Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla stolar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Så ska det se ut...

    Hallå Fröken,
    Kul, roligt med entusiaster med öga för det goda och varsam hand. Grattis, med en tanke till kavaljersflygen. So long...[/LIST]

    Comment


    • #77
      Hej

      Har sex stycken av den här modellen. Har aldrig sett några liknande.
      Dom kommer från farfar och farmor, det fanns tolv från början.

      Någon som har någon info?

      Click image for larger version

Name:	IMG_0448.jpg
Views:	1
Size:	120,1 KB
ID:	554556

      Comment


      • #78
        Din stol är tillverkad under 1800-talets senare del i stilen nyrenässans.Kanske kommer den från Östervåla,de verkar ha en likadan/liknande i sitt sortiment.Sitsen har nog ursprungligen varit i flätad rotting.Jättefina!!
        Click image for larger version

Name:	stolar.jpg
Views:	2
Size:	32,3 KB
ID:	554558
        Journalistiken är vår kärna · Med över 2000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern.

        Comment


        • #79
          Tack för den informationen, toppen!
          Då slipper jag fundera runt farfars gamla stolar.
          Förresten, någon som sett likadana? Kan tänka mig att komplettera.

          Comment


          • #80
            Hallå Gomer,
            Visst, trevliga stolar och vilket arbete! Dessvärre är den där fornnordiska stilen inte i ropet så du kan för ett spottstyver komplettera. Men att finna exakt samma dekor/design kan vara knepigt. Men köp, blanda lite är trevligt.. so long...

            Comment


            • #81
              Gustaviansk karmstol

              Helgens auktionsfynd består av den här lite luriga karmstolen i gustaviansk stil el.är den på riktigt dvs tillverkad cirkus 1800
              Vill gärna tro att den är "riktig" men varför är ryggstödet avrundat i hörnen och varför hittar jag inga underliggande färglager.Hade gärna sett ett svart samt underst ett ljusgrått lager.Hmmm...
              Klädseln(som inte är purung)vid inköpet är genomfixad innan den fick sin nuvarande färg eftersom jag inte hittar några färgspår på domestiken(nu har jag påbörjat renovering vilket syns på bilderna)
              Kanterna vid klädseln är svarta men det finns ingen svart färg på det övriga träet under den grå färgen.
              Stolen är charmig och har många attribut som tyder på att den verkligen HAR åldern inne men som sagt den är en skummis.
              Tyck gärna till den som vill
              Click image for larger version

Name:	004.JPG
Views:	1
Size:	118,6 KB
ID:	555636
              Click image for larger version

Name:	010.JPG
Views:	1
Size:	66,0 KB
ID:	555637
              Click image for larger version

Name:	005.JPG
Views:	1
Size:	32,5 KB
ID:	555638Click image for larger version

Name:	006.JPG
Views:	1
Size:	23,2 KB
ID:	555639
              Click image for larger version

Name:	007.JPG
Views:	1
Size:	27,4 KB
ID:	555640Click image for larger version

Name:	008.JPG
Views:	1
Size:	21,1 KB
ID:	555641
              Click image for larger version

Name:	011.JPG
Views:	1
Size:	17,2 KB
ID:	555642Click image for larger version

Name:	009.JPG
Views:	1
Size:	33,0 KB
ID:	555643
              Click image for larger version

Name:	pes.JPG
Views:	1
Size:	91,6 KB
ID:	555644

              Comment


              • #82
                Mitt grundtips är det detta är en gammal stol, d v s från den sengustavianska tiden. Fast jag tror att de avrundade hörnen är tillstrulade i efterhand - men resten ser fint ut.

                Den som är riktigt full-i-fan och har finsnickarfingararna i gott skick kan nog återkantiera hörnen igen.

                Comment


                • #83
                  Hallå Fröken,
                  Trevlig karmstol, unik. Från tiden och ett charmigt provinsarbete. Behåll de runda (renoverade hörnen), där ligger
                  förälskelsen. Grattis och bravo för till synes fint bestyr. Undrar om de där "muffarna" på armstöden verkligen är från tiden/original? Randigt passar bra...so long...

                  Comment


                  • #84
                    Vill nog påstå att det är ett sengustavianskt lindome arbete. Förmodligen en gång i tiden hårt sliten. Och renoverad och förstärkt. Då jämnade man säker till hörnen. Då ett förmodligen ett hörn var skadad. Tycker den har själ och charm. Så låt hörnen vara.
                    MrTompa

                    Comment


                    • #85
                      Tack för att ni tittade in
                      Jo,magkänslan är att lita på de flesta ggr.Från tiden men med fixade hörn var även min tanke HgF.
                      Lindome vore väl nog så trevligt MrTompa.
                      Muffarna på karmarna ska sitta där Kimmen

                      Klär stolen i det ljusa grova hemvävda linnetyget som jag fyndat en lång räcka av på Erikshjälpen.Fasar dock för att klä sitsen eftersom jag aldrig klätt någon fast sits förut men,men någon gång ska vara den första.Min tanke är att inte sätta på något kantband utan låta nubben synas så att det ser ut som om den är oklädd.Hörnen får vara som de är.

                      Nöjd och glad är jag med mitt fynd som jag fick till ett i mitt tycke hyfsat pris då handlarmaffian för en gång skull lyste med sin frånvaro.Däremot var det en tant som var tämligen envis men till slut petade hennes gubbe till henne och tyckte att hon bjudit färdigt
                      Last edited by Fnusfröken; 2014-09-10, 18:22.

                      Comment


                      • #86
                        Gamla stolar från Småland eller Öland?

                        Jag är norsk, så jag skriver blir lite Skavland svorsk.

                        Jag har ärvt stolarna på bilderna från min svenska monster.
                        Finns det någon som känner igen dom?
                        Vet någon var de är tilverkad? Ålder? Värde?

                        Jag minns från min barndom å ha hört att de är tillverkade i Småland och Öland.

                        Tack för all den hjälp och information
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #87
                          Hallå Norsken,
                          Kul att du hittade hit, välkommen. Dina trevliga stolar är från tiden Karl Johan och bär minnen av Biedermeier. Mitten av 1800-talet, men nog lite senare. Provinsarbeten. Småland eller Öland, vet ej. Uppskattade och älskade, om det vittnar de nya rottingsitsarna.
                          Nu finns det tack och lov många som kan mer om stolar, så jag säger bara: sitt vackert... so long...

                          Comment


                          • #88
                            Var kommer de här stolarna ifrån?Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	71,8 KB
ID:	556277Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	71,1 KB
ID:	556278

                            Comment


                            • #89
                              Blandad kompott...

                              Hallå Styrbjörn,
                              Välkommen. Dina stolar ser att tillhöra kategorin blandstilar som svepte över landet i början av förra seklet.
                              Förebilden var Karl Johan/Empire vilket syns bäst på stolarnas ben och underrede. Över sitsen är det klart
                              nyromantik, i oscariansk anda, set ut vara skuret i ek.
                              Sorry, tror inte att stolarna platsar på en kvalitetsauktion, men dom äger en egen charm..
                              So long....

                              Comment


                              • #90
                                Någon som innehar gamla allmogestolar, sk "Brickstolar"? Har önskat mig såna sedan slutet av 80-talet, men det har aldrig blivit av! Funderar på om de är sköna att sitta på? Kommer aldrig att kunna övertala min man om dom inte är bekväma!!!!

                                Comment

                                Working...
                                X