Sidan 3 av 20 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 13 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 193

Ämne: Minne från...............

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Obeslutsam Visa inlägg
    Jag har inga egna bilder men jag har dom här: http://www.iblbildarkiv.net/fotoweb/...tst%E4llningen))
    DEt bildarkivet kände jag inte till. Tack, Obeslutsam!
    p-son

Citat Ursprungligen postat av Obeslutsam Visa inlägg
    Jag har inga egna bilder men jag har dom här: http://www.iblbildarkiv.net/fotoweb/...tst%E4llningen))
    Tackar för länken till bildarkivet, mycket intressant!

Sprang på denna bägare i tenn (9 cm) från Jubileumsutställningen i Göteborg 1923. Motiven är entrégården, idrottshallen och minareterna. Tennbägaren är tillverkad av Schreuder & Olsson i Stockholm för Ströms Göteborg, vilket bör vara herrklädesbutiken. http://www.stroms-gbg.se/

Denna typ av bägare finns med vyer från flera olika städer och har sålts som souvenirer. Det är dock första gången jag har stött på denna från Göteborgsutställningen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    Senast redigerat av Kaptenen den 2010-06-13 klockan 16:48.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Precis som Din Kaptenen, samma motiv runt om och av S&O MEN annan Utställare.

Att finna uppgifter om Eric Engberg, Göteborg verkar svårt.

Han och hans maka bildade genom testamente 1951 Stiftelsen Eric Engbergs Stipendiefond, vars ändamål är att tillhandahålla stipendier åt begåvade mindre bemedlade, manliga elever i gymnasieskolan i Göteborg, bosatta i stadsdelen Majorna, med företräde för barn till hantverkare eller yrkesarbetare.

Mina grejer

Jag har också ett par grejer från två utställningar, Baltiska 1914 och i Stockholm 1897

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Den här lilla, osignerade korgen var med på Baltiskan 1914 och såldes nog som ett minne.
    Mina tankar faller på Anders August Liljeqvist, Svedala, som kreatör - med den djupblå färgen och sättet att skriva, som kännetecken.
    För tidig för A&J, som kom med marmorerade kannor först i början på 1920-talet och tänker vi Elfstrands i Sjöbo, gör såväl färg som avsaknad av signering, den inte trovärdig.
    Inte heller kan det vara samma tillverkare av Rosas utställningsmugg från 1909, eftersom textningen är olik.

Åsikter någon?
    Senast redigerat av Gideon den 2010-09-08 klockan 17:06.

Seniormedlem Surmasens avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Denna råkade hamna hos mig vid ett oväntat loppisbesök i ett annat ärende.
    Kunde inte låta bli sedan jag sett tråden..
    Osignerad men rätt charmig trots sin lagade hänkel

Titta en gång till efter stämplar! Jag tycker mig åtminstone se siffrorna 538.

Jämför tex med min vas från Bobergs från Baltiskan.

http://www.precisensan.com/antikforu...=fajans&page=7

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Jo, nog finns det en stämpel på Surmasens "klämmiga" hänkelskål och nytt skarpt närfoto måste till.
    Dessutom tycker jag att textningen på Polssons eget exemplar i inlägg 19 är lik denna.
    Enkel invändigt, så jag undrar om hänkelskålen var fylld av blommor från början?

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Den här lilla, osignerade korgen var med på Baltiskan 1914 och såldes nog som ett minne.
    Mina tankar faller på Anders August Liljeqvist, Svedala, som kreatör - med den djupblå färgen och sättet att skriva, som kännetecken.
    För tidig för A&J, som kom med marmorerade kannor först i början på 1920-talet och tänker vi Elfstrands i Sjöbo, gör såväl färg som avsaknad av signering, den inte trovärdig.
    Inte heller kan det vara samma tillverkare av Rosas utställningsmugg från 1909, eftersom textningen är olik.
    Åsikter någon?
    Jag får inga Liljeqvist-vibbar på din korg, Gideon. Jag tycker inte att raka bokstäver är liljeqvistska och jag tycker att om hans verkstad hade tillverkat den, borde fler dyka upp i mina trakter. Liljeqvist dog för övrigt den 31.7.1914,
    alltså innan utställningens slut.
    Senast redigerat av Polsson den 2010-09-09 klockan 18:55.
    p-son

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •