Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem har gjort denna skål ? [ID: Ragnhild Godenius]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vem har gjort denna skål ? [ID: Ragnhild Godenius]

    Jag vet
    men ni har ju gissningstävlingar ibland!
    Bifogade filer

  • #2
    Irma Yourstone?

    Comment


    • #3
      Ragnhild Godenius

      Comment


      • #4
        Kaptenen är härmed utsedd till Överste !
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Å så rått och häftigt!!! Just my bag.

          Comment


          • #6
            Jag håller med Dig, E.B.
            Det är väldigt hur Kaptenen kunde pricka in rätt på kort tid!
            Är det något speciellt och säreget att gå på, som i hennes glaseringssätt till exempel?

            På nätet finns ganska lite om Godenius (1877-1966) så jag har hämtat fakta ut Allhems konstnärslexikon, främst för att försöka utröna var i Rönninge hon hade sin ugn, tillsammans med Gerda Sprinchorn.
            Det har inte gått, men det finns ett par oprövade vägar att gå, för att få fram det och det får komma senare.
            Lexikonettamanda och Grödingemuseet, säger att hon föddes vid Billnäs bruk, men Allhems säger Fagerviks bruk. Vilket som stämmer, återstår också att se.

            Gerda R a g n h i l d Godenius, född 1877 4/9 i Pojo, Finland.
            Skulptris och keramiker.
            Föräldrar: disponenten vid Fagerviks bruk i Finland, godsägaren Herman Ulrik Gustaf G. och Emelie Josefina Nilson. Ogift.
            Studier vid Finska konstföreningens skola i Helsingfors 1898-1902 och dess skulpturklass 1903.
            Tjänstgjorde därefter som teckningslärarrinna vid olika skolor. Företog studieresor till Tyskland och Italien. Flyttade 1907 till Sverige och inrättade egen ateljé med brännugn i Rönninge.
            Har deltagit i Finska konstföreningens utställningar i Sverige och England. Svensk medborgare i Sverige 1932.

            Belägget för en ugn i Rönninge:
            Gertrud (G e r d a) Linnéa Sprinchorn, född 1871 28/4 i Litselberga, Skerike socken, Västmanlands län, död 1951 22/3 i Stockholm. (Två bilder finns)
            Skulptris, grafiker, keramiker.
            ---lång text som tar upp en halv sida---
            Men det viktigaste är:
            Sprinchorn arbetade även med andra former av keramiska objets d´art (t. ex. lampor) och hade en brännugn tillsammans med den finländska keramikern Ragnhild Godenius i Rönninge vid Södertälje.

            Åren 1912-1916 bodde de två tillsammans på Mäster Samuelsgatan 46 resp 56
            enligt http://www3.ssa.stockholm.se/Roteman...rchResult.aspx
            Vid sin död 1966 bodde Ragnhild, såsom ogift, på Grevgatan 69 4tr. i Stockholm.

            Comment


            • #7
              Jag har nog som de allra flesta av oss som är intresserade av keramik sett en handfull Ragnhild Godenius. Eller man kanske ska säga registrerat att det var verk av Ragnhild Godenius.

              Min första kontakt med vasen nedan och Ragnhild Godenius var i en välgörenhetsaffär för ett par, tre år sedan. Jag vände på den såg inget som liknade en signatur, och bedömde att den var gjord av en skolelev och under glasyren i bästa fall signerad Micke 9C -84. Knappt fjorton dagar går och jag bläddrar förstrött i en gammal Antik & Auktion och läser om en kille och hans bästa fynd. Dålig svartvit bild och en beskrivning av Ragnhilds verks karakteristika; fet glasyr och ihopklämda som en pirog.

              Då först förstod jag att jag helt sonika lämnat kvar en Ragnhild Godenius-vas. De följande dagarna var jag minst sagt förväntansfull, skulle någon ha upptäckt den.
              Priset skulle hur som helst inte avskräcka dem. Var det verkligen någon som kunde uppskatta den.

              Väl framme i den mellanskånska affären 14 dagar senare, måste de som eventuellt såg mig ha undrat vilken drog jag gick på. Jag sprang fram till stället där jag hade sett den. Ingen vas! Förtvivlan! I en vansinnig halvspringande fart scannade jag runt bland hyllorna och till slut fann jag den! Lycka! Jag vände på den igen och såg prislappen 7:- och halvt dolt under den svagt 13.

