Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minne från...............

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    Jag får inga Liljeqvist-vibbar på din korg, Gideon. Jag tycker inte att raka bokstäver är liljeqvistska och jag tycker att om hans verkstad hade tillverkat den, borde fler dyka upp i mina trakter. Liljeqvist dog för övrigt den 31.7.1914,
    alltså innan utställningens slut.
    "Ids inte" och "vill inte" var två uttryck, som föll mig in vid Din ståndpunkt - men man ska ju vara öppen för möjligheter.
    Som möjligheten att Liljeqvist lät sina medarbetare i verkstaden tillverka korgar inför utställningen, utan hans stämpel, under sin sista tid. Vilka fler faktorer talar emot detta?
    Därefter kan vi se oss om i Skånetrakten.
    Vilka fler skulle kunna ha gjort denna? Någon i Kvidinge, någon specifik kakelugnsmakare med stänkmåleri som ett av sina gängse glaseringstekniker?
    Det är samma sak med Rosas mugg från 1909 - hur många fler finns kvar av den och var?
    Att många har gått sönder och kastas, är en naturlighet och utställningen besöktes att folk från hela landet, samt utlandet, så allt "hemtillverkat" stannade inte kvar i trakten.

    Funderingarna grundar sig också på simco:s tidigare grafologiövningar, som mycket väl kan tillämpas här.
    Last edited by Gideon; 2010-09-09, 19:42.

    Comment


    • #32
      Skulle säga Riborg Böving, behöver ju alls inte som Gideon tror vara någon från södra Sverige......Titta på den blå färgen, titta på den lite klumpiga modelleringen, titta på det barnsliga versala B-et i början på BALTISKA och jämför med B-et i hennes signatur....Hälsningar från han som pladdrar....
      jmf även denna. http://www.precisensan.com/antikforu...672#post127672
      Bifogade filer
      Last edited by prylsnubben; 2010-09-09, 21:50.

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Den här lilla, osignerade korgen var med på Baltiskan 1914 och såldes nog som ett minne.
        Mina tankar faller på Anders August Liljeqvist, Svedala, som kreatör - med den djupblå färgen och sättet att skriva, som kännetecken.
        För tidig för A&J, som kom med marmorerade kannor först i början på 1920-talet och tänker vi Elfstrands i Sjöbo, gör såväl färg som avsaknad av signering, den inte trovärdig.
        Inte heller kan det vara samma tillverkare av Rosas utställningsmugg från 1909, eftersom textningen är olik.

        Åsikter någon?
        "En mjölkigt vit glasyr och en blå som hon ofta använde"
        Hon, alltså Riborg Böving.
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Jaha, vad sägs nu då om velocipedåkande.

          Comment


          • #35
            Fiskpropaganda

            Detta lilla fat på 9 cm är gjort av Rörstrand till minne av "Fiskpropaganda-utställningen" i Göteborg 1935. Jag har sökt på nätet men hittar ingen information om varför det skulle behövas en sådan uställning just vid den tidpunkten. Kanske för att propaganda i största allmänhet var på modet på 30-talet?
            Bifogade filer

            Comment


            • #36
              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Skulle säga Riborg Böving, behöver ju alls inte som Gideon tror vara någon från södra Sverige......Titta på den blå färgen, titta på den lite klumpiga modelleringen, titta på det barnsliga versala B-et i början på BALTISKA och jämför med B-et i hennes signatur....Hälsningar från han som pladdrar....
              jmf även denna. http://www.precisensan.com/antikforu...672#post127672
              Du har rätt, utställningsföremålen behöver inte vara från trakten. Men när det är uppenbart att det är en kakelugnsmakare som vant glaserat, och inte en större fabrik som Höganäsbolaget eller Gefle som hellre stämplar än ristar - så börjar man undra.
              Böving skulle säkert ha klarat av uppgiften att leverera kanske 200 korgar, men då hade hon behövt hjälp av gubbsen i Arvika. Väl?
              Vi har att göra med en kruk-/kakelugnsmakarverkstad med minst 3-5 medhjälpare, som också skulle fylla kvoten för allt annat i vanlig tillverkning.
              Men, well, en dag hittar någon nummer två av Rosas mugg eller aktuell korg, som har mer att berätta.

              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              "En mjölkigt vit glasyr och en blå som hon ofta använde"
              Hon, alltså Riborg Böving.
              Ytterligare bra argument!

