Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken serie tillhör denna sockerströare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vilken serie tillhör denna sockerströare?

    Hej

    Jag köpte en gammal sockerströare idag och är väldigt glad över den, för den är i mycket fint skick, om än en aning blek i färgerna:

    Det står ·GB· 1925. på undersidan och jag ser att motivet förekommit i Gustavsbergs orientaliska serier från den tiden.

    Det jag undrar är om någon här vet om den är från serien Nippon och vilken typ av propp som satt i botten? Denna saknas.

    mvh
    LT
    Last edited by ludwigt; 2010-05-11, 18:14. Anledning: Kompletterande information

  • #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Jag är tveksam till att det är Gustavsberg, men för att definitivt kunna ge dig ett svar behöver vi se en bild på signeringen. Jag tycker det verkar som motivet är handmålat och det är det inte på Nippon. Det kan vara en porslinsmålare med initialerna GB som har varit framme!

    Comment


    • #3
      Hej Kaptenen

      Tack för ditt svar och hälsning!
      Jag var också lite fundersam men motivet ser delvis ut som Nippon.



      Vad tror du?

      mvh
      LTr

      Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Hej och välkommen till forumet!

      Jag är tveksam till att det är Gustavsberg, men för att definitivt kunna ge dig ett svar behöver vi se en bild på signeringen. Jag tycker det verkar som motivet är handmålat och det är det inte på Nippon. Det kan vara en porslinsmålare med initialerna GB som har varit framme!

      Comment


      • #4
        Gustavsberg är det inte. 1925 är ganska tidigt för att vara en hobbyporslinsmålare, så jag kollade om det fanns någon möjlig GB och den ende? som är känd och från rätt period är Gabriel Burmeister, men de signaturer som finns publicerade stämmer inte.

        Jag tror inte att det är han, men det kan kanske inte helt avfärdas även om jag tycker måleriet är lite stelt och Gabriel Burmeister jobbade med fajans och detta ser ut som porslin eller flintgods.

        Comment


        • #5
          Håller med. Det här är hemmamålat.

          Comment


          • #6
            Tack för svaren.

            Intressant om det skulle vara hemmålat - för då var det en skicklig person som gjorde detta.
            Tycker dock att motivet påminner mycket om Gustavsbergs Nippon-serie, fast Japanska motiv var visst lite på modet under den tidsperioden så det är kanske inte så märkligt.


            Om den är målad av någon privatperson kan det bli ganska klurigt att spåra den, men å andra sidan blir pjäsen mer spännande på det viset.

            mvh
            LTr

            Comment


            • #7
              Det är inte helt ovanligt att man kompletterade sina serviser med hemmålade prylar i samma dekor. Troligtvis finns ingen sockerruska i Nippon, och då är det enklast att måla en själv. Den här modellen har aldrig tillverkats vid Gustavsberg, såvitt jag vet.

              Comment

              Working...
              X