Sidan 9 av 32 FörstaFörsta ... 6 7 8 9 10 11 12 19 ... SistaSista
Resultat 81 till 90 av 318

Ämne: Kakelugnar

Nu råkade vi vara inne på tråden samtidigt Gideon.

Tack även för för Din uppskattning.

Visst,det är ju ett mycket bra sätt. Ett järnvägsmuseum finns i Brunflo. och det bör nog inte vara några svårigheter att få fram dessa upplysningar. Jag skall ringa och kolla när det blir vardag. Tack för tipset, Gideon. Nu när jag fått tipset känns det som att det borde vara bland de första ställena som jag skulle ha kontaktat. Men så är det ju.

I en tidigare annons från kakelugnsmakare N.G. Nilsson fick jag det till att en av hans leverantörers namn var Olof Jönsson.
    En senare annons från Nilsson i Jämtlands Tidning den 5/5 1897 framgår det nog att leverantören skall vara Olof Jonsson.
    Då blev identifieringen något lättare: Olof Jonsson & C o i Arbrå, Hälsingland.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Några kakelugnar måste det till , så att tråden inte hamnar alltför långt bort.

Dessa finns i en by några mil nordväst om Östersund.

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
    Några kakelugnar måste det till , så att tråden inte hamnar alltför långt bort.

Dessa finns i en by några mil nordväst om Östersund.
    Bra att du håller tråden vid liv, Bengt H. Så snart jag kommer i kontakt med fler ugnar, ska även jag hjälpa till.

Slog upp boken krukmakare och Kakelugnsmakare av Tom Möller. Den översta ugnen kallar han flatugn och enl. hans förklaringar har ugnen fem (5) skift, 3 överst och 2 underst. Kakeln under luckan kallar han fotpanna.

Den andra ugnen kallar han rundugn och även den har fem skift.

Visst är de, ugnarna, en fröjd för ögat!
    Senast redigerat av Polsson den 2010-08-22 klockan 12:40.
    p-son

Visst är det så. Polsson, och tack för information.

I går fick jag tag på några fotografier som visar en senare tiders kakelugnsuppsättning.
    Jag skall försöka att visa dom här så småningom, men nu måste jag ut på jakt efter fler ugnar att ta bilder på.

Här kommer jag med bilder på några till kakelugnar.
    Den första finns i en fastighet inne i centrala Östersund.
    Fastigheten är under reparation, men eftersom ugnen har tippat fram från väggen är det risk för att den försvinner därifrån.
    De tre andra finns i en f.d. banvaktstuga, och åtminstonde en av dem eldades i när jag var dit. Banvaktstugan uppfördes ungefär 1910 i samband med att inlandsbanedelen mellan Östersund och Strömsund byggdes.

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
    Här kommer jag med bilder på några till kakelugnar.
    Den första finns i en fastighet inne i centrala Östersund.
    Fastigheten är under reparation, men eftersom ugnen har tippat fram från väggen är det risk för att den försvinner därifrån.
    De tre andra finns i en f.d. banvaktstuga, och åtminstonde en av dem eldades i när jag var dit. Banvaktstugan uppfördes ungefär 1910 i samband med att inlandsbanedelen mellan Östersund och Strömsund byggdes.
    Den med blomstermåleri är mycket vacker! Borde få vara kvar i huset och beläggas med förbud att avlägsnas, oavsett om en privatperson äger huset.
    Någon från museet borde tillse detta.
    Den sista ugnen är lustig och ovanlig! Finns det inga kakelugnsmakarnamn att ta fram för dem alla? Landsantikvarien kan ha koll på det.

Jag var med fastighetsförvaltarombudet till fastigheten idag, och deras ambition var att behålla ugnen, men när han såg sättningarna så blev han tveksam. Det handlar ju som vanligt om det ekonomiska.

Ett besök på länsmuseets område blev det också idag, och där hittades några kakelugnar. Inte så framträdande ugnar, och inte heller placerade på några framträdande platser.

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Oj, så vackert!
    Fantastiskt fina bilder Bengt H.
    Utmärkt forskning och intressant dokumentation från samtliga kakelugnsenthusiaster här på tråden!
    Faktum är att vi hade en plåtbeklädd "kakelugn" i huset där jag växte upp. Ska leta igenom gamla foton och se om jag hittar en bra bild på den.

Efter lite sökande på nätet hittade jag Lindholm Kakelugnar´s hemsida, väl värt ett besök!

http://www.lindholm-kakelugnar.com/omoss.php?lang=se

Förutom en rad vackra kakelugnar från Rörstrand och Karlskrona,
    finns en hel rad oidentifierade med ungefärligt årtal, samt dessa intressanta ugnar:

Kolonn
    Rudholms Kakelugnsfabrik Norrköping, ca 1890. (Gräddvit kolonnugn med gulddekor.)

Runda
    Rudholms Kakelugnsfabrik Norrköping, ca 1890. (Ornamenterad grön kakelugn med kannhål.)
    Falkenbergstrakten, tillverkad ca 1895. (Ornamenterad mörkbrun ugn)
    P.H. Lundgrens Kakelugnsfabrik Stockholm, ca 1895. (Senapsbrun ornamenterad kakelugn)
    Lundgrens Kakelugnsfabrik Stockholm 1900. (Blå kakelugn med stormönstrad ornamentik)

Rektangulära
    Björks Kakelugnsfabrik ca 1895. (Beige kakelugn med gulddekorer.)
    P H Lundgrens kakelugnsfabrik, Stockholm 1899. (Vit skänkugn med polykroma dekorer)
    P.H. Lundgren, Stockholm ca 1900. (Brun ornamenterad kakelugn med mörk sockel.)
    Rudholms Kakelugnsfabrik i Norrköping ca 1890. (Brun skålkakelugn med polykroma dekorer.)
    Rudholms Kakelugnsfabrik Norrköping, ca 1895. (Grön kakelugn med skålkakel,)
    Rudholms, Norrköping ca 1900. (Grön ornamenterad skänkugn med mörk sockel.)

Hantverksugnar
    Stänkdekorerad i grönt, hylla, nisch, ca 1830. Höjd 200 cm.

Bra jämförelsematerial och fina detaljbilder.

Tack för uppmuntrande ord och mycket intressant länk, simco.
    Där finns verkligen bilder att gotta sig åt.

Några bilder av kakelugnar har det blivit även idag för min del.

Hönsen skulle ju också ha det varmt, och i det här hönshuset kom värmen genom denna ugn/kamin.

I det intilliggande bostadshuset finns det inte mindre än tolv kakelugnar
    Börjar med några stycken. En del av ugnarna är av likadant fabrikat men dom får komma med ändå.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •