Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Vad månne denna flaska/plunta haft för innehåll?

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Kanske det har varit likören "Kaptenlöjtnant" i den.........

Ja, vem vet! Jag misstänker att man har använt en gammal form från 1908, när man gjorde dessa. Den jag har sett kändes som om den skulle kunna ha varit från en eventuellt äldre tillverkning.

Reg.datum
    mar 2009

Älghults glasbruk

Såg en liknande från Älghults glasbruk. Flaskan skulle vara en replik av en flasktyp som förekom i samband med Karl XII-s krig och ödeläggelse av den svenska statens finanser.
    Flaskan delades ut som någon sorts "kompensation". Allt detta enligt information på ett litet tryckt papper runt flaskans hals.

Seniormedlem MrTompas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Citat Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
    Etiketten kommer från Ryd´s Glasbruk, den användes på 60-talet och fram till Ryd´s Glasbruk lades ner 1971.
    Visst har du rätt Maria. Sedan har jag tytt att det står RG i lilla stämpeln i glaset. O det är ju inte svårt o räkna ut att det står för Ryd´s Glasbruk. Sedan dom rommerska siffrorna står ju för 1908. O bruket grundas 1918. Kan det vara så att det är en flaska man tillverkat för den sakens skull och den kanske har tillverkats till o från hela tiden. Därav att dom kan se så olika gammla ut? O gjort fel på 10 år? O dom 3 kronorna bara en symbol på att det är svenskt.

Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Såg en liknande från Älghults glasbruk. Flaskan skulle vara en replik av en flasktyp som förekom i samband med Karl XII-s krig och ödeläggelse av den svenska statens finanser.
    Flaskan delades ut som någon sorts "kompensation". Allt detta enligt information på ett litet tryckt papper runt flaskans hals.
    Citerar mig själv: Eftersom jag sett en likadan flaska med en papperslapp runt halsen där det stod Älghult så undrar jag om det inte kan vara Rydefors glasbruk i Älghult som tillverkat den.
    För övrigt grundas ju Ryds glasbruk exakt 200 år efter Karl XII död 1718.
    Senast redigerat av prylsnubben den 2011-11-21 klockan 20:35.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Här ovan är flaskan i blått glas och Kaptenen har sett den i grönt och här kommer den i klarglas men i övrigt inget nytt: lagerkrans, tre kronor, MCMVIII och RG.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerat av Lars M den 2018-10-16 klockan 16:54.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Nej, inget nytt med flaskan mer än att färgen är grön. Korken är däremot en äkta förfalskning 1 ÖR och S M och 1763. Baksidan är blank kopparplåt!
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Reg.datum
    mar 2009
    Miljöcertifierad helt säkert, därav den numera gröna färgen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •