Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pump till fontänbord !!!???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Pump till fontänbord !!!???

    Köpte ett riktigt snyggt 50-tals fontänbord på en auktion.
    Problemet är bara att pumpen inte fungerar.
    Strömmen går fram som den ska men pumpen är helt död.
    Ett fontänbord utan fungerande fontän känns ju lite B....
    Nu ska jag försöka få tag på en annan pump men var ska jag börja leta?
    Vad kan man hitta lämpliga pumpar och vad heter den typ av pump jag letar efter?
    Jag vill helst av allt ha en som är av samma konstruktion dvs som inte syns i själva pumpskålen utan kan ligga utom synhåll under plasten.
    Jag bifogar bilder på pumpen och hur den sitter i plastskålen.
    Hoppas någon kan hjälpa mig
    Bifogade filer
    Loppisadiktus

  • #2
    Hej Gaspadin!
    Hittade en hemsida på nätet som säljer pumpar för både inom-utomhusbruk. Du kan säkert ringa eller maila och fråga:

    "Vattenstenspumpar
    Det blir alltmer vanligt att anlägga mindre vattenarrangemang med vattenstenar. Pumpen (vattenstenspumpen) står då i en balja med ett galler över sig. På gallret placeras en borrad sten och vattnet leds upp i stenen med en slang. Det behövs ingen märkvärdig pump för att driva ett sådant här arrangemang. Våra vattenstenspumpar är en vanlig enkel fontänpump som levereras med slang och tätningar för ett typiskt arrangemang med en vattensten.

    Se mer alternativ för vattenstenar...

    Pumpar för inomhusbruk
    För små fontäner och vattenarangemang inonmhus säljer vi särskilda pumpar. Dessa pumpar är riktigt små för att passa mindre arrangemang. Observera att 220 volts modellerna av inomhuspumparna inte är avsedda för utomhusbruk."


    Och den här sidan som har reservdelar och hjälper dig att kombinera i hop:


    "Skulle olyckan vara framme har vi alltid reservdelar till våra produkter.
    Hittar du inte det du söker kontaktar du vår kundtjänst så hjälper vi till.
    Kontakta vår kundtjänst också om du letar efter reservdelar till äldre produkter som inte längre finns kvar i vårt sortiment.
    Vi har delat in reservdelarna efter samma system som våra produkter - reservdelar akvarie filter och pumpar, reservdelar till belysningar, reservdelar till lösa uvc-enheter och enheter inbyggda i filter, reservdelar till luftpumpar, reservdelar till rökmaskiner/dimmers"

    Lycka till! Sedan vill vi se bordet också
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Tack Simco vilket utförligt svar

      Jag ska kolla igenom sidan du tipsade om!
      Skillnaden bara mellan bilden i ditt inlägg och funktionen på mitt fontänbord är att vattnet inte ska vara i en balja under själv bordet utan i samma nivå där fontänmunstycket är,var det någon som förstod den förklaringen....
      Jag ska självklar lägga in bilder på hela fontänbordet också.går och fotar nu!
      Loppisadiktus

      Comment


      • #4
        Här kommer bilderna på bordet
        Bifogade filer
        Loppisadiktus

        Comment


        • #5
          Jättesnyggt bord!!!

          Jag länkade till 2 st sidor i mitt förra inlägg.
          Om du kontaktar dem så kan de säkert hjälpa dig att hitta just den pump du söker.
          Det fanns hur många olika sorters pumpar som helst.
          Ditt bord är verkligen häftigt.
          Med fontänen till, kommer det att bli ett inredningsobjekt med riktiga nostalgivibbar.
          Ser ut att vara i mycket fint skick också.
          Grattis!!!
          Last edited by simco; 2010-04-28, 09:54.

          Comment


          • #6
            Sorry simco jag missade den andra lärken i ivern
            Jag ska se om det finns något där som kan passa,kanske jag kan maila dem och fråga!
            Stort tack för din hjälp och tack för det fina berömmet!
            Bordet är superfint och ännu finare blir det när jag får igång fontänen
            Loppisadiktus

            Comment


            • #7
              Du kan säkert kolla med en akvariebutik också, de har pumpar.

              Comment


              • #8
                Tack för tipset Susiflätan,det hade jag inte tänkt på
                Återkommer med info och bilder om jag får ihop något lyckat!
                Loppisadiktus

                Comment


                • #9
                  Om du har en Bauhaus butik i närheten så brukar de sälja utrustning till trädgårdsdammar, de har även pumpar för inomhusbruk. Ta inte en pump med för mycket tryck så mosaiken flyger av
                  Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

                  Comment


                  • #10
                    Uppdaterar denna gamla tråden lite.
                    Jag la ner projektet att hitta en ny pump då jag inte hittade någon som passade och var i samma stil som den gamla pumpen.
                    Däremot fick jag tag på en helt "ny" balja med pump från ett ganska fult,skabbigt fyrkantigt bord som jag köpte för ett helt överkomligt pris!
                    Fusionen blev bra i mitt tycke,mycket kitschigt
                    Bifogade filer
                    Loppisadiktus

                    Comment

                    Working...
                    X