              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Jaha, vad sägs nu då om velocipedåkande.
              http://www.precisensan.com/antikforu...reply&p=127523
              Din inkörda cykel tar jag gärna över, om det skulle visa sig vara en HPH eller Böving, samt äter hatten under turen - med glädje.
              Länken går endast att få fram som registrerad, hur gör Du egentligen?

              Comment


              • #37
                Jag är ju helt oteknisk på datorer som jag trodde Du visste.

                Comment


                • #38
                  http://www.varmlandsaffarer.se/tidningen/2006/8/6.pdf
                  Hon hade hjälp av gubbsen i Arvika, glöm inte salt och peppar till hatten.

                  Comment


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    "..........Därefter kan vi se oss om i Skånetrakten.
                    Vilka fler skulle kunna ha gjort denna? Någon i Kvidinge, någon specifik kakelugnsmakare med stänkmåleri som ett av sina gängse glaseringstekniker?
                    Det är samma sak med Rosas mugg från 1909 - hur många fler finns kvar av den och var?
                    Att många har gått sönder och kastas, är en naturlighet och utställningen besöktes att folk från hela landet, samt utlandet, så allt "hemtillverkat" stannade inte kvar i trakten.

                    Funderingarna grundar sig också på simco:s tidigare grafologiövningar, som mycket väl kan tillämpas här.
                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Skulle säga Riborg Böving, behöver ju alls inte som Gideon tror vara någon från södra Sverige......Titta på den blå färgen, titta på den lite klumpiga modelleringen, titta på det barnsliga versala B-et i början på BALTISKA och jämför med B-et i hennes signatur....Hälsningar från han som pladdrar....
                    jmf även denna. http://www.precisensan.com/antikforu...672#post127672
                    Hej!

                    Den fina korgen från Baltiskan får mig osökt att tänka på AB Svenska Kakelfabriken 1901-1919 sedermera AB Lerindustri 1919-1925.
                    Tankar om kalelugnsmare, stänkteknik och grafolgi skulle kunna stämma. Ristningen av texten i kantiga versaler stämmer bra överens, som Ö med sina vitt skilda prickar och fyrkantiga A. Har heller inte sett några signeringar med gemener från dessa två fabriker.

                    På Ronnie Gustafssons hemsida står

                    " Det finns inte många kända föremål från AB Svenska Kakelfabriken kvar och det kan mycket väl bero på att de sällan eller aldrig stämplades. Vi vet att konstgodset signerades AB SK Ö, medan det övriga godset troligtvis förblir anonymt."



                    Likheten med Riborg Böving och Hilma Person Hjelms skrivstil och ABL har diskuterats förut, och kan även vara intressant här.

                    Dock avskedade AB Svenska Kakelfabriken nästan alla sina anställda 1914 p.g.a. 1:a världskrigets utbrott, vilket resulterade i att produktionen avstannade.

                    Men som jag ser det finns ändå utrymme för spekulationer. Kan AB Svenska Kakelfabriken (om nu korgen skulle kunna vara där i från) ha planerat att vara med på Baltiskan och förberett med gods till försäljning som sedan inte genomfördes. Baltiska utställningen fick inte den internationella dragningskraft som man förväntat sig. Utställarna från Tyskland och Ryssland avbröt sitt deltagande och återvände till sina hemländer.

                    Sannolikt borde det finnas en hel del saker som tillverkats för Baltiskan som aldrig ställdes ut p.g.a. att företagen avblåste projektet under rådande omständigheter. Detta ställer till det lite när vi kanske hittar föremål från olika utställningar, men avfärdar vissa verkstäder p.g.a att de inte deltog.

                    Som lite kuriosa kan nämnas att Malmö stad gick efter devisen "finders keepers" och vägrade att lämna tillbaka en omfattande och mycket värdefull konstsamling som ryssarna glömde kvar. De verk där den rätta ägaren kunde fastställas återlämnades efter kriget. Detta var dock inte möjligt för en stor del av verken, och trots påstötningar, även från Josef Stalin, om att dessa borde anses vara den sovjetiska statens egendom, vägrade Malmö stad att återlämna dem. Denna konstsamling finns idag på Malmö konstmuseum.

                    Så kan det gå!

                    Tankar, spekulationer och observationer.

                    Comment


                    • #40
                      Liljeqvist och AB Svenska Kakelfabriken känns som rejäla långskott.
                      Men, kan vi istället få se lite närbilder på korgens versaler (särskilt intressant är B-et) så att grafologen har något att jämföra Riborg Bövings signatur med, tackar på förhand.

