Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bröderna Landin i Torshälla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bröderna Landin i Torshälla

    Om krukmakarna och bröderna David och Tore Landin i Torshälla, vet vi inte mycket mer än ströberättelser här och var.
    Ett exempel är länken från 2001 http://folket.se/nyheter/1.185130
    "... ett känt krukmakeri i Torshälla - Torshälla Stenkärlsfabrik Aktiebolag. Krukmakeriet startades 1906 av Johannes Svensson och det låg på Riktargatan. 1945 övertogs krukmakeriet av hans svåger Albert Landin och dennes söner David och Tore.
    Familjen Landin satsade på tillverkning bland annat av mindre krukor, ljusstakar och fat. Familjen Landin upphörde med tillverkningen 1970.
    "

    Albert August Landin (1884-1969) gick i lära hos Carl Johan Peterson, kakelugnsmakare i Frustuna, Mariedal enligt folkräkningen året 1900.

    Ur Sveriges dödbok 3:
    1909-06-25
    Landin, David Albert
    Död 19/9 1986.
    Kyrkobokförd (1986) i Torshälla, Eskilstuna kn (Södermanlands län, Södermanland). Mantalsskriven (1986) på samma ort.
    Född 25/6 1909 i Torshälla stadsförs (Södermanlands län, Södermanland).

    1912-11-16
    Landin, Tore Edmund
    Död 27/5 1999.
    Kyrkobokförd i Torshälla, Eskilstuna kn (Södermanlands län, Södermanland).
    Född 16/11 1912 i Torshälla stadsförs (Södermanlands län, Södermanland).

    Det här konstfärdiga stopet får markera inledningen på dokumentationen kring Landins i Torshälla.
    Märkt TS, vilket borde stå för Torshälla Stenkärlsfabrik och tidigast från 1945.
    Bifogade filer

  • #2
    Bröderna Landin, är dom släkt med FAR SANDIN. Alltså FARSAN DIN........
    MITTÅT

    Comment


    • #3
      Ehh, va?
      Om farsan Sandin vet jag intet, mer än att han synbarligen landat i kantinen Din.

      TS, visst har Du något märkt med det?

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Ehh, va?
        Om farsan Sandin vet jag intet, mer än att han synbarligen landat i kantinen Din.

        TS, visst har Du något märkt med det?
        Sorry, ett sån´t där lokalt (mycket lokalt) (oför) skämt.
        Brukar skriva från Far Sandin på presenter och julklappar.
        Alltså från: Far Sandin=Pappa.
        Tyvärr har jag inget från Torshälla Stenkärlsfabrik, men visst påminner kruset en hel del om Hallsten, V.a Sönnerslöv.

        Comment


        • #5
          Du tänker på handtaget i jämförelse?
          Annars tycker jag det är vikingastuk över stopet, med sköldar runt livet.
          Förra året såg jag en annan sejdel på mässa, signerad Edvin Larsson och den saknade lock och var lite väl dyr - därav avstående från köp.
          Men den hade hål rakt igenom fästet upptill och jag fattade inte riktigt hur locket skulle ha sett ut till sin utformning.
          Då.
          Nu vet man bättre.

          Någon annan som har Landin- eller TS-märkta föremål?

          Comment


          • #6
            [quote=Gideon;142986]Du tänker på handtaget i jämförelse?

            Jag tänker nog mest på att dom är lite "klumpiga". Därmed inte sagt att dom saknar charm.

            Edvins stop såg jag också, det var bra nära att jag slog till.......
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Bifogar denna vas av Bröderna Landin som Kaptenen snällt hjälpt mig identifiera Höjd 21.5 cm. Märkt Landin TS samt Blandat? kan det ev vara ett prov?
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Efter att ha införskaffat boken ”Torshälla stenkärlsfabrik” kan jag nu lämna lite fakta därifrån om fabriken och Landins.

                Torshälla stenkärlsfabrik AB bildades 1903, och då övertogs också Karl Gustaf Lindkvists stenkälsfabrik.
                Från 1905 blev Johannes Svensson ansvarig för verksamheten, och 1910 också delägare.
                Två år senare blev Svensson ensam ägare till fabriken.

