Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flaska med patentkork.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Flaska med patentkork.

    Undrar om detta är en vichyvattenflaska? Också hur gammal den kan tänkas vara?
    Tycker att den har konstig form jämfört med knoppisar, ?axlarna? sitter så högt upp och har inte samma lutning.
    Den har jättetjock och sned botten, känns mycket tyngre än knoppisar. Halsen ser vriden ut precis som på min arsenikvattenflaska. Höjd 22cm, botten Ø 6,5cm.
    På korken står det Tomelilla bryggeri i båge och Tomelilla + något oläsbart under.
    På tal om korkar, vad för slags kork satt det på knoppisar? Var det en vanlig kork gjord av ?kork??
    Last edited by Liljerik; 2008-05-01, 07:37.

  • #2
    Nog skulle jag kalla den en vichyvattensflaska.
    Tror man brukar säga att formen är av Boethius-typ.
    Jag tippar på som nyast 1920-tal.

    Naturkork satt i knoppisarna, men under kristider användes visst andra typer av förslutningar.

    Comment


    • #3
      Tack för det Per Är ju själv väldigt osäker när det gäller flaskor.....men man lär sig ju mer o mer för var dag.
      Dessa patentkorkar, var det bryggerierna som monterade dem? Med tanke på tidigare tråd om retursystemet då, hur fungerade det med alla olika bryggeriers namn på korkarna? Satte man dit nya på returglasen om de hade "fel" namn eller var de alltid bortplockade när bryggeriet fick dem? Eller samlade handlaren ihop rätt flaskor till rätt bryggeri? Bryggerierna kanske sålde så lokalt så att det inte blev något problem......

      Flaskan har förresten ingen märkning i botten och verkar vara vriden i formen då det inte går att se någon skarv, det kanske är därför halsen också har "vridningar"????

      Comment

      Working...
      X