Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Coca-Cola-flaska från Hammars?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Coca-Cola-flaska från Hammars?

    De här flaskorna har väl alla sett och är alltså ingen nyhet. Vad som är nytt för mig är att de vekar vara tillverkade här i Sverige om man får tro märkningen på flaskan. Där står: H27 76 PLM. Detta borde väl tydas så att H:et står för Hammars glasbruk, 76 för årtalet 1976 och PLM för ägaren PLM. Eller? Siffrorna 2 och 7 efter H:et har jag ingen gissning om. Kanske nån annan som vet?

    Jag har en annan liknande denna flaska som är märkt med 15, en krumelur och 83 i relieff och med dansk eller norsk text på flaskan och etiketter. "Tappet av Flamo, Meyer & Co.". "83" står kanske för årtalet 1983?

    Båda flaskorn innehåller fejkad cola.
    Olle
    Bifogade filer

  • #2
    Dessa flaskor har varit "vanliga" coca-colaflaskor en gång i tiden och är alltså tillverkade i Hammar, 27 efter H:et är formnumret och 76 årtalet. Coca-cola har länge licensbryggts i sverige och flaskorna tilverkades på svenska glasbruk. Idag görs coca-colan av Carlsberg i Falkenberg har jag för mig och flaskorna tillverkas i Limmared, gäller även Pepsi, Fanta och Sprite.

    Sen har någon värmt upp glaset igen och dragit ut halsen och återfyllt dem men varför kan man undra? Detta med att göra om vanliga flaskor förekommer även idag men då mest med Absolut-flaskor som sen säljs på tex Tradera.

    Comment


    • #3
      Coca-Cola har en egen fabrik i Haninge nu för tiden.

      Comment


      • #4
        Ahaa..det är så det har gått till. Alltså begagnade flaskor som värmts upp och formats om. Jag hade en tanke om att deformeringen av ett mindre antal flaskor skedde som en kul grej redan vid tillverkningen och kanske i reklamsyfte. Nu vet jag även att Cola-flaskorna tillverkas i Sverige. Bra!

        Tackar för svar!

        Olle

        Comment


        • #5
          Kul att leka med dessa flaskor som är halvgjorda, när jag stod i luftpressen
          (halvautomt) så kunde vi leka så med flaskorna,
          halsen (flaskan)hängde i regalintången så fick den rinna ut som den ville tils glaset stelnade (PS) den togs ut för tidigt ur formen
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

          Comment


          • #6
            Ja, det var nåt i den stilen som jag tänkte mig att de har blivit till Hirvi. Jag har en där halsen har dragits ut rejält och formats likt en skruv. Får se hur länge den håller.

            Olle

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Olle M. Visa inlägg
              Ja, det var nåt i den stilen som jag tänkte mig att de har blivit till Hirvi. Jag har en där halsen har dragits ut rejält och formats likt en skruv. Får se hur länge den håller.

              Olle
              Den kjommer att hålla Olle M
              det påverkar inte livet på flaskan
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                Dessa flaskor har varit "vanliga" coca-colaflaskor en gång i tiden och är alltså tillverkade i Hammar, 27 efter H:et är formnumret och 76 årtalet. Coca-cola har länge licensbryggts i sverige och flaskorna tilverkades på svenska glasbruk. Idag görs coca-colan av Carlsberg i Falkenberg har jag för mig och flaskorna tillverkas i Limmared, gäller även Pepsi, Fanta och Sprite.

                Sen har någon värmt upp glaset igen och dragit ut halsen och återfyllt dem men varför kan man undra? Detta med att göra om vanliga flaskor förekommer även idag men då mest med Absolut-flaskor som sen säljs på tex Tradera.
                Inta bara Absolutflaskor. Leif Hauge i Åseda gör om alla möjliga sorters flaskor.
                ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                  Inta bara Absolutflaskor. Leif Hauge i Åseda gör om alla möjliga sorters flaskor.
                  http://www.glasweb.se/hauge/
                  Det var kul att se! Det visste jag inte att så mycket av det jag gör får ett andra liv

                  Comment


                  • #10
                    Hammar -59, eller är jag helt fel ute.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Ja, det borde vara Hammar. Colaflaskor med lite ålder finns det en samlarmarknad för, denna är kanske inte gammal nog för de stora pengarna men väl värd att spara på.

                      Comment


                      • #12
                        Tack Legion, skojigt.

                        Comment


                        • #13
                          Gammal fråga, men eftersom inget svar har getts så bekräftar jag nu att flaskan är gjord 1959 på Hammars glasbruk.

                          De första svensktillverkade flaskorna står det 53 i botten på eftersom Coca-Cola började säljas i Sverige det året. Emellertid går det rykten om att ett litet antal provtillverkades året innan och då har 52 i botten. Ingen samlare jag har frågat har dock kunnat visa upp en sådan flaska och jag tar då för givet att detta bara är ett rykte utan verklighetsanknytning.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av J.J Visa inlägg
                            Gammal fråga, men eftersom inget svar har getts så bekräftar jag nu att flaskan är gjord 1959 på Hammars glasbruk.

                            De första svensktillverkade flaskorna står det 53 i botten på eftersom Coca-Cola började säljas i Sverige det året. Emellertid går det rykten om att ett litet antal provtillverkades året innan och då har 52 i botten. Ingen samlare jag har frågat har dock kunnat visa upp en sådan flaska och jag tar då för givet att detta bara är ett rykte utan verklighetsanknytning.
                            Tack JJ.
                            Då är ju flaskorna från 50-talet lite av rariteter.

                            Comment


                            • #15
                              Nja, rariteter vill jag inte säga att de är. Det var ju returflaskor och användes ända in på 70-talet. Men man ser dessa flaskor alltmer sällan så vanliga är de inte.

                              Comment

                              Working...
                              X