Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kakelugnar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Jag håller med Bengt H.

    Man måste ha fått en helhetsuppfattning av kakelugnsproduktionen (när det gäller vitt och i övrigt avsaknad av andra färger) c:a 1870-1920 i hela landet, utifrån priskuranter och egna besök/arbeten i museiförråd, för att något sånär kunna peka ut möjlig tillverkningsort, eller rentav speciell kakelugnsmakare.

    Finns inga särskiljande detaljer som är utmärkande för viss tillverkare, kommer en expert som Peder Nyström att peka på de stora tillverkarna rent allmänt.
    Den kraftfullt modellerade keruben med blomstergirlander kan vara speciell för viss tillverkare och blir därför en bra ledtråd att följa.
    Last edited by Gideon; 2013-05-18, 18:15.

    Comment


    • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Jag håller med Bengt H.

      Man måste ha fått en helhetsuppfattning av kakelugnsproduktionen (när det gäller vitt och i övrigt avsaknad av andra färger) c:a 1870-1920 i hela landet, utifrån priskuranter och egna besök/arbeten i museiförråd, för att något sånär kunna peka ut möjlig tillverkningsort, eller rentav speciell kakelugnsmakare.

      Finns inga särskiljande detaljer som är utmärkande för viss tillverkare, kommer en expert som Peder Nyström att peka på de stora tillverkarna rent allmänt.
      Den kraftfullt modellerade keruben med blomstergirlander kan vara speciell för viss tillverkare och blir därför en bra ledtråd att följa.
      Vilka bra råd ni ger mig, jag hoppas jag får någon klarhet i mysteriet :-)

      Comment


      • Kan vara den röda tråden i mitt mysterium!

        Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
        Tack för Din uppfattning om min kunskapsnivå angående kakelugnar, Polsson!

        Tyvärr räcker inte dessa ev. kunskaper till för att hjälpa Bredablikk med upplysningar angående kakelugnsdetaljerna.

        Om den nu skulle vara av lokal tillverkning så fanns sådana både i Skellefteå och Umeå. Även i Burträsk fanns en kakelugnsmakare.
        I de södra delarna av Västerbotten så kom nog många av de "lokala" kakelugnarna från Ångermanland där det fanns tillverkning i Arnäs (någon mil norr om Ö-vik) av två kakelugnsmakare under olika perioder.

        Nu är det väl mycket möjligt att ugnen var tillverkad på ett helt annat ställe än i denna region, och för mig känns det väldigt svårt att komma fram till rätt tillverkare.

        Det kan i varje fall vara värt att ta kontakt med Peder Nyström som nog kan kallas expert i detta sammanhang.
        http://www.kakelugnsmakaren.se/index.html
        Jag måste ta kontakt med Peder, Umeå och Burträsk är båda väldigt nära till området huset stod i ursprungligen.
        Vi försökte tyda texten som stod på baksidan (syns på en utav bilderna) och sökte på nätet, det gav inte så mycket information. Jag lånade också de böcker som fanns på biblioteket, men informationen där var densamma i alla böcker och gav ingenting. Så jag är otroligt glad att jag hittade ert forum, nu vet jag vilken tråd jag skall följa!
        En fråga bara, vad står A IIII för?

        Tusen tack för era fina råd!

        Comment


        • Under veckan har denna kakelugn blivit fotograferad i en gammal byggnad som finns i byn Hämra, Torsåkers församling i Ångermanland (inte att förväxla med Torsåker i Gästrikland).
          Detta Hämra ligger en bit från Ångermanälven ungefär mitt emellan Sollefteå och Kramfors.

          Kakelugnen skall dessutom ha blivit tillverkad i byn.
          Där har funnits två kakelugnsmakare under olika perioder i den verkstad som fanns här.
          Här något om dessa två från uppgifter som gått att hitta i husförhörslängderna.

          Byström, Nils d.ä. Född den 2/12 1821 i Åkerby, Timrå församling. Han kommer i lära i Sundsvallsområdet, och flyttar som kakelugnsmakargesäll till Hämra ungefär 1850. Där bildar han familj och startar upp sin verksamhet.
          1862 lämnar Byströms Hämra för att flytta några mil österut, till Salteå i Nora församling. (Ångermanland).
          Där driver Byström kakelugnsmakeri, med några gesäller, samt jordbruk fram till sin bortgång den 16/9 1879.
          Därefter tar sonen, som också hade namnet Nils, över både kakelugnsmakeri och jordbruk.

          Denne Nils Byström d.y. föddes den 25/2 1858 i Hämra,Torsåkers församling, och avled den 24/2 1913 i Salteå, Nora församling.

