Sidan 3 av 32 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 13 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 318

Ämne: Kakelugnar

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Här får man lära sig nya termer inom ämnet kakelugnar; rumpen och krucifix

Hittade den eminenta sidan DigitaltMuseum.se.
    Skrev "kakelugn" i sökfältet och vips dök massor av härliga bilder på både kakel och kakelugnar upp.

http://www.digitaltmuseum.se/search....yWithPictures=

Mycket smart koncept och värdefullt för oss som gillar att söka fakta. DigitaltMuseum.se skriver inledningsvis:

DigitaltMuseum

På de svenska museerna finns många stora och spännande samlingar. Traditionellt har dessa framför allt presenterats i museernas utställningar och böcker. Stora delar av samlingarna har därför sällan eller aldrig visats för en bredare publik.

Målet med DigitaltMuseum är att ge museerna möjlighet att tillgängliggöra sina samlingar på ett enkelt sätt för alla intresserade, oberoende av tid och plats. Förhoppningen är att samlingarna nu lättare ska kunna användas för studier, undervisning och bildsökning.

Bifogar en bild på: "Nisch till kakelugn" från C.J. Wickmans kakelfabrik som grundades 1868 i Bro i Tierps socken,av kakelugnsmästaren Johan Petter Wickman, född i Tensta.

Sänder en extra hälsning till Bengt H, kanske till nytta i din forskning?

http://www.digitaltmuseum.se/artifac...lterCriterias=
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av simco den 2010-06-15 klockan 19:48.

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Intressanta sidor, simco! Här visar jag en miniatyrkakelugn från Trelleborgs Museum. F B Stenbäcks verkstad har gjort den. Sannolikt är det ett "skyltexemplar".

Foto: Ylva Moritz
    p-son

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Pålle,
    Visst gillar vi kakelugnar och jag lärde tidigt konsten att elda och hålla jämn värme. Inte så himla lätt (när båda jobbar hela dagen och halva natten).

När min fru och jag flyttade till Gamla Stan 1962 visste vi inte så mycket om kakelugnar,
    men vintertid blev det svinkallt under takåsarna. Man tvingades elda. På vårkanten hängde jag med Vera Siöcrona (legendarisk profil och eldsjäl som faktiskt räddade gamlingen från att rivas, eller hur Gideon?).
    Vi stog utanför Finska kyrkan där flinka arbetare höll på att forsla bort kakelugnar för vidare transport till slott och herresäten. Vera var inte eld och lågor.

Alla kakelugnar är snart borta och blir statyer hos nyrika finansvalpar, skrek hon högt..
    - Nja, vi har fyra, invände jag..
    Var bor du undrade hon..
    - Stora Nygatan 31...
    Blixtsnabbt kom repliken: Högst upp...den blåvita i vardagsrummet är inte Marieberg utan Rörstrand.

Nu har vi flyttat till en mindre kvart i samma kvarter och de enda bilderna jag har är en PDF sedan bildgalleriet kraschat. Kan kanske göra en utskrift och plåta kakelugnarna, dom är verkligen värda att dokumenteras.

So long... vi skall elda på.

PS. Dina kakelugnar från Vellinge ser ut att vara från förra sekelskiftet, fina med sina mörka jordnära färger.
    Hallå Pålle,
    Lovade att försöka visa upp några av våra ugnar och har gjort ett försök med ugnen i sovrummet, en gustaviansk historia, en ack så vacker i sin sparsmakade dekor. Om ursprunget vet jagt intet, vem vet? Är bildkvaliteten Ok kan jag lägga in några fler. So long...

PS. Att elda i sovrummet var extra knepigt men vi vande oss vid en temperatur på 18 grader och frös inte.

Tack så mycket för upplysningarna om J.P. och C.J. Wickman, Simco. Verkligen intressant.
    Johan Petter Wickman, f. 1832, flyttade ju från Kungsholms förs. i Stockholm till Östersund 1858. Där hyrde han ett tag en verkstad med brännugn, och tillverkade kakelugnar. (1864 blev det t.ex. 50 st. enl. Kommerskollegiums årsberättelser.)
    I Östersund föddes också sonen Carl Johan 1865.
    1868 flyttade familjen till Tierp.

