Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minne från...............

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    Hej Lars!

    1924 är den ifrån. Jag vet inte varför bilderna beskärs här på forumet.

    Tyvärr är den osignerad.
    Jag brukar ta tag i bilden och dra den upp till listen högst upp. så ser man hela bilden

    Comment


    • Alt Heidelberg Du feine
      Du Stadt an Ehrenreich
      am Neckar und am Rheine
      Rein´andre kommt Dir gleich
      Bara 5,5 cm hög är bägaren i zinn och visar väl Schloss Heidelberg och i botten F&M N. Vad det nu står för?
      Och varför inte Sickan Carlsson...https://www.youtube.com/watch?v=DnNF3N6seiM
      Bifogade filer

      Comment


      • Baltiska utställningen i Malmö 1914 finns med på flera ilägg på tråden. En mugg i porslin från Göteborg är också ett minne. 9,3 cm hög.
        Bifogade filer

        Comment


        • Gustaf II Adolf sa 1621 "Här skall staden ligga". Och Göteborg firade 302 år senare med en jubileumsutställning 1923.
          "Ett 400-årsjubileum bör, enligt matematikens lagar, rimligen infalla 100 år efter 300-årsfirandet" (Peter Hjörne i GP 20 sept 2020).
          Här en bägare i tenn från Ferd. Lundquist & Co med Minneshallen, Konstmuseets fasad och Gustaf II Adolf från 1923 och från samma år en nötknäppare i masurbjörk.
          Bifogade filer
          Last edited by Lars M; 2020-09-21, 13:45.

          Comment


          • Borås

            Minne från Borås som är bestående men inte särskilt ljust: I 15.
            Här en tennbägare från Tenn & metallf. AB i Stockholm och förutom ullsaxarna visas Teatern, Vattenreservoiren och Hôtel du Nord.
            Och så en länk https://www.youtube.com/watch?v=MT0ifTYdbPg
            Bifogade filer

            Comment


            • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Minne från Borås som är bestående men inte särskilt ljust: I 15.
              Här en tennbägare från Tenn & metallf. AB i Stockholm och förutom ullsaxarna visas Teatern, Vattenreservoiren och Hôtel du Nord.
              Stadsvapnet med vänstra ullsaxen störtad, ett utförande från tiden före juni 1939 …

              Comment


              • Tack Fahlis! Nu har jag fått lära mig att inom heraldiken är vänster lika med höger och tvärtom! Vapenskölden ses inte från betraktarens ögon utan från den som bär skölden.
                Jag passar på att visa ett rätblock i glas med frostat glas på fem av sex sidor. 9,8 x 3,8 x 5,8 cm. I en konkav cirkel kan man se något förminskat Varbergs Fästning. Johansfors etikett. En vän av ordning skulle nog störas av att "gluggen" inte är centrerad utan det skiljer 4-5 mm...
                Bifogade filer

                Comment


                • Efter en upphetsad Jag så fick jag med mig ett minne från St Gallen men vad gör man inte för att tillfredställa det schweitziska "kapitalet" en lemonad på "ica" kostade 45svenska.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • J.J visade minnen från Herrljunga 1938 http://precisensan.com/antikforum/sh...e-fr%E5n/page6. Drygt 50 år senare utlyste kommunstyrelsen i Herrljunga en tävling om souvenirer och bland de som fick en etikett var en stins av Ulla Friberg. Man ser också kommunens vapen med kärvar och gäss (Gäsene härad i Sjuhäradsbygden).
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Världsutställningen i New York 1939 hade väl lika dålig timing som Baltiska i Malmö 1914. Att samtidigt med världskrig starta internationella utställningar kan inte ha varit lätt. Här dock ett minne från New York i form av en sked i nysilver av William Rogers MFG Co. På skaftet en bild av Theme Building och på bladet Consumer Interests Building. 15,5 cm lång.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Tre små gummor från Nora. Lasse Gjutare har gjort dem i en metall som magneten inte tilltalas av och känns för tunga för att vara aluminium. 11 x 7 cm. https://www.youtube.com/watch?v=DOgl8nt33b8
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • 1906

                          Ett 115 år gammalt minne från Storlien tillverkat av näver och bemålat med några penséer. Passar nog bäst för torkade blommor eller växter.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Något minne från Gällivare har jag inte förutom denna toffel i porslin. En bild på statyn Same eller Sittande Same av Allan Wallberg (1909-1974) utgör minnet. På sockeln står det "Mitt var landet i forntid - bevara mitt folk i framtid".
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Röda Gubben Påskallavik

                              Konstnären Arvid Källström var med och grundade RGO (Röde Gubbens Orden) och han gjorde också en ny gubbe i betong (3 m hög). Är det någon som förvånas över att Källströms barnbarn heter Håkan Juholt?
                              Kerafina Porzellan har gjort den lilla vasen och på tyskt vis gjort nedsänkt citattecken (8,5 cm hög). Mer om Påskallavik och gubben här https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5skallavik
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Minne från Halland

                                Återigen har Tyskland försett oss med en minnesvas. Ett krönt Waldershof i Bavaria har "handausgemalt" vasen. Kommer prins och hertig (men inte kunglig höghet) förbi kan han föräras ett minne. https://www.expressen.se/gt/hallands...-prins-julian/.
                                Anledningen till att du kommit fel kan bero på en trasig länk på en webbplats du besökt, en felstavad webbadress (URL) eller en träff i en sökmotor som inte längre är aktuell. Testa igen genom att söka här på Kungahusets webbplats, eller gå till startsidan .
                                Bifogade filer
                                Last edited by Lars M; 2021-09-19, 16:21.

                                Comment

                                Working...
                                X