Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Barnsäng växa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Barnsäng växa

    Hej! är ny här så jag hoppas att jag är på rätt avdelning.Är intresserad av årtalet på den här sängen någon som vet? Enda informationen jag fått är att den ska ha stått på nått slott någonstans i sverige mer vet jag inte.
    Bifogade filer

  • #2
    Ingen som vet nått?

    Comment


    • #3
      Det är fullständigt omöjligt att utan minsta ledtråd komma fram till en rimlig bedömning av bansängens ålder och ursprung. Man kan gissa och din egen gissning är lika god som någon annans. Min amatörmässiga gissning blir 1900-talets andra kvart. Fast fler uppgifter kanske kan vägleda något, t ex tillverkningsstandard mm. Någon har ju ha lagt ned väldig möda på att svarva alla dessa knoppar och hyvlat metervis med lister.

      Du måste lägga alla kort på bordet: "ska ha stått på nått slott" - det måste väl finnas fler uppgifter som stöder detta - vilket slott - när var och hur.

      Om det handlar om ett kungligt slott måste HusGerådsKammarens (HGK:s) märkning finnas på undersidan. Eller om sängen har varit kungligt privatägd, ägarens krönta monogram. Om du inte har något ytterligare uppgifter om proveniens eller om det inte finns märkningar kan du glömma det där med slott och bokföra den uppgiften på familjemytskontot.

      Comment


      • #4
        Om jag visste när var och hur hade jag aldrig ställt frågan,för då hade jag ju svaret.Men nu har jag fått bekräftat att den är ifrån 1890. )

        Comment

        Working...
        X