Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Kakelugnar - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kakelugnar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tack så mycket för uppskattande ord, simco!

    Comment


    • Störst är inte alltid bäst, simco.

      Comment


      • Såna här vackra kakelugnar finns i borggårdscaféet i Tyresö slotts östra flygel.
        Bifogade filer

        Comment


        • Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
          Såna här vackra kakelugnar finns i borggårdscaféet i Tyresö slotts östra flygel.
          Hur kunde man riva sådana i massor för centralvärmens skull?
          p-son

          Comment


          • Hej!
            Vilken intressant tråd!
            Här kommer bild på vår kakelugn, huset är byggt 1909 men vi vet inte om kakelugnen var alldeles ny då eftersom dess storlek har justerats något på höjden och djupet för att få plats i rummet. Vissa plattor är kapade.
            Vi har ingen aning om var den är tillverkad!
            Någon som sett en likadan?
            Click image for larger version

Name:	P1000649.jpg
Views:	1
Size:	116,7 KB
ID:	545926Click image for larger version

Name:	P1000652.jpg
Views:	1
Size:	73,6 KB
ID:	545927Click image for larger version

Name:	P1000653.jpg
Views:	1
Size:	92,2 KB
ID:	545928

            Comment


            • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
              Hur kunde man riva sådana i massor för centralvärmens skull?
              Det är förstås synd idag. I alla tider har människor velat vara moderna, och en kakelugn var nog ytterst omodernt när centralvärme hade börjat bli standard i svenska hem. Dessutom tog de ju upp plats. Har förståelse för att man gjorde det då. Däremot river murarna på beställning fortfarande ut kakelugnar med eldningsförbud anno 2013, även om det idag sker mera sällan. Det tycker jag är trist.

              Ursprungligen postat av Katzl Visa inlägg
              Hej!
              Vilken intressant tråd!
              Här kommer bild på vår kakelugn, huset är byggt 1909 men vi vet inte om kakelugnen var alldeles ny då eftersom dess storlek har justerats något på höjden och djupet för att få plats i rummet. Vissa plattor är kapade.
              Vi har ingen aning om var den är tillverkad!
              Någon som sett en likadan?
              Först och främst skulle jag bara vilja säga att vilken fin kakelugn ni har! Tyvärr har jag ingen information om den då jag är beundrare och ingen expert på kakelugnar.

              Off topic. Byggår 1909? Är det fastställt? När jag köpte mitt hus stod det i mäklarens papper byggår 1909, men ägaren sa bestämt huset var äldre. Fick vid köpet också dokument över husets uppförande daterade 1890. Fick lite senare reda på via en försäkringsman att i princip alla hus med byggår 1909 är äldre, och att 1909 är taxeringsåret.

              Comment


              • Tack, det var intressant! Vad lustigt!
                Av husets stil att döma, och områdets historia, är det antagligen byggt ganska nära år 1909 iafl!

                Comment


                • Ursprungligen postat av Katzl Visa inlägg
                  Hej!
                  Vilken intressant tråd!
                  Här kommer bild på vår kakelugn, huset är byggt 1909 men vi vet inte om kakelugnen var alldeles ny då eftersom dess storlek har justerats något på höjden och djupet för att få plats i rummet. Vissa plattor är kapade.
                  Vi har ingen aning om var den är tillverkad!
                  Någon som sett en likadan?]
                  Hej, Katzl!

                  Visserligen har jag inte sett särskilt många kakelugnar på plats men däremot massor av bilder på denna tråd "Kakelugnar". Kanske hittar du någon liknande där. Att ta reda på var den är tillverkad, är lättare sagt än gjort. Oavsett var den kommer ifrån, tycker jag att det är en vacker ugn.
                  Last edited by Polsson; 2013-02-19, 22:30.
                  p-son

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                    Hej, Katzl!

                    Visserligen har jag inte sett särskilt många kakelugnar på plats men däremot massor av bilder på denna tråd "Kakelugnar". Kanske hittar du någon liknande där. Att ta reda på var den är tillverkad, är lättare sagt än gjort. Oavsett var den kommer ifrån, tycker jag att det är en vacker ugn.
                    Hej!
                    Ja ugnen är ju lika vacker oavsett var den kommer ifrån - vi gläds åt den varje dag!
                    Just därför blir man så nyfiken på att få veta mer om den! Jag har tittat igenom tråden - verkligen kul att få se så många fantastiska bilder, och massor av information! Har inte sett någon likadan ugn på bilderna.
                    Väldigt kul med bilderna på kakelugnsmakare i arbete också!

