Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäs virtuellt museum sökes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Höganäs virtuellt museum sökes

    Finns det någon sida som har bilder och info om Höganäs' serviser och vad för glasyrer som använts på dem?

    Jag själv är främst intresserad av vad för glasyrer förutom den beige-bruna som kallas "Grand" har använts på den formen av tallrikar. Jag vet att det finns en vit-grön och en med den vanliga saltglasyren men finns det fler? Och vad heter dessa andra. Jag antar att Grand bara är namnet på föremålen i den äckliga beige färgen (som jag hade oturen att växa upp med).
    Last edited by Kill3rsnail; 2006-10-10, 12:31.

  • #2
    prova www.replacements.com

    spana in denna sida de har de flesta porslinsmärken som finns.kanske inte så mycket av höganäs Jag använder mig ofta av denna saijt när jag inte vet vad en dekor heter, helt klart en användbar saijt.



    Mvh

    Helen

    Comment


    • #3
      Ja det stället är väldigt praktiskt men de hade inga från den serien inregistrerade.
      Det som vore bäst är en sida som den om svenskt porslin

      Comment


      • #4
        Jag har inte sett några andra än de du räknar upp iallafall. Den grön/vita heter Park.

        Comment


        • #5
          Jag försöker bestämma mig för en servis att faktiskt använda hemma men det finns ju så mycket fint.

          Färgmässigt så höll jag på med en kombination av Gefles Oliv, Kosmos och Korall.
          Har svårt för det där med lagom och har nu köpt in allt tradera bjudit i form av 2,5 kompletta Kosmos-teserviser med tre extra tekannor "för de är ju så fina" ;D. Jag har även halva uppsättningar av te, kaffe samt matservis i Korall och kanske 40 Oliv-tallrikar.

          Jag tror att det är dags att bli säljare på tradera istället för köpare. Mina två djur har dock väldigt roligt här hemma bland alla frigolitpluppar, bubbelplast, kartonger och tidningspapper.

          Egentligen har jag svårt för tallrikar som inte känns rejäla och jag antar att man alltid är påverkad lite av vad man växte upp med. Grand är ju faktiskt extremt användarvänlig, men ful. Den blågrönvita är ju desto snyggare och det är även den saltglaserade.
          Fast jag har inte sett lika många delar till de serviserna som jag har sett till Old Höganäs. De har ju t.o.m. vinglas och små nubbemuggar eller vad man nu ska kalla dem.


          Finns det listor på nätet över vad för föremål som tillverkats till de olika serviserna?

          Comment


          • #6
            Jag förstår precis hur du känner... Jag får också dille på olika saker och måste bara ha. Som tur är går de över efter ett tag och man lugnar ner sig en aning, men efter det så hittar man nya samlarmanier...

            Jag tror att det du menar med rejält är ett "rustikt" intryck. Det är ju inte alltid så att det som ser rejält ut är det mest hållbara i längden. Det gäller att kunna sina material också. Stengods och fältspatporslin (och benporslin förvisso, men det ser aldrig "rejält" ut...) är de mest hållbara materialen. Finns mest på Rörstrand, Arabia och Höganäs från 70-talet. Flintgodset är mer ömtåligt och är bl.a. allt Gefle och vissa Rörstrand. Men mest ömtåligt är lergodset och det är Nittsjö och det tidiga Höganäs. För att få mer info om materialen så finns de uppräknade i "Servisporslin" av Bo Gunnar Lindgren (från 1966, tror jag).

            Det du önskar i form av servisdelslistor på Internet finns inte idag, tyvärr. Kunskapen finns för det första inte, men inte heller någon vilja att ta upp dyr serverplats med det. Man får leta och fråga sig fram.

            Comment


            • #7
              Ja jag menar just att jag hellre har en stengodsservis om jag verkligen ska känna mig ohämmad i köket.
              Nu får man bilder av väldigt våldsam matlagning i huvudet, men jag tror att ni förstår.
              Porslin till vardagsmatlagning är ungefär lika frigjort som kristallglas till vardags, och man riskerar att bli en nervös tjatkärring när man varje gång man ser att någon gäst hanterar föremålen lite vårdslöst känner ett behov att säga "du är väl försiktig, det är äkta kristall".

              Det finns en tyngd och i stengodsserviser som gör att man känner sig fri att använda föremålen utan att vara försiktig.

              Det som är lite tråkigt med stengods är att det är mycket svårare att få fram klara färger. Det är keramikern i mig som gillar just Kosmos, Korall och Oliv eftersom glasyrerna är så vackra. Jag har mina tvivel angående Korall ur hälsoaspekt dock ;]

              Just nu så är det Park och den saltglaserade Old Höganäs-servisen som jag överväger. Jag har sett att Park-glaseringen verkar ha använts på Old-höganäsföremål under namnet Savoy, så man kanske kan göra någon kul kombination.
              Att däremot blanda andra Old Höganäs-glasyrer med den matta mörkbruna är nog inte så snyggt tänker jag just nu, eftersom de andra verkligen är högblanka och faktiskt ganska skrikiga.

              Fördelen med sådana här små keramikromanser är att man i princip alltid kan sälja vidare sakerna till åtmindstone samma pris som man gav för dem eftersom det finns så många impulsiva keramiksamlare här i världen som, liksom en själv, ständigt upptäcker att just Den servisen är vad man alltid letat efter.

              Comment


              • #8
                Koka Blå är ju fältspatporslin som håller för det mesta... Haka inte upp dig vid formgivningen när du uttalar dig om materialet. Allt porslin är inte ömtåligt...

                Comment


                • #9
                  Nej det är det ju inte, men egentligen så handlar det mest om att man själv ska Tro att det är hållbart ;D

                  Comment


                  • #10
                    Ruska?

                    Blev lite inspirerad av den här tråden och kom på att jag faktiskt skulle behöva en ny bruksservis. Är sugen på Arabia Ruska som man kan köpa ganska billigt på auktioner. Jag gillar det robusta godset och den totalt omoderna glasyren.
                    Men: Är det en tålig servis? Kan man maskindiska den? Och hur är det, visst finns det andra Arabia som är väldigt lik Ruska men som inte är det?
                    www.starkeld.com

                    Comment


                    • #11
                      Jag tror att du kan tappa en ruska-kopp från Eiffeltornet utan att den tar skada ;D

                      Om du tittar i inlägget "Arabia Tunturi" under "övriga skandinavien" så får du se hur jag fick lite ruska-kunskap.

                      Har fortfarande kvar Tunturi om du är intresserad. Har även Ruska som jag köpte billigt av en person på tradera som trodde att hon sålde Höganäs. Trots att det inte var "meningen" så kan jag nog rekommendera att du kombinerar Ruska med något så att det blir lite mer liv.

                      Ska kolla vad det var för Ruskasaker som ingick i servisen jag just köpt nu...

                      Comment


                      • #12
                        Då får man väl göra sig en egen liten infolista här baserat på ens upptäckter.

                        Den saltglaserade varianten heter PARTY
                        Den vita med blågrönt ut mot kanten heter PARK
                        Den beige med brunt mot kanten heter GRAND

                        Vad heter formen - någon?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Här har vi en till än så länge namnlös variant
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Old Höganäs

                            Har jag hittat i Blå, rödbrun, saltglaserad och grön
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Höganäs Savoy

                              Samt den vita som tonar mot blågrön i kanterna, likt PARK. Denna version heter SAVOY
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X