Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Någon som vet något om detta backgammonbord?

Någon som vet något om detta backgammonbord?

Undrar om det finns någon som kan bidra med information om detta backgammonbord? All information är av intresse så som årtal, tillverkare etc.
    Hittar tyvärr inga stämplar eller andra märkningar på bordet som skulle kunna vara till hjälp. Tack på förhand
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Spelbord nyrokoko - men någon tillverkare kommer du aldrig att hitta. I bästa fall svensk snickerifabrik och i annat fall importerat - svårt att se här för bilden är så mörk på min skärm, men de väldigt svängiga benen kan tyda på import.
    Tiden kan vara någon gång under 1900-talets första halva. Har du inga ledtrådar till bordets tidigare historia?
    Senast redigerat av HgF den 2010-05-27 klockan 23:50.

Ja tyvärr är bilderna inte de bästa (mobilkamera), ska försöka fixa lite bättre bilder.

Nej jag vet inte så mycket mer än att min faster fick/köpte det här bordet plus en spegel (som jag också tänkte lägga upp här nån stans) av en gammal dam som i sin tur hade ägt det i ganska många år. Ska luska lite och se om jag kan hitta nån mer info men du ska ha tack för den info du bidragit med

Hej!

Ditt spelbord är tillverkad någon gång i slutet av 1800-talet, vilket man kan se på detaljarbetet. Hade det varit tillverkat på 1900-talet hade det inte varit lika utsmyckat med sniderier. Troligtvis svensk tillverkning, men tillverkare kan du nog inte få veta. Men man kan i alla fall säga att det varit en duktig person!

Hälsningar,

k.a.stevens

Tusen tack för informationen

precis ett sådant!

Min mormor i Kalmar hade precis ett sådant backgammonbord när jag var liten. Känner igen spelmarkerna och alltihop. jättefint! är det till salu? hejhej /Eva

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •