Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem har gjort denna skål ? [ID: Ragnhild Godenius]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Mäktig!
    Glasyren fick hon hjälp med.

    Comment


    • #17
      Kaptenen
      jag sprang på en 'likadan' skål som din men i en annan färgställning
      dock för dyr för mig
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Tack så mycket, Jani! Roligt att se den med dessa färger. Du minns inte hur den var signerad- otydligt skriver man på HA? Var den så högt bevakad, för den verkar ha blivit osåld 16 december?

        Comment


        • #19
          Min väna moder skickades ut som spejare för att kolla skålen. Jag påstod att det säkerligen står Ragnhild under skålen vilket hon också trodde.
          Bevakningspriset var högt, för högt....
          Jag har lokaliserat Ragnhilds ugn i en liten stuga som stått orörd sen femtiotalet och har fått löfte att få komma och kolla, men just nu hindrar den myckna snön!

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
            Min väna moder skickades ut som spejare för att kolla skålen. Jag påstod att det säkerligen står Ragnhild under skålen vilket hon också trodde.
            Bevakningspriset var högt, för högt....
            Jag har lokaliserat Ragnhilds ugn i en liten stuga som stått orörd sen femtiotalet och har fått löfte att få komma och kolla, men just nu hindrar den myckna snön!
            Jo, jag var också i Halmstad och höll i skålen men tyckte det var väldigt svårt att utläsa något. Förmodligen beroende på mina otränade ögon.

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
              Min väna moder skickades ut som spejare för att kolla skålen. Jag påstod att det säkerligen står Ragnhild under skålen vilket hon också trodde.
              Bevakningspriset var högt, för högt....
              Jag har lokaliserat Ragnhilds ugn i en liten stuga som stått orörd sen femtiotalet och har fått löfte att få komma och kolla, men just nu hindrar den myckna snön!
              Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Jo, jag var också i Halmstad och höll i skålen men tyckte det var väldigt svårt att utläsa något. Förmodligen beroende på mina otränade ögon.
              Det är nog mycket troligt att den är signerad Ragnhild, som din skål Jani och kanske daterad 1913. Jag ser 13 hyfsat tydligt på min.

              Jag ser fram emot mer om hennes stuga och ugn.

              Comment


              • #22
                Nu har jag slagit på stort och unnat mig ett inköp i antikaffär. Det vore ju kul att ha minst ett objekt av alla som ställde ut på Stockholmsutställningen 1909. Och Ragnhilds objekt är ju väldigt spännande och annorlunda jämfört med en del annat från samma tid.

                Tyvärr fick jag inte fram den rätta blå färgen vid fotograferingen, den är mer åt lila än vad som syns på bilderna. Den är 14 cm hög. Glasyrbubblorna under gör att den vickar ganska mycket, med genom sin tyngd välter den ändå inte.

                Har "klappat" den ganska mycket sen jag köpte den
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Gratulerar till det magnifika inköpet, Rosa!

                  Comment


                  • #24
                    Grattis till en trevlig vas!

                    Bacchus Antik hade en liknande för några år sedan på Helsingborgsmässan och formen finns också på tillverkningen för Upsala-Ekeby.

                    Skulptris och keramiker, född 1877 på Billnäs bruk i Finland. Studerade vid Konstfackskolan i Helsingfors. Teckningslärare. Studioresor till Tyskland ...

                    Comment


                    • #25
                      En höjdare, Rosa.
                      Glasyren är vad man tittar på - inte vasen.
                      Ragnhild såg fler möjligheter än vad den blaserade glasyrmästaren gjorde.

                      Ett riktigt bra köp!

                      Comment


                      • #26
                        Kan bara säga mums!

                        Comment


                        • #27
                          Grattis till en läcker vas Rosa!

                          Förstår att du klappar den!
                          Har också för vana att klappa mina käraste ägodelar i keramik.
                          Läcker glasyr är svårslaget!

                          Comment


                          • #28
                            Mina föremål är inga fyrfota vänner som vill bli klappade.
                            De ska smekas och vaggas.

                            Comment


                            • #29
                              Kul att ha ett objekt gjort av Sveriges första kvinnliga keramiker med egen ugn.
                              GRATTIS

                              Comment


                              • #30
                                Tack allihop! Ja visst är det kul att ha ett objekt av en så nydanande konstnär. Hon var ju med både 1909 i Stockholm och 1914 på Baltiska utställningen i Malmö. I boken Svensk Jugendkeramik (Nyström) citeras Erik Wennergren (Svenska Slöjdföreningens sekreterare), som annars sågade det mesta på Baltiska utställningen:

                                Hennes stengodsföremål har "en stark, personlig, man skulle kunna säga romantisk hållning....hon använder de klara zickermanska färgerna, men då som en nästan död bakgrund, mot vilken en tjärigt mörkbrun, rinnande glasyr avtecknar sig. Som dekoration använder hon ofta små naturmytiska väsen, som bidraga att stärka intrycket av någon sorts urtidsaktig romantik"

                                Kan tillägga att jag såg en liten fin vitglaserad skulptur av Gerda Sprinchorn i en annan antikaffär. Men den fick stå kvar.

                                Comment

                                Working...
                                X