                      När jag i mitt första inlägg sa Riborg Böving, byggde det mer på en känsla, en hint kan man säga. Sedan har jag försökt pröva hypotesen mot de "bevis" jag hittat.
                      -Grafologin, som Gideon varit inne på, B-et påminner starkt om Riborgs runda B.
                      -Färgvalet är Riborgs.
                      -Modelleringen, det lite klumpiga nästan amatörmässiga.
                      -Arvikagruppen med Riborg var representerade.
                      -Hon ställde ut "lergods med rinnande glasyrer".
                      -Undersidans oglaserade partier visar att leran har samma färg.

                      Mot detta Liljeqvist och AB Svenska Kakelfabriken, som inte ens var aktiva 1914, hade produktionsstopp eller avlidit. Snacka om långsökt.....

                      Vet inte heller varifrån Gideon fått att det tillverkats 200 korgar eller vad det var han drog till med.......

                      Nej, det mesta pekar mot Riborg Böving, medge det !
                      Last edited by prylsnubben; 2010-09-10, 15:24.

                      Comment


                      • #41
                        Värst vad det var tyst här då............

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Liljeqvist och AB Svenska Kakelfabriken känns som rejäla långskott
                          Men, kan vi istället få se lite närbilder på korgens versaler (särskilt intressant är B-et) så att grafologen har något att jämföra Riborg Bövings signatur med, tackar på förhand
                          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                          Likheten med Riborg Böving och Hilma Person Hjelms skrivstil och ABL har diskuterats förut, och kan även vara intressant här..
                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          När jag i mitt första inlägg sa Riborg Böving, byggde det mer på en känsla, en hint kan man säga. Sedan har jag försökt pröva hypotesen mot de "bevis" jag hittat.
                          -Grafologin, som Gideon varit inne på, B-et påminner starkt om Riborgs runda B.
                          -Färgvalet är Riborgs.
                          -Modelleringen, det lite klumpiga nästan amatörmässiga.
                          -Arvikagruppen med Riborg var representerade.
                          -Hon ställde ut "lergods med rinnande glasyrer".
                          -Undersidans oglaserade partier visar att leran har samma färg.

                          Mot detta Liljeqvist och AB Svenska Kakelfabriken, som inte ens var aktiva 1914, hade produktionsstopp eller avlidit. Snacka om långsökt....
                          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                          Dock avskedade AB Svenska Kakelfabriken nästan alla sina anställda 1914 p.g.a. 1:a världskrigets utbrott, vilket resulterade i att produktionen avstannade.

                          Men som jag ser det finns ändå utrymme för spekulationer. Kan AB Svenska Kakelfabriken (om nu korgen skulle kunna vara där i från) ha planerat att vara med på Baltiskan och förberett med gods till försäljning som sedan inte genomfördes. Baltiska utställningen fick inte den internationella dragningskraft som man förväntat sig. Utställarna från Tyskland och Ryssland avbröt sitt deltagande och återvände till sina hemländer.

                          Sannolikt borde det finnas en hel del saker som tillverkats för Baltiskan som aldrig ställdes ut p.g.a. att företagen avblåste projektet under rådande omständigheter. Detta ställer till det lite när vi kanske hittar föremål från olika utställningar, men avfärdar vissa verkstäder p.g.a att de inte deltog.
                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Nej, det mesta pekar mot Riborg Böving, medge det !
                          Nej, jag medger det aldrig!!!
                          Jorå vi får se!

                          Jag vill bara säga att ABL:s B är ganska runt det med

                          Comment


                          • #43
                            För bövelen, under tiden, medan ni tänker färdigt, prylsnubben och simco - tar vi ett annat minne.
                            Eller rättare sagt, två minnen från Medevi brunn. En med motivet Urban Hjärne som byst och den andra med Högbrunn.

                            Vaserna torde vara tillverkade i Tyskland och importerade på 1910-talet.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #44
                              Bidrar med ett litet tenn fat till denna tråd: Minne från Halmstad utställningen 1929
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                                För bövelen, under tiden, medan ni tänker färdigt, prylsnubben och simco - tar vi ett annat minne.
                                Eller rättare sagt, två minnen från Medevi brunn. En med motivet Urban Hjärne som byst och den andra med Högbrunn.

                                Vaserna torde vara tillverkade i Tyskland och importerade på 1910-talet.
                                Jaha Du, och själv behöver du inte ta ställning. Du kör på med Liljeqvist,

                                Comment

                                Working...
                                X