Ursprungligen postat av
Kim von Platen
Hallå Pålle,
Visst gillar vi kakelugnar och jag lärde tidigt konsten att elda och hålla jämn värme. Inte så himla lätt (när båda jobbar hela dagen och halva natten).
När min fru och jag flyttade till Gamla Stan 1962 visste vi inte så mycket om kakelugnar,
men vintertid blev det svinkallt under takåsarna. Man tvingades elda. På vårkanten hängde jag med Vera Siöcrona (legendarisk profil och eldsjäl som faktiskt räddade gamlingen från att rivas, eller hur Gideon?).
Vi stog utanför Finska kyrkan där flinka arbetare höll på att forsla bort kakelugnar för vidare transport till slott och herresäten. Vera var inte eld och lågor.
Alla kakelugnar är snart borta och blir statyer hos nyrika finansvalpar, skrek hon högt..
- Nja, vi har fyra, invände jag..
Var bor du undrade hon..
- Stora Nygatan 31...
Blixtsnabbt kom repliken: Högst upp...den blåvita i vardagsrummet är inte Marieberg utan Rörstrand.
Nu har vi flyttat till en mindre kvart i samma kvarter och de enda bilderna jag har är en PDF sedan bildgalleriet kraschat. Kan kanske göra en utskrift och plåta kakelugnarna, dom är verkligen värda att dokumenteras.
So long... vi skall elda på.
PS. Dina kakelugnar från Vellinge ser ut att vara från förra sekelskiftet, fina med sina mörka jordnära färger.