                1906 hade svågern Albert Landin börjat på företaget, och förutom några kortare perioder hos Mariefreds lervarufabrik och i Uppsala, så stannade han där till 1923 då familjen flyttade till Högby i östra Småland.
                1925 blev Steninge lervarufabrik den nya arbetsgivaren, men två år senare blev det en flytt söderut igen. Norrköping kakelfabrik var det företag som kunde dra nytta av Landins yrkesskicklighet.
                Efter två år hos S:t Eriks i Uppsala återvände familjen till Steninge 1931. Nu hade sönerna David och Tore också blivit utbildade till drejare och var tillsammans med fadern anställda vid Lervarufabriken fram till 1945 då de tog över Torshälla stenkärlsfabrik efter Johannes Svensson.
                Så småningom tog sönerna över ansvaret för företaget och drev den fram till 1975.

                Produktionen bestod i början mestadels av hushållsgods och blomkrukor, men på den senare tiden blev det mera prydnadsgods och figurer.

                Godset märktes förutom vad som kan ses här ovan ibland enbart med ett inristat ”T S”.

                Några inköpsställen till boken, som verkligen rekommenderas, går att hitta här.

                Comment


                • #9
                  Utmärkt, Bengt H. och stort tack för upplysningarna.
                  En fråga inställer sig genast:
                  Slutade signeringen TS att användas vid ägarskiftet 1945, eller fortsatte sönerna att också skriva Landin en tid efteråt?

                  Både stopet, som luchurx vas, känns som förkrigsalster - alltså tidigt 1930-tal, om man ser till färgvalörer och rustik framställning.
                  Men det är lite svårt att veta, eftersom krukmakaren kan upprepa handlaget betydligt senare och då hjälper det inte att titta på glasyrens eventuella krackelering heller.
                  Se bara på Ville Sjöholms kopior av Glimminges medeltida prydnadsting i lergods. Han var nog inte ensam om dem, men hantverksskickligheten och användandet av gamla glasyrrecept går igen också där.
                  Men för att vara mer ovidkommande, bör också Albert Elfstrand nämnas, Han hade det gamla sättet i sig och blandade till glasyrerna själv.
                  Last edited by Gideon; 2011-11-20, 20:47.

                  Comment


                  • #10
                    Angående denna "T S"-märkning, så återger jag några rader från boken:

                    "Lergodset från Torshälla, alla de olika former av "krukokäril", som under åren lämnade Stenkärlsfabriken var till en början helt anonyma, saknade märkning. Men det var en anonymitet av det slag som ofta utmärkte de gamla krukmakerierna och krukmakarnas arbeten. Senare, troligen från den tid då Landinarna tog över tillverkningen finner man ett "TS" inristat i botten av godset. Ytterst sällan var det märkt på annat sätt. ......"

                    En del av det gods som enligt bildtexten i boken anges ha denna "TS"-signering ser i varje fall i mina ögon ut att vara betydligt äldre än från mitten av 1940-talet.

                    Som det går att se exempel av i denna tråd och även i boken så märktes en del prydnadsföremål med "Landin" och ibland kompletterat med "TS" eller "Torshälla".

                    Comment


                    • #11
                      Denna lilla burk märkt T S får man väl anta komma från Torshälla stenkärlsfabrik (Landins).

                      Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-01-01 006.JPG
Views:	1
Size:	43,7 KB
ID:	527097 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-01-01 003.JPG
Views:	1
Size:	47,1 KB
ID:	527098

                      Comment


                      • #12
                        En sned och vind, men tung liten rackare, diskret märkt TS hittades häromdagen.
                        Glasyren är i allafall snygg.

                        Click image for larger version

Name:	TS-vas 1.JPG
Views:	1
Size:	30,9 KB
ID:	530706

                        Click image for larger version

Name:	TS-vas 2.JPG
Views:	1
Size:	31,2 KB
ID:	530708

                        Click image for larger version

Name:	TS-vas 3.JPG
Views:	1
Size:	37,6 KB
ID:	530707

                        Comment


                        • #13
                          Denna lilla kruka bör nog också komma från Landins verkstad i Torshälla.

                          Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-03-10 004.JPG
Views:	1
Size:	37,0 KB
ID:	531203 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-03-10 003.JPG
Views:	1
Size:	46,2 KB
ID:	531204

                          Comment


                          • #14
                            När jag köpte detta praktfat visste jag inte något om Landin.....
                            Kul att nu i efterhand få Landin klarlagd här på PES (delvis mha boken om Stenkärlsfabriken i Torshälla)
                            Fatet är 33cm långt o 24 cm brett.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Riktigt läckert Jani!

                              som ett stort Rosenthal "Moliére"-fat i bästa krukmakarstil. Grattis!!!

                              Comment

                              Working...
                              X