Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Adventsbarn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Adventsbarn

    Hej är det någon som vet varför Lisa Larsons Adventsbarn är stämplade undertill med Rörstrand? Somliga är ju stämpade Gustavsberg? Någon som kan förklara det för mej. Tacksam för svar av någon.

  • #2
    Är det verkligen ingen härinne som vet????

    Comment


    • #3
      Säkert är det många som vet och sanningen är alldeles för krånglig för att jag ska minnas den i detalj men jag gör ett försök:
      Under många år köptes och såldes våra svenska porslinsfabriker lite härs och tvärs och delades upp ibland och förenades ibland i olika koncerner. Under någron period fanns Rörstrand och Gustavsberg under samma hatt. Kanske ansågs Rörstrands varumärke som starkare under en sådan period och då stämplades Lisa Larssons figurer med Rörstrand trots att de inte tillverkades där.
      Fast, rätta mej om jag har fel, det här hör inte till de intressantaste perioderna i Rörstrands historia i mitt tycke så det är inget jag har lagt på minnet.

      Comment


      • #4
        Hej zantana, Jag har själv ställt mig frågan men i ett lite större perspektiv. När detta är sammanställt, mot slutet av sommaren är min förhoppning, ska jag bryta ut adventsbarnen ur sammanhanget och försöka svara på din fråga och säkert någon eller några frågor till i detta forum.

        Comment


        • #5
          nittan har helt rätt. De är tillverkade på samma ställe, men ägarskapet har ändrats. Rörstrand lade ner Gustavsbergs-märket och det fanns några saker i produktion som fick byta stämpel.

          Comment

          Working...
          X