Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Servis från Johansfors eller Strömbergshyttan ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Servis från Johansfors eller Strömbergshyttan ?

    Hej,
    har servisglas ca 70 delar fördelat på allt från likörglas till vin- och champagneglas. Jag har fått höra att det rör sig om svensktillverkade glas, möjligen från Johansfors eller Strömbergshyttan ca sekelskifte 1800/1900. De är samtliga slipade med 6 st "druvor" och har tiokantig fot.

    Höjden på nubbeglasen är 7 cm, champagneglasen är 15 cm.

    Vore spännande att få veta vilket glasbruk de kan komma ifrån samt eventuellt servisnamn.

    MVH

    Thomas
    Bifogade filer

  • #2
    Välkommen till forumet!

    Strömbergshyttan är det, men de är formgivna en bra bit senare än sekelskiftet 1800/1900. Jag har själv några seltersglas/små tumblers (förmodligen nr 8 enligt bild 3), med etikett som på bild.

    Jag är också nyfiken på mer info om denna servis!
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Bruksdisponenten Edvard Strömberg och hans hustru och formgivare Gerda flyttade sommaren 1913 från Eda glasbruk till Lindefors glasbruk och började då arrendera det senare bruket samt gav det namnet Strömbergshyttan. En av de tidiga serviserna som Gerda Strömberg ritade, vid mitten av 1930-talet, är S 19 Håtuna. Den vidareutvecklades vid slutet av 1930-talet: med fasetter på skålen samt gavs då beteckningen S 58 - och Thomas, dina glas ingår i den servisen.

      Gerdas 30-talsserviser tillverkades även på 40-talet och senare. Ölglas och snapsglas i Håtuna slät kommer fram i stor upplaga på bordet varje julafton hos oss:
      Bifogade filer
      Last edited by Rebello; 2010-06-02, 16:18.

      Comment


      • #4
        Tack så mycket för ett som vanligt uttömmande svar!

        Comment


        • #5
          Hej Kaptenen mfl,
          Tack för ert svar. Blir imponerad av all kunskap i detta forum. Vet man hur länge S58 tillverkades.

          Är faktiskt lite osäker om nr 7 verkligen tillhör samma serie då den högst upp vid kanten är "välvd"utåtböjd", någon som vet ?

          MVH

          Thomas

          Comment


          • #6
            Min kurant är inte fullständig, men jag har nu fått hjälp av en släkting i Glasriket. Han skriver:
            S 58 har 17 st olika varianter, samtliga finns inte uppritade, dock kan jag konstatera att ett av glasen tycks ha en liten "välvd utåtböjning".

            Vidare om namnen på serviserna: S 58 är slipad och heter Håtuna. Dock - S 19 som är oslipad heter Park och finns i 19 olika varianter.

            Min benämning "Håtuna slät" har jag fått från Glasboden i Malmö, som ger denna benämning vid respektive glas i servisen S 19. Visserligen skriver de "Håtuna slät/Park" i samlingsrubriken, men jag blev ändå något förvillad av detta, att de blandar in namnet Håtuna för Parkglasen.
            Last edited by Rebello; 2010-06-09, 14:53.

            Comment


            • #7
              Hej,
              och tack för svaret återigen. Verkar som att bruken generellt producerade fler typer av servisdelar än vad man gör idag. Vem har idag nytta av alla glasstorlekar ? Tror att många med mig endast använder ca hälften.

              Park/Håtuna ? - Förutom slipningen , finns det skillnader ?

              MVH

              ThomasM

              Comment


              • #8
                Kan även detta glas komma från Strömbergshyttan?
                Bifogade filer

                Comment

                Working...
                X