          Efter att Bysröm avflyttat kommer Pehr Gustaf Falk till Hämra.
          Pehr Gustaf Falk, född den 21/1 1821 på Gotland, kommer 1855 som gesäll inflyttande till en kakelugnsmakare i Härnösand, efter att tidigare varit vid verkstäder i Visby och Stockholm.
          Efter en tur till Sundsvall och till någon annan kakelugnsmakare i Härnösand, anges Falk ha avflyttad till Skellefteå 1861.
          Osäkert om Falk kom ända upp till Skellefteå, men till Umeå kom han i varje fall.
          Därifrån kom han så till Hämra där han övertog Byströms verkstad, samt bildade även han familj där.
          I verkstaden i Hämra tillverkades förutom kakelugnar även diverse stenkärl, alltså hushållsgods som bl.a. krukor och fat.
          Vid verkstaden fanns också några gesäller till hjälp.
          Pehr Gustaf Falk avled den 17/9 1888, och då upphörde kakelugnstillverkningen i Hämra.
          Enligt bouppteckningen fanns det kvar en del kakel och stenkärl vid Falks bortgång.

          Hembygdsföreningen på orten har i sin hembygdsskrift från 1945 skrivit en liten artikel om kakelugnsfabriken i Hämra, och då i huvudsak om när Falk var verksam där.

          Förmodligen kommer denna kakelugn från Falks produktion, och förhoppningsvis skall jag under kommande vecka få möjlighet att få fotografera ytterligare några kakelugnar därifrån.

          Som synes så har ugnen numera fått ett annat användningsområde än den en gång var tänkt till.

          Click image for larger version

Name:	Resize of Re-exposure of Rotation of 2013-07-17 019.JPG
Views:	1
Size:	54,1 KB
ID:	550035

          Comment


          • Jag har nu fått möjligheten att fotografera ännu några kakelugnar från Pehr Gustaf Falks verkstad.
            Dessa finns vid en fastighet (två byggnader) på norra sidan av Ångermanälven.
            Den flata ugnen är en likadan som den som finns i hembygdsgården på andra sidan älven, men är nog i bättre skick, även om den saknar den övre luckan.
            De två runda finns i huvudbyggnaden.Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of 2013-07-25 006.JPG
Views:	1
Size:	53,0 KB
ID:	550083 Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of 2013-07-25 011.JPG
Views:	1
Size:	49,3 KB
ID:	550084 Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of 2013-07-25 014.JPG
Views:	1
Size:	49,2 KB
ID:	550085

            Comment


            • Siggebogården

              Bergsmansgård mellan Nora och Lindesberg.
              Vi hyrde stuga i närheten och passade då på att besöka bergsmansgården med
              sina fina kakelugnar. Bergsmanskaminen fanns i stugan vi hyrde på Stubbre.
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Bergsmansgård mellan Nora och Lindesberg.
                Vi hyrde stuga i närheten och passade då på att besöka bergsmansgården med
                sina fina kakelugnar. Bergsmanskaminen fanns i stugan vi hyrde på Stubbre.
                Härliga bilder, Prylsnubben! Jag njuuuter!
                p-son

                Comment


                • Posten har nu släppt fem frimärken med vackra bilder på kakelugnar. Ugnarna är från 17- och 1800-talen och kommer från Rörstrand, Marieberg och Åkerlind. Den vita runda gjordes av många tillverkare.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                    Posten har nu släppt fem frimärken med vackra bilder på kakelugnar. Ugnarna är från 17- och 1800-talen och kommer från Rörstrand, Marieberg och Åkerlind. Den vita runda gjordes av många tillverkare.
                    Trots att det inte finns en riktig Post längre, måste man ju salutera deras frimärksutgivning med kakelugnar!
                    p-son

                    Comment


                    • Kul att kakelugnarna har fått komma till nytta som motiv på frimärkerna.
                      Tack för bilderna, Lars.

                      Comment


                      • Hittade denna artikel idag. Handlar om Näsviken i Hälsingland. Lite kul så jag delar den här http://helahalsingland.se/hudiksvall...ken-i-nasviken
                        Last edited by MrTompa; 2014-05-13, 19:02.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Som ett litteraturtips för de som vill veta mer om kakelugnar, vill jag visa några sidor ur Blekingeboken 1997. Det är en lång artikel med många bilder och stor källhänvisning som handlar om Kakelfabriken i Karlskrona av Jens Eeg- Olofsson.
                          Kökskakel tillverkades från 1910 av Kakelf. i Karlskrona har vi fått reda på genom vår eminente kakelugnsforskare
                          Bengt H.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Kul att det händer något på kakelugnstråden.
                            Tack för den fina bilden, Prylsnubben!

                            Äras den som äras bör. Den eminente är Lars M.

                            Comment


                            • Tack Bengt men äran är Din!
                              På Klostergatan i Jönköping har Kupan (RK) sin second handbutik. Vid ett besök härförleden fanns i de utökade lokalerna ett rum med kakelugn. Troligen inget att elda i för i eldstaden stod bara plastblommor!
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Samlarföreningen i norra Halland - Nordhotterna - hade möte i tisdags och samlades i det magasin som Hallands kulturhistoriska museum ("Varbergs Museum") disponerar och här är några bilder på de mängder av kakel till kakelugnar samt delar av formar mm från Hellsunds kakelugnsmakeri och som bara ligger i lådor. Och liknande är det säkert på många håll i landet. Vad skulle kunna göras för att få nytta eller bättre tillgänglighet? Eller skall det bara ligga i magasinen?
                                På inlägg 8 har jag tidigare visat lite från Hellsunds.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X