              Ragnhilds saker är i mitt tycke lite svåra att direkt falla för. Det var som sagt inte kärlek vid första ögonkastet, men idag är den fullt utvecklad. Tänk vilken skillnad det är mot hennes samtida Astrid Ewerlöf, Hilma Persson-Hjelm med flera. Jag finner ingen motsvarighet ute i Europa. Jag tycker det är helt enastående för att vara från 1913. Den chockrosa glasyren och den läskiga tjäran till glasyr som man tror är mjuk och klibbig när man ser den.

              Jag blev riktigt till mig när jag fick se Andres skål och borde väl som så många andra lämnat walk-over, eftersom jag var bergsäker.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Tack för ögongodiset Kaptenen

                Comment


                • #9
                  Det är alltid spännande att se hur samtiden uppfattade Ragnhilds verk. Enligt Nyström ställde hon ut på Konst- och industriutställningen i Stockholm 1909, Stockholm 1910 (I Annie Frykholms textilateljé?) och på Baltiska utställningen i Malmö 1914. Jag har funnit uppgifter att hon 1923 ställde ut i London. Men vad händer efter 1923? Inga uppgifter alls verkar finnas?

                  Ragnhild Godenius och Gerda Sprinchorn ställde ut strax före jul 1910 tillsammans med Eva Bagge, Esther Kjerner och Annie Frykholm i dennas textilateljé.

                  I Dagny: Tidning för svensk kvinnorörelse. Utgiven av Fredrika-Bremer-
                  Förbundet, Nr 51 22 december 1910, recenseras utställningen av M. R.-M. (Utdrag nedan)


                  I tidningen Tidevarvet (Nr 2, 1 december 1923) omtalas Ragnhild, eftersom hon har blivit utvald att tillsammans med fröknarna Fjæstad, Sankta Birgittaskolan, Orrefors, Bess Whissler (Wissler), Märta av Ekenstam, Bertha Wilhelmson och Lisa Bianchini ställa ut på Gieves Gallery, 22 Old Bond Street i London under decembermånad 1923. (Utdrag nedan)
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Översten (f.d. kaptenen) fortsätter att stiga i graderna
                    tack för info o bilder
                    Du kan få stiga ännu högre i graderna om du klarar den här ljusstaken som kommer från Rönninge och påstås vara Ragnhild!
                    Kan det vara Ragnhild?
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Nu blev det genast svårare, eftersom den läbbiga tjärliknande glasyren saknas på denna pjäs. Skärven i de båda exemplen ovan är gulbrännande och denna är åtminstone inte röd. Det kan kanske vara samma lera men uppblandad. I recensionen från 1910 talas om ljusstakar och Nyström nämner att hon bl a signerar R.G. Jag får för mig att denna är daterad till höger om RG?

                      Comment


                      • #12
                        Det var en underhållande beskrivning av våndan och väntan på att få köpa en sak, som missats vid ett tidigare besök, Kaptenen.
                        Däri känner många fler, förutom jag, igen sig.

                        jani, Din groteska, men konstnärliga vas, ser ut att vara signerad på samma sätt, och hennes stil i modellering är jag fortfarande obekant med.
                        Fler föremålsbilder från museer, privata samlingar och auktioner måste till, för att få säkrare referenser.

                        Har det skrivits särskilt om Godenius, Sprinchorn, Eva Bagge och Ester Kjerner i Klarakvarteren som konstellation i någon bok?
                        De förblev ogifta, saknade barn och levde ihop i många år.
                        Tänk Dig hur det var när Rönninge var nytt, billigt att köpa tomt och bygga, med tanke på den ugn som Godenius ska ha uppfört där.
                        Vem hade pengarna - hon själv eller var det ett gemensamhetsprojekt?

                        Ur http://www.ub.gu.se/kvinn/digtid/03/...gny1910_51.pdf
                        DAGNY - Tidning för svenska kvinnorörelsen
                        Utgifven genom Fredrika-Bremer-Förbundet
                        Stockholm den 22 December 1910
                        Nr 51 / 3:e årg.

                        Fem konstnärinnors utställning i Stockholm.

