Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 25

Ämne: Onsdagsgissning [ID: FM Konstglas Ronneby/Marcolin]

Citat Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
    Det var helt riktigt att det var Murano jag trodde var ursprungsorten. Att Aureliano Toso var Marcolinbrödernas svåger visste jag inte, intressant uppgift!
    Toso är en stor släkt, med gamla anor, och hur de olika Toso medlemmarna är släkt vet jag inte.
    Vi har olika glasbruk, t.ex. Fratelli Toso och Barovier & Toso, så man kan inte dra slutsatsen att om namnet Toso dyker upp så är det alltid en och samma person, eller ett och samma glasbruk.

Så den Aureliano Toso du hänvisar till är en annan person, och inte Marcolins svåger.

Men visst är det spännande att försöka se bakom objektet, lära sig mer, och inte snöa inne på investeringspotentialen!
    Senast redigerat av alegni den 2010-06-10 klockan 15:18.

Seniormedlem Emil Brannstroms avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Citat Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    En intressant fråga är: Värdesätter vi teknik och design ...... eller talar vi om investeringspotential?

Föremålet är och förblir detsamma men vad händer t.ex. med priset?
    Ni som följt PES känner säkerligen igen detta resonemang för jag har haft en egen tråd om prisbilden.

Ett lysande exempel vad jag avser får ni här:
    på sajten Ruby Lane var det en säljare som hade en djurfigur till salu -
    "troligtvis Cenedese, Murano" var säljarens uppgift.
    Jag identifierar föremålet som FM Ronneby, säljaren ändrar nu till "troligtvis FM Ronneby".

Vad händer då med priset?
    Jo, det ursprungliga priset av USD 200 sänks nu till ett utropspris av USD 80.
    För nu är det inte Murano (!!!!!!!), utan "bara" Ronneby!
    Murano är en säker investering .... FM Ronneby en osäker investering!

Fundera på detta? Är detta vettigt? Nej!
    Föremålet är oförändrat! Men köparens uppfattning och förväntan på föremålet (dvs. investeringspotentialen) har förändrats!
    Frantisek Vizner, 1962. 5:- på Erikshjälpen
    Frantisek Vizner, 2003. ca 8000 Euro på nätet

Visst, en är större med är det verkligen 7999,5 Euro skillnad på designen?
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Seniormedlem birgers avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Hej Simco!
    Ja visst är våra fiskar sommarens heta (disco-par) Tyckte själv det var ganska kul med två neodymium fiskar med samma färger nästan samtidigt i tråden. Jag hoppades att du skulle notera likheten.

Jag vill också passa på att tacka för ett både klokt och tänkvärt svar till Alegni's inlägg. Jag håller absolut med er båda. Du pratade om att "nörda in" på något och javisst ju mer man "nördar" in på FM-Ronneby ju viktigare blir själva föremålet, inte det ekonomiska värdet. Vi har alla en möjlighet att bidra till en ökad kunskap och spridning av alla de underbara föremål som FM-Ronneby skapat och på så sätt bevara en viktig del av vårt kulturarv.

Det jag attraheras av först och främst är det naiva och fantasifulla formspråket, varje figur har ju sitt alldeles egna personliga uttryck. Jag har också små barn och de ser ju figurerna på sitt sätt. De fascineras av färgerna men också av de olika uttryck figurerna gestaltar. De kan t.ex. säga "kaxig pelikan", "glad delfin" "den trötta ankan"
    min sjuåriga dotter Vanessa tyckte att min pingvin " ser ut som en doktor "
    och min nioåring Douglas tyckte att min myskoxe var "skitsnygg" men tillade sedan att "pappa, kor är inte gröna i verkligheten"

Själv känner jag en enorm tillfredsställelse över varje figur som jag införskaffar, mina ögon tindrar, det pirrar i magen, mitt hjärta tar ibland både ett och två skutt. Så ska det va! Det ska kännas att man lever. Att något verkligen kan "suga" tag i dig och ge dig en kick i vardagslivet. Jag är så tacksam för att jag funnit detta intresse eller att det har funnit mig. Som ytterligare "grädde på moset" finns det ju ett härligt gäng med samma intresse som både upplyser och berikar min dag med vackra bilder, viktig information och härliga små historier.

Tack allihop!
    Mvh. Birger

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Hej birger!
    Fint skrivet.
    Det är härlligt att dela intressen med andra, och barn är ju bara helt fantastiska!
    Nej kossor är ju inte gröna, men kanske stylad för fest? Pingvindoktorn kanske jobbar som skolläkare?
    Skratt blev det från min sida
    Mvh Simco

Seniormedlem Cina PBs avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Citat Ursprungligen postat av birger Visa inlägg
    Hej Simco!
    Ja visst är våra fiskar sommarens heta (disco-par) Tyckte själv det var ganska kul med två neodymium fiskar med samma färger nästan samtidigt i tråden. Jag hoppades att du skulle notera likheten.

