Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt bästa askfat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Änglar som röker, finns dom? Ja, på detta askfat från Rosenthal har Bele Bachem (1916-2005) bland annat avbildat två bevingade varelser under Feiner Canaster. Och till skillnad på hunden som röker är det här hästen som röker! https://www.youtube.com/watch?v=Ylwm675JK_0
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2020-10-14, 12:11.

    Comment


    • Askfat 5209

      UE Granit av Hjördis Oldfors finns det många av http://www.upsala-ekeby.com/gallery_389.html Och här kommer ytterligare ett . Vad BiCo står för vet jag inte.
      Bifogade filer
      Last edited by Lars M; 2020-10-16, 18:30.

      Comment


      • Hjördis Oldfors

        För dokumentation ytterligare ett fat från Uppsala och UE. Om Kapten K fimpat i fatet framgår inte men för Uppsala Polis är det skrivet i granit.
        Bifogade filer

        Comment


        • Ingrid Atterberg

          För Folke Bernadottehemmet i Uppsala gjorde UE med hjälp av Ingrid Atterberg detta askfat. 15,5 x 15,5 cm. Jag har inte lyckats tyda de krumelurer som finns ovanför cirkeln.
          Bifogade filer
          Last edited by Lars M; 2020-12-18, 11:29.

          Comment


          • Varken i sten eller granit är det hugget men Philips har satt en liten etikett på baksidan av detta askfat.
            Bifogade filer

            Comment


            • Inte kulan....

              ...men ändå designat av samme Gunnar Larsson,
              Lisas bortgångne man för Gustavsberg i melamin.
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå Kapten,
                Stockholms Rederi kändes jag till, men inte Fredrika. Tack, kul att veta.
                Askfat är reklambärare och själva idén är att gästerna skall sno och ditt fat från fredens café ångrar jag att jag tog med mig hem.

                Däremot tog jag hem ett askfat för utomhusbruk efter ett kalas på Maxim´s.
                Min fru hade hade ambassadören Calle Lidbom till bordet. Anklever gillade han, däremot gapade han inte för gåslever berättade han...
                - Vad arbetar du med, fortsatte han konvserationen med...
                Jag jobbar på TV, på TV-sporten...
                -Jag hatar sport och TV....

                Då frågade min fru:
                Och vad jobbar du med????

                So long...
                Detta är nog inget askfat, kan vara en spottkopp eller askkopp framför kakelugn. Liten skillnad men likväl.

                Jag fattar inte poängen i Platens uttalande så det kan kanske någon förklara för mig vari denna ligger? Är dålig på måmga sporter.
                Bifogade filer
                Last edited by Rockwell; 2021-02-22, 12:37.

                Comment


                • Ur askan i elden---

                  Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
                  Detta är nog inget askfat, kan vara en spottkopp eller askkopp framför kakelugn. Liten skillnad men likväl.

                  Jag fattar inte poängen i Platens uttalande så det kan kanske någon förklara för mig vari denna ligger? Är dålig på måmga sporter.
                  Hallå Rockwell,
                  Platen här. Tycker din souvenir ser ut som ett askfat i design av söderhavsliknande snäcka.Glas?

                  Poängen ja? Calle Batong som han kallades var tidigare justitieminister och vid aktuella tillfället Sveriges ambassadör i Paris, välkänd figur i media och ansågs ovanligt styv i korken. Min fru bara känd i famljekretsen men snabb i käften.
                  Hon kunde kanske ha lagt till: - Jag hatar politik....
                  Är de med på noterna? So long...

                  Comment


                  • För att inte överdriva så är jag nog nästan med på noterna. Lever är det äckligaste jag vet i matväg då från gris. Har dock inte kört någon gång med gås, frågan är hur pass lik gris den kan vara i smaken.
                    Färgerna på askfatet är överdrivna eftersom agaten inte är fullt så färgglad.

                    Comment


                    • Rockwells "tingest" kanske kan ligga på botten av
                      ett saltvattensakvarium och lysa upp tillvaron för
                      invånarna.

                      Comment


                      • Dramaten...

                        Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
                        För att inte överdriva så är jag nog nästan med på noterna. Lever är det äckligaste jag vet i matväg då från gris. Har dock inte kört någon gång med gås, frågan är hur pass lik gris den kan vara i smaken.
                        Färgerna på askfatet är överdrivna eftersom agaten inte är fullt så färgglad.
                        Hallå du lever,
                        Var glad. Berättade det där därför korkade ministrar i Palmes gäng gärna ville flyta ovanpå även när en degraderats till välbetald ambassadör. Han kunde känna skillnad mellan gås och anka. Kan du? Inte jag heller.
                        Mat är ingenting man kör med. Jo ett undantag: när jag spoling placerades på uppfostringsanstalt, på Sigtunaskolan, där fanns det en eldriven bil som levererade mat till skolhemmen. Dramaten. Vi var bara killar bortsett från en lärarinna, kallad Horan och tjejerna som lagade maten och bodde i et eget hus. Gissa vad huset kallades för. Rätt svar:Turisten.
                        Calle Lidbom var inte mycket mer än turist i Paris men visste hur man skulle dra maten. So long... hälsningar Platen

                        Comment


                        • Ang. Husets namn så dök det upp Vilohemmet eller möjligen Horisontal-lägret.

                          Comment


                          • Ssf

                            Askfat för stöldskydd, strategisk forskning, svenska seglare, skidåkare sjuksköterskor. segelfartyg eller varför inte Sveriges skogstjänstemän? Nej, SSF står inte heller för Sveriges Speleologförbund.
                            Sven Jonson (1919 - 1998) på Gustavsberg gjorde med inslag av silver detta fat i serien Lagun för Svenska Sportskytteförbundet. Från 2009 förkortat SvSF.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Pryl.. det är så ädelsten ser ut!! Men se på den med ett öga i taget för det är halvädelsten.

                              Comment


                              • Kuvertaskfat i ljusblått glas (7x7 cm). Kan det vara Elme och Ollers?
                                Bifogade filer
                                Last edited by Lars M; 2021-04-23, 18:30.

                                Comment

                                Working...
                                X