Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla stolar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Gamla stolar

    Hallå, jag vill lära mig sitta vackert och startar den här tråden med en ovanligt klumpig och sannolikt hemsnickrad stol som kanske kan vara sent 1700-tal eller tidigit 1800-tal. Gripsholm kallas den ibland eftersom den fanns i Kavaliersflygeln på sin tid. Originalfärg, så vitt jag kan se. Charmig, om jag får säga det själv.
    Häng med. Det här kan bli en kul tråd. So long....
    Bifogade filer

  • #2
    Charmig är den. Brukar också kallas den svenska modellen. Finns också en mer fåtöljliknande stol med karmar och lösa dynor -plymåer som kallas Gripsholmare. Kompinerat med en stor fotpall så sitter man skönt. Just stolar är en stor passion jag har. Mest udda allmogestolar. en eller annan av lite finare modell finnes också. Får ta lite bilder.

    Comment


    • #3
      Inte så gammal, men historiskt väldokumenterad som en typ av stol som presidenter såväl som vanligt folk suttit i......
      Windsor Chair.....
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Roligt! Jag slänger i den här stolen som kom med mig hem från en loppis häromveckan. Det syns dåligt på det ljusa fotografiet men den har ett fint mönster på sitsen och ryggens ovandel. Jag kan inte mycket om möbler, någon som vill gissa på ungefärlig ålder?

        Comment


        • #5
          Jag tycker mycket om din stol Kim, vacker!

          Comment


          • #6
            Angående stolen högst upp...
            Så här ser de stolar ut som man brukar kalla Gripsholmsstolar:


            Stolen på bilden är snarare en något provinsiell version en klassisk höggustaviank stol. Det är ganska avancerat snickeri som man knappast gjorde hemma vid köksbordet.

            Intressanta detaljer är förstås den ovala ryggbrickan, lägg också märke till den svängda framkanten på sitsen, ett tungt vägande kvalitetsdrag. "Provinsiell", alltså motsatsen till stockholmstillverkad, är stolen genom de fyrkantiga frambenen, men det är inte hugget i sten utan mer ett löst antagande.
            Last edited by HgF; 2010-06-05, 02:22.

            Comment


            • #7
              Hallå och tack för inägg,

              Men klent intresse, uppenbarligen.

              Till Elin: Jag gillar din stol med svarvade pinnar och gissa på tiden 1920-1930,men den kan också vara 1950-tal. HgF vet.

              Till HgF: Jo, den här stolen kallas Gripsholm även gripsholms armlänstol egentligen borde ha patent på namnet (den är ofta underbar). Hemslöjad eller inte? Ingen lär veta. Lägger in två andra, lika som bär, men ändå inte. Charmen och sporten ligger ju i att samla på sig likformade saker som skapar en spänning i inredningen. Dom här är nog inte stockholmsarbeten, men har runda ben.

              Till Snubben: Kungligt tack.

              Kom igern alla soffliggare... so long...
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Räddad av gong-gongen.
                Hade slängt en del gamla kartonger. Då upptäckte jag att min kära Ystad-Metall gång-gong saknades. Rask ned till soprummet där jag hittade gong-gongen i en av kartongerna.
                Men jag hittade också två gamla stolar. En mer eller mindre slutkörd pinnstol och en pall med benställ i järnrör men med plywoodsitsen helt förstörd.
                Så här blev resultatet då pinnstolen fick pallens benställ. Så småning om ska jag måla ekipaget i någon lämplig färg.
                Bifogade filer
                Last edited by HgF; 2010-06-06, 11:38.

                Comment


                • #9
                  Hallå, kul hybrid, sannolikt den enda i sitt slag i hela världen. Grattis HgF och so long...

                  Comment


                  • #10
                    Här kommer ett antal stolar. Både udda eller fler vad gäller antal.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Har inte tid just nu att berätta om stolarna men de flesta är köpta på auktion eller loppis. En del har gått i arv.
                      Denna stol som jag har fyra av köptes på en auktion för cirka 15 år sedan. Bemålningen är tycker jag lite extra. Skall imitera björk vad jag antar. Rygggbrickan är också trevlig.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Ulferic; 2010-06-06, 17:16.

                      Comment


                      • #12
                        Hallå Motala,
                        Tack för stolar på parad. Charmiga och originella. Den första gissar jag är Lindome och vill gärna tro att dom kommit väster
                        ifrån via Trollhätte slussar. Gustavianska, tidigt 1800-tal.

                        Sist i paraden en trevlig Carl Johan med konstig balusterinspirerad bricka och den typiska svärtade sitsen. Kolla frambenen, kjeserkigt skulle det vara.
                        So long...

                        Comment


                        • #13
                          Ulferic: tvåan och trean gillar jag mycket, väldigt charmiga!

                          Comment


                          • #14
                            Sengustaviansk, Stockholmsarbete. Lite överrenoverad, men hyfsat smakfullt kan jag tycka. Vi har gjort det själva, min sambo har t.o.m. vävt tyget.......
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Hallå Snubben,
                              Hon är vacker, men som du säger, hon ser lite nyspacklad ut. Åandra sidan, en gång i tiden hade hon förgyllda detaljer lite här och där. Tack för ditt bidrag och hälsa sambo..
                              so long...

                              Comment

                              Working...
                              X