Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

6likadana svarta tallrikar, en märkt Rörstrand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 6likadana svarta tallrikar, en märkt Rörstrand

    Hej!

    Jag hoppas att ni återigen kan komma till min räddning.

    Jag har 6 st svarta tallrikar som jag bad att få av min mor.
    Nu när vi måste lägga ut dem på Tradera märker jag en lustig sak.
    En av tallrikarna är lite (man tänker inte på det om man inte vet det) tyngre men det märkliga är att den är märkt Rörstrand med kronor o under sweden

    och under de övriga 5 tallrikarna står det inget märkt.

    Det här ställer egentlgen mest till problem för mig eftersom jag hade tänkt lägga ut 6 flata svarta mattallrikar efter varann.
    De övriga har, om, det är en slump, tre vita prickar under sig allihop utom rörstrandstallriken

    Diametern är 27 cm på alla tallrikar o alla är lika blanka.

    Min mor har börjat glömma en del o säger att hon o en väninna gick in på Duka (en porslinsbutik,lite finare) och köpte lika många var.
    Kan de ha föbytt ngn tallrik med varann eftersom de umgicks o hade middagar
    tillsammans eller kan kocken som mamma inhyrde ibland råkat ta byta ut ngn tallrik?????????????????

    Frågorna är många o jag vill helst ha svar på var de kommer ifrån, de övriga
    o hur jag ska göra med tradera, folk vill ju ha likadana mattallrikar o inte en med ett udda märke,men det syns ju skickar med ett foto så får ni som
    Känner för att göra en välgärning idag se vad ni tror o tycker

    Tacksam för ALLA råd!!!!!!!
    Bifogade filer

  • #2
    Eftersom tallrikarna enligt uppgift är inköpta på Duka kan de inte ha så många år på nacken. Kan du inte ta en bild på Rörstrandsstämpeln?

    Comment


    • #3
      Här är tallrikarna

      Hej!
      Nej, du har rått, de har nog inte så många år på nacken, skulle själv tro att köptes in mellan 65-75. För mig är det ju egentligen ett problem arr det står rörstrand sweden på en

      Eftersom jag googlat lite o sett att det finns fler som tillverkar svarta tallrikar, nu kom jag inte ihåg men en av de var matt o de stämmer inte, de här är ju blanka.
      Men en tillverkade blanka svarta tallrikar, skulle ha googlat igen innan jag skriver, typiskt mig men Arabia Höganäs eller ittala låter det konstiga förslag?????

      För mig hade det varit bäst om alla var lika, eftersom jag ska lägga ut dem på Tradera , många tycker att det är elegant med svarta tallrikar o det är det nog med rätt dukning till, då hade det varit bäst o lättast att lägga ut 6 tallrikar av samma slag, hur ska jag annars förklara att en är annorlunda än de övriga o varför, Komplicerat Nu ska du få se båda tallrikarnas baksida och framsida få se om du kan bilda dig en uppfattning om det, hoppas andra hjälper dig
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Enligt min uppfattning är det Rörstrand, som har tillverkat dina tallrikar (även de som ej är märkta).

        Vad står det för nummer under Sverige alternativt Sweden?

        Comment


        • #5
          Mycket svårt att säga men jag tycker det ser ut som 199 el 189. Ja, men det var ju väldigt bra det!!!!!

          Har du sett mitt "diskreta" erbjudande under köpes o säljes???
          Vet du hur man gör för att komma till ngn sida dår det står uppradat en massa frågor om rorstrand resp Gustavsberg, har råkat på de när jag varit ute o googlat på en tallrik, det är nog gamla frågor o man ser bara frågorna uppradade under varann o det är frågor som vilket år är den här stämpeln ifrån eller bara ett namn som rörstrand Isabella men när jag väl är på pes hittar jag inte igen sidprna trots jag prövat med länkarkiv, men det är en helt annan sak????

          Comment


          • #6
            Det känns som om Du har vänt upp och ner på siffrorna. Jag tror det ska vara 661 eller 681 och det skulle betyda att de har tillverkats första halvåret antingen 1966 eller 1968.

            Här sökte jag på halvåret och Rörstrand

            Comment


            • #7
              Hej!
              Tack, men det är ju det jag skrev i förra inlägget att jag inte FÖRSTÅR hur man söker!!
              Skulle gärna vilja läsa o lära av gamla frågor se mitt förra inlägg men vet inte hur man gör o jag har FÖRSÖKT o jag kommer bara till helt annat, jag är inte dum, men ingen har förklarat, kan du??????

              Comment


              • #8
                Så här står det i FAQ...

                Att söka och hitta i forumet
                Hur hittar jag det jag söker?

                För att snabbt hitta en ämnestråd eller inlägg på forumet som intresserar dig så klickar du på länken 'Sök' i navigeringsmenyn ovan. Därefter skriver du in det sökord eller fras du letar efter och väljer därefter 'Visa ämnen' eller 'Visa inlägg' för att se resultatet. Väljer du 'Visa inlägg' så så kommer endast de aktuella inläggen där orden finns med att visas.

                För en mera riktad och kontrollerad sökning väljer du 'Avancerad Sökning' från menyn. Den avancerade sökningen låter dig begränsa sökandet till specifika underforum och ämnestrådar eller till inlägg gjorda av specifika medlemmar. Du kan också söka i ett begränsat tidsspann eller efter 'taggar'(?). Det går också att söka trådar med ett specificerat antal svar.

                Kan jag söka i ett underforum, kategori eller tråd?

                Om du letat dig in i forumet kan du snabbt söka i underforum, kategori eller i tråd genom att använda 'Sök i forum' alternativt 'Sök i det här ämet'. Du finner länkarna i strax ovanför listan med ämnen/inlägg.

                Comment

                Working...
                X