                    Comment


                    • Vad roligt att få se några "nya" kakelugnar!
                      Tack så mycket för det Rosa och Katzl!

                      Jag har letat efter din ugn i några priskuranter, Katzl.
                      Tyvärr kunde jag inte hitta den i någon av dessa, men det fanns ju en hel del tillverkare och jag har långt ifrån kuranter från alla av dem.

                      Din ugn är ju väldigt fin och något speciell, så om en liknande dyker upp på bild, borde det vara möjligt att känna igen den.
                      Jag skall hålla ögonen öppna.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                        Vad roligt att få se några "nya" kakelugnar!
                        Tack så mycket för det Rosa och Katzl!

                        Jag har letat efter din ugn i några priskuranter, Katzl.
                        Tyvärr kunde jag inte hitta den i någon av dessa, men det fanns ju en hel del tillverkare och jag har långt ifrån kuranter från alla av dem.

                        Din ugn är ju väldigt fin och något speciell, så om en liknande dyker upp på bild, borde det vara möjligt att känna igen den.
                        Jag skall hålla ögonen öppna.
                        Stort tack för dina efterforskningar! Roligt att du gillar ugnen! Vi håller tummarna för att det dyker upp en liknande någonstans!
                        Bästa hälsningar,
                        "Katzl"

                        Comment


                        • En riktigt fin kakelugn i jugend, Katzi!
                          Det har en speciell utformning för en kakelugn och nog borde formgivaren hittas. I vilket geografiskt område finns den? Inte för att jag tror att den är lokalt tillverkad av en kakelugnsmakare, utan av en större verkstad.

                          Finns det något stämplat på till exempel haspen på kakelugnsluckan?
                          Det kan se ut som på bilden nedan.

                          Click image for larger version

Name:	SANDBÄCKS KAKELFABRIK 16 b.jpg
Views:	1
Size:	20,8 KB
ID:	545944

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            En riktigt fin kakelugn i jugend, Katzi!
                            Det har en speciell utformning för en kakelugn och nog borde formgivaren hittas. I vilket geografiskt område finns den? Inte för att jag tror att den är lokalt tillverkad av en kakelugnsmakare, utan av en större verkstad.

                            Finns det något stämplat på till exempel haspen på kakelugnsluckan?
                            Det kan se ut som på bilden nedan.
                            Tack, ja den är ju väldigt utpräglad jugend! Den finns i Täby!
                            Jag tittade efter på haspen som du tipsade om, där står det "Adolf Ståhl, Eskilstuna". Vid en snabb googling framgår det att Adolf Ståhl var en metallvarugrossist.
                            Spännande det här!
                            Bästa hälsningar,
                            "Katzl"

                            Comment


                            • Dekoren är närmast vad man kalla Wiener-Jugend, stram och imponerande. Det här är inget som en kakelugnsmakare gjort efter eget huvud i sin verkstad, utan kakelugnen kommer nog från en kakelfabrik och är arkitektritad. Kanske har kakelugnen stått på annan plats i huset tidigare, eftersom den verkar vara lite slarvigt ihopsatt?

                              Jag har funderat lite och tittat i papperskopior, som Bengt H. har sänt mig tidigare, och fastnade för Rudholms kakelfabrik i Norrköping, 1866-1914.
                              Norrköpings museum sammanställde en skrift om fabriken hösten 1969, och i den finns det här intressanta avsnittet:
                              "John Rudholm hade många kontakter med arkitekter och konstnärer, något som var vanligt i hela landet på de större kakelfabrikerna, alltifrån Stockholmsutställningen 1897, då Ferdinand Boberg för Rörstrand hade ritat kakelugnar. Bland av Rudholm anlitade arkitekter må nämnas Carl Westman, Carl Bergsten, Axel Lindegren och Elis Benckert, bland konstnärer Carl Stenberg och Axel Törneman."

                              Det är något att grunna på, och leta vidare efter. Originalritningen kanske finns på något museum, rentav i Norrköping?
                              Ja, det var ett hugskott.

                              Andra exempel på kakelugnar i jugend:

                              Comment


                              • Oj vad mycket det fanns att läsa om kakelugnar på Stockholms länsmuseums sida. Jag hittade en nyrenässansugn i samma stil som den jag fotade på Tyresö slott. Kakelugn med reliefmönster Rörstrand 1884.
                                http://www.stockholmslansmuseum.se/f...n-nyrenassans/

                                Comment

                                Working...
                                X