Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frostat glas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Frostat glas

    Sherryglas med frostad yta, 6.5 cm högt, Varifrån???
    Söffe
    Bifogade filer

  • #2
    Lindstrand, Orrefors. Iced / Isad. Själv har jag både glas, karaff och tredelad shaker. Riktigt fin serie! Finns småbrickor till glasen också.

    M.v.h.

    Comment


    • #3
      Tack för snabbt svar!
      Söffe

      Comment


      • #4
        Vore förresten kul att se bild på din serie "på femte våningen"!
        Söffe

        Comment


        • #5
          Ligger i "en" låda så först måste jag klura vilken som är "lådan" men ska försöka fixa det under morgondagen. De är väl värda att visas upp.

          M.v.h.

          Comment


          • #6
            har haft en del sådant glas av vicke, det är läckra saker,har just nu bara en fyrkantig skål
            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

            Comment


            • #7
              Ja... Det tog lite mer än någon dag men här kommer de: Shaker i TRE delar, skaker/karaff i två delar, liten flaska och glas i marginellt olika storlekar med nyinköpta drinkparaplyer (som jag är nyfiken på om någon känner igen - vissa i, typ, filigranateknik) som jag tycker ter sig riktigt trevliga till det isade glaset.

              M.v.h.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                SNYGGT! Gillade drinkparaplyerna!
                söffe

                Comment


                • #9
                  Isat? Orrefors? Pukeberg?

                  Stötte just på denna tråden, kanske någon känner igen denna bringare: Ingår den i "Isat"-serien? Den har den typiska ytan efter syrebehandlingen men den blev nog inte formblåst som de andra alstren verkar ha blivit.
                  Jag hittar ingen bringare av detta slag i Orrefors priskuranter för åren 1935-60. Gjorde inte Pukeberg också frostat glas som liknade Lindstrands "Isat"?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Jag tror att kannan kommer från Johansfors glasbruk.
                    I’m a real mean bitch!

                    Comment


                    • #11
                      Johansfors?

                      Tack för tipset, Maria! Har du sett liknande föremål från Johansfors? Är det formen eller det isiga, syrebehandlade som får dig att tänka på Johansfors? Googlandet gav inget förutom Pukeberg-hänvisningen:



                      Fast jag tycker ju att alla 3 föremål ser ut som Orrefors-alster i Isat-serien. I alla fall är skålen (antagligen en ishink) och karaffen till höger väldigt lika Orrefors...
                      Last edited by designqvist; 2014-04-30, 18:41.

                      Comment


                      • #12
                        Jag tänkte på dessa glasen, det finns efterrättsskålar också med samma isiga mönster
                        Köp och sälj Dricksglas - Antik & Design enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats
                        I’m a real mean bitch!

                        Comment


                        • #13
                          Johansfors!

                          Tack för länken, Maria! Kannan som jag har passar fint till dessa seltersglas, formen stämmer bra så jag antar att du har rätt och kannan är gjord på Johnsfors.

                          Comment

                          Working...
                          X