Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grythyttan trädgårdsgrupp med gung.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Grythyttan trädgårdsgrupp med gung.

    Min mormor har kvar denna gamla grupp efter sin mor.

    Jag har skickat bilder till grythyttan stålmöbler och fått bekräftat att den är äkta. Märket togs tydligen bort för ommålning för många herrans år sen.
    Den ska va från tidigt 50-tal eller äldre.

    Nu undrar jag om ni vet något om värde på denna? Allt på möbeln är orginal, förutom färgen.
    Allt trä är i mycket bra skick.


    Det är bordet, som syns på bild.
    Två stolar och två A2 fotöljer (tror jag dom heter)

    Tacksam för svar.
    Bifogade filer

  • #2
    Hallå Carro,
    Visst är det Grythyttan och kanske 50-tal eller tidigare. Välkommen förresten, du har hamnat på en ganska kul marknadsplats för nostalgi.
    Träffade grundaren av fabriken, farbror Lindkvist tror jag han hette, ivrig drivkraft för hembyggdsföreningen och det var han som la grunden för Carl Jans gästgiveri i Grythyttan. Renovera försiktigt. Om inte, sälj och förlora din själ. Om värdet vet jag inte så mycket, jag köper gärna för en tusenlapp. So long..
    Last edited by Kim von Platen; 2010-06-07, 22:29.

    Comment


    • #3
      "De äldsta från 30-talet är nitade i rygg och armstödsjärn. Under 40-5o-talet lätde man sig svetsa dessa och i slutet av 50-talet kom de första stapelbara fåtöljerna. Fram till 1960 använde man sig av en "plattoval" profil i stativet för att sedan gå över till den runda profil som vi använder än idag." Text från Grythyttan stålmöbler.

      Att dina är ostabelbara framgår av bilderna och sannolikt är de även svetsade.
      Jag är tveksam till att ryggbrädorna på fåtöljen är original.
      Last edited by Polsson; 2010-06-08, 00:28.
      p-son

      Comment

      Working...
      X