Jag vill också passa på att tacka för ett både klokt och tänkvärt svar till Alegni's inlägg. Jag håller absolut med er båda. Du pratade om att "nörda in" på något och javisst ju mer man "nördar" in på FM-Ronneby ju viktigare blir själva föremålet, inte det ekonomiska värdet. Vi har alla en möjlighet att bidra till en ökad kunskap och spridning av alla de underbara föremål som FM-Ronneby skapat och på så sätt bevara en viktig del av vårt kulturarv.

Det jag attraheras av först och främst är det naiva och fantasifulla formspråket, varje figur har ju sitt alldeles egna personliga uttryck. Jag har också små barn och de ser ju figurerna på sitt sätt. De fascineras av färgerna men också av de olika uttryck figurerna gestaltar. De kan t.ex. säga "kaxig pelikan", "glad delfin" "den trötta ankan"
    min sjuåriga dotter Vanessa tyckte att min pingvin " ser ut som en doktor "
    och min nioåring Douglas tyckte att min myskoxe var "skitsnygg" men tillade sedan att "pappa, kor är inte gröna i verkligheten"

Själv känner jag en enorm tillfredsställelse över varje figur som jag införskaffar, mina ögon tindrar, det pirrar i magen, mitt hjärta tar ibland både ett och två skutt. Så ska det va! Det ska kännas att man lever. Att något verkligen kan "suga" tag i dig och ge dig en kick i vardagslivet. Jag är så tacksam för att jag funnit detta intresse eller att det har funnit mig. Som ytterligare "grädde på moset" finns det ju ett härligt gäng med samma intresse som både upplyser och berikar min dag med vackra bilder, viktig information och härliga små historier.

Tack allihop!
    Mvh. Birger
    Kunde inte skrivit det sista stycket bättre själv, Birger!!! Och jag måste erkänna att jag tittade till på pingvinen här intill och undrade "doktor??"... Nja, jag kan nog tänka mig en stel och stram betjänt/hovmästare på slottet i så fall.

Nu blev det verkligen lite smått off topic, men tja, lägger Alegni ut en vas med FM-anknytning får hon ta smällen.

Skönt att vara bland vänner, om än virtuellt i cyberrymden...

/Cina

Medlem nyfyrs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Citat Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg
    Nu blev det verkligen lite smått off topic, men tja, lägger Alegni ut en vas med FM-anknytning får hon ta smällen.

"vas med FM-anknytning" ???

Vad menar du?

Vasen är tillverkad i Ronneby, av FM Konstglas, och etikettmärkt.

Citat Ursprungligen postat av Cina PB Visa inlägg

Oj, jag hängde heller inte riktigt med här .....

Om något skulle vara oklart i denna tråd så bekräftar jag nu att

vasen är tillverkad av FM Konstglas, Ronneby

Seniormedlem Cina PBs avatar
    Reg.datum
    apr 2010

Red face Ooops...

Det blev lite trassel i mitt huvud, hörrni... Hade lite fler grejer i skallen där i den vevan jag skrev, och tja, det blev visst lite tokigt formulerat i slutänden... Ber så mycket om ursäkt för det.

/Cina

Seniormedlem birgers avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Hej!

Nu ska jag gå och lägga mig men jag gillar den här tråden, den tar vändningar åt alla håll, jag vill bara tillägga, att vi är alla olika, med olika smak och tycke men vi brinner alla för något. Oavsett av bränsle, så gör glöden, att vi alla berikas av värmen från den.

Ett träd kan spreta att alla möjliga håll men det kommer från en och samma rot.
    Mvh. Birger!

Citat Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
    Frantisek Vizner, 1962. 5:- på Erikshjälpen
    Frantisek Vizner, 2003. ca 8000 Euro på nätet
    Visst, en är större med är det verkligen 7999,5 Euro skillnad på designen?
    Jag vet inget om Frantisek Vizner men som alltid är det olika aspekter som sätter priset.
    t.ex. upplagor: massproduktion, begränsade upplagor, unikat

Priset varierar även var det säljs, t.ex. Erikshjälpen kontra "fina gatan i Stockholm".
    Gå på en antikmässa i Stockholm eller ute i landet, och jämför, då får man se prisskillnader!

Ibland känns prisskillnaden orimligt stor men det visar ju också på investeringspotentialen.

I mitt exempel så var det exakt samma föremål som prissänktes .... bara för investeringspotentialen ändrades. Föremålet var oförändrat! Men vi kan ju även ta det åt andra hållet!
    Det har skapats en investeringspotential i att ta bort etiketter på FM föremål, om man på så sätt kan sälja föremålet till ett avsevärt högre pris!
    Och det dyker ibland upp föremål, på både Tradera och eBay, som jag sätter frågetecken på! Men det är upp till var och en att studera föremålet, och själv bilda sig en uppfattning!

På eBay säljs ibland FM Ronneby/Marcolin som Murano/Cenedese....
    Senast redigerat av alegni den 2010-06-18 klockan 01:11.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •