Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Coca-Cola-flaska från Hammars?

Seniormedlem Legions avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ja, det borde vara Hammar. Colaflaskor med lite ålder finns det en samlarmarknad för, denna är kanske inte gammal nog för de stora pengarna men väl värd att spara på.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Tack Legion, skojigt.

Gammal fråga, men eftersom inget svar har getts så bekräftar jag nu att flaskan är gjord 1959 på Hammars glasbruk.

De första svensktillverkade flaskorna står det 53 i botten på eftersom Coca-Cola började säljas i Sverige det året. Emellertid går det rykten om att ett litet antal provtillverkades året innan och då har 52 i botten. Ingen samlare jag har frågat har dock kunnat visa upp en sådan flaska och jag tar då för givet att detta bara är ett rykte utan verklighetsanknytning.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av J.J Visa inlägg
    Gammal fråga, men eftersom inget svar har getts så bekräftar jag nu att flaskan är gjord 1959 på Hammars glasbruk.

De första svensktillverkade flaskorna står det 53 i botten på eftersom Coca-Cola började säljas i Sverige det året. Emellertid går det rykten om att ett litet antal provtillverkades året innan och då har 52 i botten. Ingen samlare jag har frågat har dock kunnat visa upp en sådan flaska och jag tar då för givet att detta bara är ett rykte utan verklighetsanknytning.
    Tack JJ.
    Då är ju flaskorna från 50-talet lite av rariteter.

Nja, rariteter vill jag inte säga att de är. Det var ju returflaskor och användes ända in på 70-talet. Men man ser dessa flaskor alltmer sällan så vanliga är de inte.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •