Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vera Haij - Steneby

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Fisken har jag inte sett förut. Den är rolig och känns som femtiotal.
    Burken däremot är för mig tio år senare, men det kommer säkert andra åsikter.

    Comment


    • #47
      Gjorde ett litet fynd idag. Kände igen dekoren från tråden om ordspråk på fat och tryckte kannan till min famn - skit i att jag har för många kannor! Texten är väldigt lik den på tallrikarna av henne men stämpeln gör mig lite fundersam: HJ 151 R. Jag tänker mig att HJ=Haij och är nästan övertygad om det så därför lägger jag in frågan här. Har jag fel, vilket inte heller är omöjligt, kan jag ju alltid ta bort inlägget och lägga in en fråga någon annanstans.

      Click image for larger version

Name:	HJ.JPG
Views:	1
Size:	42,9 KB
ID:	547804

      Click image for larger version

Name:	HJ2.JPG
Views:	1
Size:	40,8 KB
ID:	547805

      Click image for larger version

Name:	HJ stamp.JPG
Views:	1
Size:	55,3 KB
ID:	547806
      Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

      Comment


      • #48
        Snokade runt lite och hittade en tråd med massor av kannor, fast de kallas bringare i rubriken så jag höll på att missa den, där det fanns en likadan kanna. Sedan hittade jeg mig själv på en Gabrieltråd med ytterligare en kanna. Om jag anstränger mig lite kan jag nästan få till en Gabriel, G är slarvigt ristat i två drag så det blir uppehåll i bågen och treudden ser ut som ett kors. Men 151 R stämmer med en kanna som har tydlig G med treudd. Så nog hade jag fel alltid... Men jag låter bilderna ligga kvar för jag vill veta vad ni tror om att dekoren är så ruskigt lik den på ordspråksfaten.

        Att det inte är en Vera Haij är ingen katastrof, jag gillar Gabriel väldigt mycket också. Jag ska sätta upp en stringhylla i köket i stugan och där ska jag ställa upp mina porslins- och keramikkannor...
        Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

        Comment


        • #49
          Eftersom det i år är 100 år sedan Muminmamman Tove Jansson föddes fanns en artikel i en tidning där det stod att hon debuterade med en bok 1933 under pseudonymen Vera Haij.
          Detta föranledde mig att plocka fram en ängel runt hörnet av Vera Haij från Steneby och med nr 363.
          Bifogade filer

          Comment


          • #50
            En 11 cm hög vas med hänkel och med signatur och nr 261 A samt bokstaven K.
            Jag passar på att visa en bild på en drejare vid Steneby Hemslöjdsförening och Yrkesskolor Dals Långed. Om det är en elev eller lärare framgår inte. Utöver miljöbilder finns i mappen också halmslöjd, möbelsnickeri, klensmide, vävning linoleumtryck mm. Men det vore kul att veta vem drejaren är.
            Bifogade filer

            Comment


            • #51
              Kul att se både föremål och bilder från Steneby. Tack för det, Lars!

              Kanske att drejaren kan vara Arne Glad?
              Han gick ju i lära hos Vera Haij och arbetade sedan där under en tid.
              I en artikel i Bohuslänningen rosar och berömmer han Vera väldigt mycket.

              Tyvärr fick jag av någon anledning inte tillåtelse av redaktionen att skriva av artikeln och visa den på PES.

              Comment


              • #52
                Oj, så mycket fina saker som visats upp sedan jag kikade i denna tråd senast! Verkligen kul att se! :-)

                Comment


                • #53
                  Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                  Kul att se både föremål och bilder från Steneby. Tack för det, Lars!

                  Kanske att drejaren kan vara Arne Glad?
                  Han gick ju i lära hos Vera Haij och arbetade sedan där under en tid.
                  I en artikel i Bohuslänningen rosar och berömmer han Vera väldigt mycket.

                  Tyvärr fick jag av någon anledning inte tillåtelse av redaktionen att skriva av artikeln och visa den på PES.
                  Tack för uppskattningen Bengt!
                  Jo, det gläder mig att du tror det kan vara Arne Glad på bilden! Jag visar bilden på Glad-tråden och hoppas att någon kan bekräfta eller dementera.

                  Comment


                  • #54
                    gök Vera Haij 186

                    Denna gök har jag ett ex av. Vore roligt att veta något om den, år, osv. kanske eventuellt värde. Den
                    är i fint skick. Med vänlig hälsning Gunnel Ideberg

                    Comment


                    • #55
                      Där är min fågel ampel!

                      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      Med benäget tillstånd och vänligt tillmötesgående av innehavaren Tony Gyrud på FengerforsAuktioner, har jag fått lov att publicera de åtta alster av Vera Haij, som kommer att gå under klubban den 22 augusti.
                      Det finns lite annat att titta på också:

                      Och nej, jag har inga aktier i den firman.

                      Istället tackas och bockas det för dokumentationsvilligheten.
                      Bättre upp hade också varit med signeringsbilder, men man ska nog inte räkna med att få alla tillbehör på en gång vid servering?

                      Den sista bilden, en skål, har samma text som Äjht:s exemplar i inlägg 6.
                      Vad glad jag blir för där var plötsligt " min " fågel ampel !

                      Comment


                      • #56
                        Knivlägg av Vera Haij finns flera exempel på tidigare i tråden. Här en blå fisk med utstående ögon.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #57
                          Här ett stop med tång och fiskar (men ingen haj...…..). Nr 265 B och 11 cm högt.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #58
                            Vera Haij (1912-2005)

                            1994 firade Stenebyskolan 60 år och då gavs det ut en jubileumsbok. Ett kapitel handlar om Vera Haij och här är en bild på henne. Texten finns väl sammanfattad här https://www.signaturer.se/Sverige/VeraHaij.htm
                            Bifogade filer

                            Comment

                            Working...
                            X