Mycket tack också till Kim för bild på en riktigt stilig kakelugn. Hoppas på fortsättning.
    Senast redigerat av Bengt H. den 2010-06-15 klockan 22:41.

Jag tycker att den sista ugnen ser ut som något från UE på 1910-talet. Det är främst festongerna som jag tycker gör den till en 1700-talspastisch snarare än från tiden.

Gökmedlem Nr:3 Andress avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    "Hallå Andres,
    Fin samling. Grattis. Men jag undrar om det inte är gluggen på kameran som behöver dammas av? Tallrikarna är värda ett bättre öde. So long..."
    Ja, ja, inte kasta sten i glashus..........

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    Intressanta sidor, simco! Här visar jag en miniatyrkakelugn från Trelleborgs Museum. F B Stenbäcks verkstad har gjort den. Sannolikt är det ett "skyltexemplar".

Foto: Ylva Moritz
    Prylsnubbens medaljong från ev. Lundgrens skulle passa bra in i överdelen...

Men annars är DigitaltMuseum precis vad som behövs. En mycket bra början!

Och jag är benägen att hålla med Peter S.
    KvP:s kakelugn är för perfekt, med raka skarvar. En mycket bra gjord stilkopia.

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hallå,
    Jag är beredd att hålla med, kakelugnen är från början av seklet. Huset byggdes 1755 men vinden inreddes först 1910. Logiskt, alltså.
    Kakelugnen i vardagsrummet tror jag däremot är uppsatt med gammalt kakel men ungen saknar sitt krön och sockel är säkert inte original. Ursäkta suddiga bilder. So long...

Shoppoholic Tingelings avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Vår kakelugn på nedre botten som det eldas i varje vinter, när ungarna var små stekte vi äpplen i den och åt med kolasås. Huset är byggt 1924 och jag tror den är från den tiden. Syns dåligt på bilden men kakelugnsbandet är broderat med pärlor och har en anteckning på baksidan "köpt på aktion i Eksjö 1934". Inte min felstavning utan det står så

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
    Vår kakelugn på nedre botten som det eldas i varje vinter, när ungarna var små stekte vi äpplen i den och åt med kolasås. Huset är byggt 1924 och jag tror den är från den tiden. Syns dåligt på bilden men kakelugnsbandet är broderat med pärlor och har en anteckning på baksidan "köpt på aktion i Eksjö 1934". Inte min felstavning utan det står så
    Kakelugnen är i nyrokoko, och en sådan framställdes knappast på 1920-talet. Istället kan den vara från någon av de tre kakelugnsmakarna, som fanns i Eksjö kring 1890, eller beställd från närmaste större stad, som Jönköping och där fanns 14 kakelugnsmakare det året.
    Kakelugnbandet, köpt 1934, kan vara som ett "komihåg" för hela kakelugnen eller avse endast bandet, det kan vi inte vara säkra på. Skrivna pappersdokument, som hör till huset, är säkrare informationskällor.

EKSJÖ 1890

Andersson, Petrus
    Kakelugnsmakare
    f. 1852 i Norum (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
    Gift man, far i familjen
    Strömsdal
    Eksjö stadsförs (Jönköpings län, Småland)
    Födelseort i källan: Norum Gottlands l.

Lundgren, Olof
    kakelugnsmakare
    f. 1843 i Bäckaby (Jönköpings län, Småland)
    Gift man, far i familjen
    1 Qv. No 28.
    Födelseort i källan: Bäckaryd Jönk. l.

Svensson Rosenqvist, Nils
    kakelugnsmakare
    f. 1838 i Barkeryd (Jönköpings län, Småland)
    Änkling, far i familjen
    Rosenlund
    Födelseort i källan: Barkeryd Jönk. l.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •