Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silverstämplar Italien och Finland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Silverstämplar Italien och Finland

    Hej

    Har kommit över ett halsband i silver från Italien
    Vet någon vem som kan ha gjort det?
    Vad betyder stämpeln GF A8 som står på kedjan.
    Det står också 925 både på kedja och hänge och det är ju silverhalten.
    Vad kan man veta om stenarna i hänget.

    Sen har jag också en Finsk ring med Stämplat Finland inuti och den Svenska kattfoten med ett S på utsidan. Kan någon se vad detta är.

    Tacksam för all hjälp.

    Pilgrimmen
    Bifogade filer

  • #2
    A8 betyder att det är gjort 1927, av en person med initialerna GF. Ringen har 830 i silverhalt, inte 925

    Comment


    • #3
      Tack

      Ringen har 830, men hänget och kedjan är 925

      Pilgrimmen

      Comment


      • #4
        Är det samma års stämplar för Finland som Sverige?

        Pilgrimmen

        Comment


        • #5
          A8 = 1978 (Finska stämplar)

          Du hittar Finska årsstämplarna här: http://www.tukes.fi/sv/Tjanstomraden...tallprodukter/

          Och här finns de Svenska stämplarna:
          http://www.swedac.se/sdd/swinternet.nsf/webAttDoc/BROH-68MKD7/$File/stämpelnyckel-041221.pdf

          Comment


          • #6
            Nej bluebox snackar strunt Det är 51års skillnad mellan Finland och Sverige. A8 är 1978. Varifrån fick du GF? Tyvärr måste jag erkänna att stämpeln du visar är så ny att jag inte känner till den. Är det faktiskt en kattfot och inte en oval svensk importstämpel med tre kronor? Visa bilder tack

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av bluebox Visa inlägg
              A8 betyder att det är gjort 1927, av en person med initialerna GF.
              Jag uttalar mig nu om kedjan! Jag förstår inte varför du tror att den är italiensk?

              Jag tolkar dina uppgifter om att den är stämplad GF och A 8 , vilket enligt de svenska årsbokstäverna är 1927. Den ende som registrerat initialstämpeln GF är
              "GF FRANCKE GUST STORG 8 593 00 VÄSTERVIK 1913- 1981".

              Men återkom med bilder på kedjans och hängets samtliga stämplar, för det är något som jag inte riktigt får ihop vare sig kedjan är svensk eller italiensk.

              ---------
              Ringen har som jag uppfattar av bilden svensk importstämpel (tre kronor i oval sköld) och S för silver. Den finska tillverkarstämpeln har jag inte tidigare stött på!

              Comment


              • #8
                Jag ber om ursäkt
                Jag har läst fel, det står GFAB på ena sidan och 925 Italy på andra på kedjan och 925 på hängsmycket.
                Det stämmer nog att det är en oval stämpel med tre kronor på ringen.
                Vad kan då M stå för?

                Pilgrimmen

                Comment


                • #9
                  Det blev rörigt det här, en talar om ringen, en annan om kedjan en tredje om hängsmycket.... Ett föremål per tråd tack.

                  Jag talar nu om ringen. Som sagt, finsk och stämplingen säger att den är tillverkad nyligen, efter år 2000. Fast jag har över 5500 registrerade finska stämplar i mitt arkiv, saknas tyvärr denna ganska nya stämpel. Jasså A8 var inte på ringen (sorry).

                  Länken som karmasuss uppger är mycket bristfällig, massor av stämplar saknas. Dessutom innehåller den även galenskaper, lita inte för mycket på dess uppgifter. Saken har diskuterats här tidigare. Enligt senaste hörsägen från finska guldsmedsförbundet är en ny korrektare och bättre förteckning på kommande mot slutet av året.

                  Comment


                  • #10
                    Kedjan som är stämplad GFAB och 925 Italy har troligtvis sålts av Guldfynd, men är hur som helst inte äldre än 1969.

                    GFAB PETTERSSON AB OLOF BOX 6196 102 33 STOCKHOLM 1969- 1985
                    GFAB GULDFYND AB 171 81 SOLNA 08-626 05 00 1985- 2003
                    GFAB GULDFYND SVERIGE AB 432 84 VARBERG 0340-64 54 00 2003- 2005
                    GFAB IDUNA AB BOX 1182 432 16 VARBERG 0340-64 54 00 2003-

                    Comment


                    • #11
                      Och till sist.
                      Stenen är troligtvis en aventurin.
                      Svårt att säga helt säkert utan att ha stenen i handen.

                      Comment

                      Working...
                      X