Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäs Gustaf Johnn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Höganäs Gustaf Johnn

    Hej på er alla.Nu undrar jag om det finns någon som kan ge mig information om denna gubbe Gustaf Johnn som blev anställd 1850 på Höganäs,hur vanlig är det att finna saker som han har gjort? all typ av info mottages tacksamt.
    Ha en bra dag

    Mvh
    Helen

  • #2
    Höganäs keramik startades ju strax efter sekelskiftet 1800-1900, innan dess producerades väl ingen hushållskeramik. Var har du fått uppgifterna om Gustaf Johnn ifrån?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Jag hittade på nätet om höganäsbolagets kärlfabrik och bruksgods.där finns en lång rad med personer som blev anställda från 1824 och framåt.anledning att jag frågar är att jag har en underbar blå kanna med den gamla raka stämplen som användes före 1915. den har även ett modellnr som börjades använda 1893 och sign GJ som är Gustaf Johnn anställd 1850.

      Comment


      • #4
        Ett svar på din fråga måste nog bli att de är mera sällan förekommande objekt, men det förstod nog kanske själv?! Den enda litteraturen jag har är Marie Rehnbergs bok om 1900-talets Höganäs Keramik.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Tack äith för ditt svar.jag har inte lyckat hitta någon mer info om GJ än det som står här. Då jag nu har blivit förälskad i denna kanna( framförallt i den underbara blåa glacyr) som han troligen har gjort så söker jag nu efter flera saker utav honom.
          mvh
          Helen

          Comment


          • #6
            Det skulle vara trevligt att få se en bild av kannan.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Höganäs Billesholm (Höganäsbolaget) är en helt annan firma än Höganäs Keramik. Anledningen till att det finns flera olika tillverkare på denna lilla skånska ort är tillgången till den goda leran i omgivningen. Detta har resulterat i en mängd tillverkare, större och mindre. Bl.a. finns en drejare som kallar sig "Krukmakaren, Höganäs" och folk är rätt påstridiga med att påpeka att det är ett höganäskrus de har med den märkningen.

              Om det är ett saltglaserat krus märkt Höganäs så är det fråga om Höganäsbolaget. De brunglaserade krus som tillverkades på Höganäs keramik fr.o.m. ca 1970-talet är INTE saltglaserade.

              Tyvärr har jag inte info om enskilda drejare. Undrar om det finns nedtecknat någonstans? Jag tror inte att det har någon betydelse vem som har drejat det enskilda föremålet...

              Länk till Högansbolaget:
              Tillverkning och försäljning av saltglaserat stengods, keramik och konsthantverk, såsom Höganäskrus, krukor och vaser


              Länk till Höganäs Keramik:


              Rättelse: Efter att ha ströläst lite visar det sig att det INTE är tillgången på lera som placerar stenkärlstillverkningen i Höganäs, Raus och Wallåkra, utan tillgången på lättbrytbart stenkol som användes som bränsle.

              Comment


              • #8
                Fick inte in länken här.
                Goggla på orden Höganäs
                Museum. Titta längst ned
                på startsidan:sign. drejare.
                Finns lite matnyttigt där.

                Comment


                • #9
                  Här kommer bilden på kannan och en liten vas som hör till.

                  Jag är helt förälskad i formen och dess lyster
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Rinnglasyr, på min ära Hur hög är vasen? Ser härlig ut, påminner om en kalk från Gabriel som jag försökte skrämma småbarn med! Det finns ngt mellan vackert och förfärligt som tilltalar, om jag uttrycker mig så!
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #11
                      Jättesnygga.
                      Kan du fota stämpel? Vore kul att se den.
                      Det enda jag vet är att han gjort traditionella Höganäskrukor. Han dog ju dessutom 1901, så är dessa "äkta vara" så har du nog gjort ett stort fynd.

                      Comment


                      • #12
                        Varifrån fick jag att det var "vanliga höganäskrus..."? Dessa var verkligen läckra!

                        Comment


                        • #13
                          Här kommer en bild på en stämpel som ser ut precis som mina men det står 800 som modellnummer och GJ på vaserna medans det står 07 och G på kannan. Den är ca 35-40 cm hög. Jag har den på loppisen i vårberg just nu och kan inte mäta den. Jag kommer inte att sälja den. Bilden gör den inte rättvis så kom gärna ner och hälsa på mig och titta på den vackra kannan.
                          Bifogade filer

                          Comment

                          Working...
                          X