Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt bästa askfat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Hm, jag vet inte om den kan räknas för askfat, eftersom man ska kunna ha ledig hand för att trycka till fimpen, för att därmed utsläcka dess liv. Samlar man fimpar på hög och ändå fortsätter, får man nog ringa 112 efter ett tag.
    Men domar´n prylsnubben får avgöra.
    Dock tror jag att han är jävig i den här frågan...

    En kopparbjörn från Hollywood, tillägnad en Carl G. Wallman. Har ingen aning om vem det var, men blir tacksam för upplysningar.
    Kan det vara en släkting till Hasse - Wallmans salonger?
    p-son

    Comment


    • #32
      Den teorin har prövats, men någon Carl G. har inte hittats. Å andra sidan kan ett hörfel på amerikanska ändrat på G.
      Får återkomma till det i enskild tråd, om ny öppning gläntar sig.

      PS
      Vad trött mini-polsson ser ut.
      Har Du ingen annan där hon stirrar desperat efter mjölk?
      DS

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
        Strulade till det lite.
        Men nu finns "beviset" på bilder.

        Du har ett också?
        Nej, jag lånade Ditt en kort sekund. Skämt åsido, Ditt med H55-loggan smäller lite högre än mitt måste jag tillstå

        Comment


        • #34
          Ursprungligen postat av bege Visa inlägg
          papperskorg 40 cm hög.
          Om Du fyller den med sand så går den med som asktunna, om Du fyller den med öl, så kommer Vipå besök......

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Hm, jag vet inte om den kan räknas för askfat, eftersom man ska kunna ha ledig hand för att trycka till fimpen, för att därmed utsläcka dess liv. Samlar man fimpar på hög och ändå fortsätter, får man nog ringa 112 efter ett tag.
            Men domar´n prylsnubben får avgöra.
            Dock tror jag att han är jävig i den här frågan...

            En kopparbjörn från Hollywood, tillägnad en Carl G. Wallman. Har ingen aning om vem det var, men blir tacksam för upplysningar.
            Inte nog med att den ryska björnen tvålade till Kanada ikväll, nu har den tagit över Hollywood också

            Comment


            • #36
              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Den teorin har prövats, men någon Carl G. har inte hittats. Å andra sidan kan ett hörfel på amerikanska ändrat på G.
              Får återkomma till det i enskild tråd, om ny öppning gläntar sig.

              PS
              Vad trött mini-polsson ser ut.
              Har Du ingen annan där hon stirrar desperat efter mjölk?
              DS
              Jag vet inte om denna avatar kan platsa under mjölktemat, men mini-olsson
              kan knappast betraktas som trött på denna bild.

              Släktens mest använda askfat kommer från Uppsala Ekeby. Det är placerat i rökrummet i källaren hos min mor efter att under tidigare år haft sin plats i finrummet. Då och då sällskapsröker jag med min broder i källaren.
              Bifogade filer
              Last edited by Polsson; 2010-05-21, 23:18.
              p-son

              Comment


              • #37
                Jag vill också bidra med några askkoppar.
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  25 spänn för ett askfat med bara en tand ..........

                  Comment


                  • #39
                    Dammar på med en till askkopp.
                    Denna stog på farmors vardagsrumsbord när jag var liten.
                    Farmor rökte alltid med munstycke, dock en kortare variant på 70-talet.
                    På 40-talet jobbade hon som mannekäng i Paris och då var det de långa elaganta munstyckena som gällde, på nära 40cm:
                    Det var tjusigt att röka, men farmor sa de långa munstyckena inte var så praktiska:-"Man lyckades alltid "peta" till någon, och bränna hål på kläderna eller i håret"

                    Isbjörn, Ditmar Urbach
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #40
                      Dagens f.d. rökare, som hör till den största delen av rökmotståndarna, har verkligen förträngt vilka fina skapelser som stod oss till bords!

                      Polsson (betydligt piggare mini-dito som avatar) visar sin robusta Simmulson, Kecke sin påfågel och så förstås den där isbjörnen på det gröna berget.
                      Som äventyrslysten femåring drog jag i ett bufféduk i föräldrarnas sovrum, och ner åkte just en sånt isbjörnsaskfat plus ett guldkantat lövfat i rött från Gefle, Rubin, i golvet.
                      Dagen slutade inte så bra, men förknippat med den händelsen är att farsan rökte Ritz, och jag fick ris.
                      Storyn är sann.

                      L. Hjorth, bruna serien, Bornholm.
                      Väl uppskattad.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #41
                        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        Som äventyrslysten femåring drog jag i ett bufféduk i föräldrarnas sovrum, och ner åkte just en sånt isbjörnsaskfat plus ett guldkantat lövfat i rött från Gefle, Rubin, i golvet.
                        Dagen slutade inte så bra, men förknippat med den händelsen är att farsan rökte Ritz, och jag fick ris.
                        Storyn är sann.

                        L. Hjorth, bruna serien, Bornholm.
                        Väl uppskattad.
                        Askkoppar kan verkligen väcka minnen!
                        Stackars Gideon, inte nog med att du riskerade att få den tunga isbjörnen i huvudet, du fick ris också
                        Men detta var väl innan lagen mot barnaga trädde i kraft.
                        Då trodde man ju att aga var karaktärsstärkande och att de som inte fick aga blev sämre.
                        Isbjörnsaskkopparna verkar ha varit populära och uppskattade.

                        Detta lilla askfat följde med en fyndlåda:
                        Reklamaskfat för färjelinjen mellan Trelleborg-Sassnitz
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Fint fat, simco!
                          Den väcker fartygssamlarnas intresse och får mig att tänka på askfaten som åkte fram och tillbaka mellan Helsingborg och Helsingör. Hur såg de ut under storhetstiden, då nada bro fanns?

                          Här en lite äldre, från Gouda, Holland, som bär namnet Madeleine.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #43
                            Dessa askfat har väl inte undgått någon. Måste ju representerats här på tråden.
                            Men nu förtiden benämns dom som fat, askfat är väl inte tillräckligt fint.
                            Scania Vabis-askfatet fick min svärmors pappa, som var åkare, i julklapp till de anställada av företaget någon gång på 60-talet.

                            2* Domino, Stig Lindberg, Gustasvsberg
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                              Fint fat, simco!
                              Den väcker fartygssamlarnas intresse och får mig att tänka på askfaten som åkte fram och tillbaka mellan Helsingborg och Helsingör. Hur såg de ut under storhetstiden, då nada bro fanns?

                              Här en lite äldre, från Gouda, Holland, som bär namnet Madeleine.
                              Tack så mycket Gideon!
                              Nu när jag börjar rota i skåp och lådor och kolla igenom mina bilder blir jag lite
                              förvånad över hur många askoppar det finns här hemma.

                              Gouda-askskålen här ett härligt färggrant mönster, det kan man ju nästan inte med att gömma under fimpar!

                              Här ett askfat vars reklam man nästan inte törs visa i dagsläget
                              Men tillverkaren och formgivaren går ju för sig.

                              Reklamaskfat, BP, Mari Simmulsson, UE
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #45
                                Den är tung, simco, men var säkert väl lämpad för oljeborriggarnas matsalar och bensimackars restauranger.

                                En lättsint fisk från L. Hjorth.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X