikanter använde sig i huvudsak av denna lera.

          Angående norsk och engelsk metod att framställa lerkärl får jag nog tillstå att jag inte vet det minsta om detta. Gissningsvis var det den norska metoden som kom att användas i Sverige, men vilken skillnad det var mellan de två metoderna är för mig okänt.
          Både lerkärlsfabriken i Göteborg och Lilla Edet (Ellbo) kallades Norska lerkärlsfabriken.

          Om Björnbergs vet jag dock i varje fall något. Länkar till en dokumentation där Björnbergarna i Trollhättan och Stora Mellby finns med.

          Comment


          • Tack Bengt H!
            Och i Lomma fanns också en norsk fabrik http://precisensan.com/antikforum/sh...ighlight=lomma

            Comment


            • Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
              Hej Claesisk

              Ja, det kan ju vara så eller att som boken berättar att man
              "lånade" modeller och stilar "hej friskt" mellan olika tillverkare.

              Men jag tänker att din länk här ovan visar att "ansikten" och
              "masker" förekom kanske lite tidigare...runt 1880-talet, kanske?

              Man kan låna boken på biblioteket. Det gjorde jag, för att få en
              uppfattning om detta ämne, då jag från början faktiskt inte visste
              något alls.

              Hälsar
              Staffan
              Hej Staffan, (nästan ett år senare...)

              Det är en Rörstrand #32 anno 1881 vi har, fick jag veta av en kunnig och vänlig Herr Mats Lindholm på Lindholm kakelugnar.
              Han berättade också att den är kraftigt sänkt med ca 65cm(!).
              Click image for larger version

Name:	IMG_8736.jpg
Views:	1
Size:	101,7 KB
ID:	566014

              Med vänlig hälsning
              Claes

              Comment


              • Den som vill köpa två häftiga kakelugnar och dessutom få en egen ö - Stora Ekerö - söder om Vaxholm bör passa på: https://www.expressen.se/leva-och-bo...rivata-bilder/

                Comment


                • Återupplivar tråden med bild på en av våra kakelugnar.
                  Någonstans har jag hört att detta är en kopia av en Mariebergsugn.
                  Jag har sett en ugn med samma dekor men rektangulär i ett villareportage från Lidingö för tjugo år sedan.
                  Nacka Byggnadsvård har en likadan ugn och trodde att den är tillverkad av P H Lundgren.
                  Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	14,1 KB
ID:	575172
                  Vi har tre kakelugnar till och en rörspis, men de är enklare i uförandet.
                  Samt en smalspis i köket, en öppen eldstad och några kaminer.
                  En Husqvarna satte jag in i denna nisch då jag tror det stått något liknande där tidigare.
                  Den var tom när vi flyttade in. Teglet är fakemålat och liksom marmoreringen gjort av någon som kunde.
                  Click image for larger version

Name:	Hallnisch.jpg
Views:	1
Size:	49,2 KB
ID:	575173
                  Huset byggt 1907.

                  Comment

                  Working...
                  X