                        Det är fem duktiga konstnärinnor som fått den goda idéen, att nu före jul anordna en utställning af sina arbeten. Och, som dessa arbeten äro bra och representera olika konstområden, så har också utställniligen blifvit synnerligen lyckad - hvilket bäst märkes på den köplust publiken ådagalägger. Detta senare för öfrigt rätt ovanligt här i landet, då det är fråga om konstföremål.
                        Det ar i Annie Frykholms textilatelje, Hamngatan 20a, som den lilla vackra utställningen anordnats."
                        ---
                        I artikeln presenteras Annie Frykholm, Eva Bagge, Esther Kjerner, Gerda Sprinchorn och Ragnhild Godenius.
                        ---
                        Läs hela artikeln i länken.

                        ************************************

                        Enligt djupare grävning hos Stadsarkivet bodde Ragnhild:
                        1908-1912 på Hamngatan 18 A B och Smålandsgatan 25 resp 27
                        1912-1916 sammanlevde hon med Sprinchorn (hon flyttade in hos Sprinchorn som hade första lägenheten själv) på Mäster Samuelsgatan 46 och senare nummer 56, som möjligen var större.
                        1916-1926 bodde hon ensam på Mäster Samuelsgatan 56 (i egen spalt)
                        (numera rivet och ersatt av kontorshus mittemot Åhléns)
                        Sprinchorn är uppskriven i annan spalt i rotemansarkivet, och där framgår att hon delade lägenhet med Godenuis till 1926.

                        Eva Bagge bor tillsammans med Ester Kjerner (som har hushållsföreståndareuppgift hos Bagge) på Mäster Samuelsgatan 41 under åren 1913-1926, och båda förblir ogifta och utan barn - precis som Godenus och Sprinchorn.
                        Rotemansarkivet upphör 1926 (roteindelningen avskaffades 1 juli 1926) och vidare uppgifter får sökas på annat håll.
                        Som Kaptenen skiver, gör Godenius inget väsen av sig efter 1923, så vad hände?

                        Ur Wikipedia:
                        Rönninge är en kommundel i Salems kommun, Stockholms län.
                        Villasamhället började byggas vid sekelskiftet 1900. Bolaget Rönninge AB hade då annonserat ut tomter, avstyckade från godset Uttringe-Rönninge. Resultatet blev en blandad villabebyggelse med både enklare och mer påkostade hus. Rönninge station vid stambanan hade tillkommit 1888 och blev en naturlig mittpunkt för det nya samhället. De flesta invånarna pendlade till sina arbeten i Stockholm eller Södertälje. När Salemstaden byggdes i slutet av 1960-talet flyttade kommunens administration dit.

                        Comment


                        • #13
                          År 1934 är hon med i förteckningen över personer som överlämnat gåvor till Nordiska muséet och Skansen och gåvan verkar vara avsedd för Skansen


                          Dessutom verkar det som om hon avled 1946 och är begravd på Sandudds gamla begravningsplats i Helsingfors.
                          Kv 15 ODSC_1433 Gerda Godenius 4.9.1877 3.4.1946 ODSC_3076

                          Men en vidare sökning visar foton av familjegraven och året 1966



                          Last edited by Kaptenen; 2010-04-25, 19:26.

                          Comment


                          • #14
                            Sveriges dödbok 1947-2003 (Begravda i Sverige ger ingen uppgift alls)
                            Begraven i Finland?
                            18770904-088
                            Godenius, G Ragnhild
                            Grevgat 69 4
                            Sth 10
                            Död 3/4 1966.
                            Kyrkobokförd i Finska (icke terr.), Stockholms stad (Stockholms stad).
                            Född 4/9 1877 (ingen uppgift om födelseort)
                            Ogift kvinna.

                            Sprinchorn, Gertrud Linnea
                            Oscars Stockholm
                            Begravd 2/4 1951
                            Uppsala gamla kyrkogård, kv. 16, nr. 895 (kista)
                            Graven upplåten i evärdlig tid (upplåtelse nr 1)

                            Hennes föräldrar ligger där.

                            Om de andra konstnärerna finns upplysningar, men den här tråden är ägnad åt Godenius egentligen.
                            Last edited by Gideon; 2010-04-25, 19:47.

                            Comment


                            • #15
                              Gerda Sprinchorns keramik kan ju vara av intresse och visst känns glasyren igen!

                              Lot 156, SKÅL, keramik, Gerda Sprinchorn (1871-1951), brun och grön glasyr, dekor av par, signerad, höjd 11 cm.

                              Norrköpings Auktionsverk 2010-01-06 (Bild från Auktionsverket)
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X