Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad månne denna flaska/plunta haft för innehåll?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad månne denna flaska/plunta haft för innehåll?

    Någon som kan tänkas veta/ha en åsikt om denna skapelse?
    präglad med tre kronor samt monogram som jag utläser som PG, möjligtvis PC, dessutom med MCMVIII.
    Vad tror ni?
    Bifogade filer

  • #2
    Hmm... öl !

    Comment


    • #3
      MCMVIII = 1908. Kan tidfestingen være til hjelp?

      Comment


      • #4
        Hittade denna lite äldre tråd. Lite nyfiken jag med vad som funnits i denna flaska. Och varför den finns. Är det en variant på Flaska m06 eller? Vet att den kommer från reijmyre iaf. Har oxså sett den i klart glas.
        Last edited by MrTompa; 2011-11-07, 17:55.

        Comment


        • #5
          Jag har sett den i grönt och modellen ser ut som en likörflaska.

          Comment


          • #6
            Lustiga är ju att saker brukar ju inte kronmärkas hur som helst. Här är samma flaska med etikett:

            Click image for larger version

Name:	rmf1.jpg
Views:	1
Size:	54,0 KB
ID:	525429

            Comment


            • #7
              Man ser den här flaskan här i Sverige ibland och jag tror att det är ett utländskt likörfabrikat som t ex svenska charterturister har krockat med och tagit med sig hem. Den har mig veterligen aldrig sålts av Systembolaget. De tre kronorna har dock ingenting med Sverige att göra, inte heller med den militära pluntan/flaskan m/06, som är välkänd på andrahandsmarknaden. Intressant med den blå färgen och den lite specielle proppen som visar att tillverkaren har haft karaffambitioner. Men exakt vad detta är är vet jag inte. Mitt grundtips blir: söt likör från charterepoken, kanske Spanien med omnejd.

              Comment


              • #8
                Mja, jag tycker faktiskt att det går att utläsa SWEDEN längst ner på etiketten.

                Click image for larger version

Name:	Tre kronorsflaska 1.JPG
Views:	1
Size:	53,5 KB
ID:	525454

                Comment


                • #9
                  Etiketten är från Ryd, så Reijmyre stämmer inte.

                  Comment


                  • #10
                    Etiketten kommer från Ryd´s Glasbruk, den användes på 60-talet och fram till Ryd´s Glasbruk lades ner 1971.
                    I’m a real mean bitch!

                    Comment


                    • #11
                      Kanske det har varit likören "Kaptenlöjtnant" i den.........

                      Comment


                      • #12
                        Ja, vem vet! Jag misstänker att man har använt en gammal form från 1908, när man gjorde dessa. Den jag har sett kändes som om den skulle kunna ha varit från en eventuellt äldre tillverkning.

                        Comment


                        • #13
                          Älghults glasbruk

                          Såg en liknande från Älghults glasbruk. Flaskan skulle vara en replik av en flasktyp som förekom i samband med Karl XII-s krig och ödeläggelse av den svenska statens finanser.
                          Flaskan delades ut som någon sorts "kompensation". Allt detta enligt information på ett litet tryckt papper runt flaskans hals.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                            Etiketten kommer från Ryd´s Glasbruk, den användes på 60-talet och fram till Ryd´s Glasbruk lades ner 1971.
                            Visst har du rätt Maria. Sedan har jag tytt att det står RG i lilla stämpeln i glaset. O det är ju inte svårt o räkna ut att det står för Ryd´s Glasbruk. Sedan dom rommerska siffrorna står ju för 1908. O bruket grundas 1918. Kan det vara så att det är en flaska man tillverkat för den sakens skull och den kanske har tillverkats till o från hela tiden. Därav att dom kan se så olika gammla ut? O gjort fel på 10 år? O dom 3 kronorna bara en symbol på att det är svenskt.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Såg en liknande från Älghults glasbruk. Flaskan skulle vara en replik av en flasktyp som förekom i samband med Karl XII-s krig och ödeläggelse av den svenska statens finanser.
                              Flaskan delades ut som någon sorts "kompensation". Allt detta enligt information på ett litet tryckt papper runt flaskans hals.
                              Citerar mig själv: Eftersom jag sett en likadan flaska med en papperslapp runt halsen där det stod Älghult så undrar jag om det inte kan vara Rydefors glasbruk i Älghult som tillverkat den.
                              För övrigt grundas ju Ryds glasbruk exakt 200 år efter Karl XII död 1718.
                              Last edited by prylsnubben; 2011-11-21, 20:35.

                              Comment

                              Working...
                              X