Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla stolar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Världsutställningen i Paris 1900, snacka om stolar......
    Bifogade filer

    Comment


    • #32
      Hallå Snubben,
      Ja, art déco är olslagsbart i sina mest utmanande former för att med åren stelna i rätt trista, massproducerade jugendvarianter. Tack för bidrag och so long....

      Comment


      • #33
        Hallå alla stugsittare,
        Ja, åskan drar över kusten och det blir att sitta inne. Prova en av några karmstolar i rockokostil och ställ dig frågan om det handlar om 1700-tal eller 1900-tal. Färgen är original. Klädseln min. Vad är din uppfattning? So long...
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Absolut 1900-tal, 100%.
          Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå Snubben,
            Ja, art déco är olslagsbart i sina mest utmanande former för att med åren stelna i rätt trista, massproducerade jugendvarianter. Tack för bidrag och so long....
            Art deco....? Är inte Prylsnubbens bilder typiska exempel på jugend? Art deco kom ju efter jugend...Eller också har jag missat något .

            Comment


            • #36
              Shabby chic a`la 1900-tal

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                Art deco....? Är inte Prylsnubbens bilder typiska exempel på jugend? Art deco kom ju efter jugend...Eller också har jag missat något .
                Hallå Rosa,
                Pinsamt...kortslutning? Nej, ordblindhet (när man tänker en sak och skriver en annan utan att upptäcka misstaget. Tack för ditt goda öga. Sorry och som long..

                Comment


                • #38
                  Det kanske var en annan art......Du tänkte på Kimmen. Dvs art nouveau
                  som ju är den franska urformen till jugend i sann Siegfried Bing-anda.
                  Stolarna bör kanske rätteligen benämnas som art nouveau även om jugend självklart också är helt rätt.

                  Comment


                  • #39
                    Hallå Snubben,
                    Tack, räddaren i nöden. So long...

                    Comment


                    • #40
                      Caféstol

                      Containerfynd för några år sedan. Plast och stål.
                      Har ingen aning om ålder, har väl "ett par år" på nacken.
                      Vi har tre stycken som används på uteplatsen.
                      Man sitter ovanligt bekvämt i dom trots modellen. För att inte tala om de "bekväma och vilsamma" plastlindade armstöden.

                      Ha det gott!
                      Lars
                      Bifogade filer
                      - - - - - - - - - -
                      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                      Comment


                      • #41
                        Hallå Lars,
                        Kul, får mig att tänka på gamla caféstolar som fått modernare rygg och sits. Trevliga.
                        So long...

                        Comment


                        • #42
                          Hallå i sommarhettan,
                          Gamla rottingmöbler är av naturliga skäl svåra att fynda så med viss stolthet kan jag visa två stolar i hyfsat gott skick.
                          Den första inköptes på Svenskt Tenn för ca 30 år sedan, men jag tror inte att formgivningen heter J Frank, vad tror ni?
                          Den andra loppisfynd med ny klädsel, Vegetable Tree, av J Frank. So long...
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #43
                            Hej i sommarhettan (30 grader idag)!

                            Vilken kul tråd, har just suttit och njutit mig igenom alla fina stolar.

                            Tänkte bidra med Morfars stol, den som inköptes när han gifte sig år 1900 och som han hade som arbetsstol så länge han levde - han var byskollärare. Stilmässigt är det nog en riktig bastard, men jag gillar den och har den i mitt s.k. bibliotek. Originalklädseln är kvar och den är inte det minsta sliten, det var kvalitet på den tiden. Det är ingen svensk stol, morfar levde i Holland.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              ..........
                              Den andra loppisfynd med ny klädsel, Vegetable Tree, av J Frank. So long...
                              Supersnygg loppisstol!!!

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                                Hallå alla stugsittare,
                                Ja, åskan drar över kusten och det blir att sitta inne. Prova en av några karmstolar i rockokostil och ställ dig frågan om det handlar om 1700-tal eller 1900-tal. Färgen är original. Klädseln min. Vad är din uppfattning? So long...
                                Tråden är inte stollig, utan vilsam för ögonen att njuta av.
                                Flera av exemplaren skulle passa mycket bra i trädgårdens skugga att sitta i, och speciellt då Din välskurna rokokofåtölj.
                                Sitsen är definitivt 1900-tal, men är resten det?
                                Möjligheten finns att stolen lutats av en gång i tiden, och fått denna enda vita färg överdragen. Ryggbrickan har horisontell sågning upptill, till skillnad från en 45-gradig, som en stilkopia 150 år senare skulle ha.

                                Samma kriterium gäller för Dina läckra medaljongstolar, rakt eller snett sågat? Det är en åldersfråga också när man tittar på virkets färg och struktur undertill.

                                Ska inte vara sämre här och visar en gammal bild från 1980-talet. En grupp stolar "under arbete", som varit med om en del under resans gång.
                                Först målade och delvis förgyllda, därefter blev det mahoghnyimitation i engelskt rött, och senare tre olika enkla färger. För mycket hade tvättats bort inför ommålningen på 1820/30-talet och stolarna fick slutligen version två i utseendet - skönt mörkrött som mahogny.
                                Den färgen syns på första stolen till vänster.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X