Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mutz Altona [ID: Mutz Wwe., Altona, Tyskland]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mutz Altona [ID: Mutz Wwe., Altona, Tyskland]

    Vem vet något om denna ?
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-06, 21:02.

  • #2
    Stämplad 1913-1929 Mutz Wwe. (Mutz' änka) Altona, så Richard Mutz har förmodligen inte så mycket med skålen att göra fysiskt, men glasyr och form kan vara hans. Han lämnade faderns verkstad 1904. Men Herman Mutz' tillverkning var erkänd och i april 1899 öppnades på Museum für Kunst und Gewerbe i Hamburg en utställning med keramik fråm Mutz' verkstad stämplade "Mutz Altona".

    Richard Mutz (* 22 augusti 1872 i Altona; † 4 november 1931 i Altruppin). keramiker känd för sina rinnglasyrer för ler- och stengods efter japansk förebild, medlem i Deutschen Werkbund und grundarmedlem av konstnärskollektivet Gildenhall.

    Richard Mutz var äldste sonen bland tre barn till kakelugns- och krukmakaren Hermann Mutz och hans fru Marie Auguste, född Semmelhaack.

    Comment


    • #3
      Tack Kaptenen, du är ett säkert kort........

      Comment


      • #4
        Orättvist

        Nog är mina tidigare bilder av Mutz skål lite orättvisa, även om han inte haft så mycket med den att göra som Kaptenen säger, bra ändå och dessutom avbildad i World ceramics.
        Kanske är den från 1913 eftersom den har så lågt nummer 2b, alltså antik nästa år.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Lite mer info om Mutz

          Kopierat ur World ceramics och några kompletterande länkar..............http://de.wikipedia.org/wiki/Richard_Mutz
          http://www.liveauctioneers.com/item/4343303
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            595

            Många visningar men ingen som helst respons................ Hallå Kaptenen är detta "schmutz" oder mutz
            Last edited by prylsnubben; 2012-04-22, 01:09.

            Comment


            • #7
              Andlös tystnad säger ofta mer är tusen superlativer, prylsnubben.

              För mig är glasyr och form avundsamt vacker, och Du är lycklig som har fått förmånen att vara en i raden av förvaltare av skålen under många år.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Andlös tystnad säger ofta mer är tusen superlativer, prylsnubben.

                För mig är glasyr och form avundsamt vacker, och Du är lycklig som har fått förmånen att vara en i raden av förvaltare av skålen under många år.
                Tack Gideon, jag började undra om ingen mer än jag uppskattade skålen.

                Comment


                • #9
                  Jag tycker att den är fantastiskt fin!

                  De senare bilderna gav den verkligen rättvisa.
                  Intressant historia och modellen ser ut att vara densamma som på bilden i boken.
                  Hur stor är skålen? Glasyren är jätteläcker!

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                    Jag tycker att den är fantastiskt fin!

                    De senare bilderna gav den verkligen rättvisa.
                    Intressant historia och modellen ser ut att vara densamma som på bilden i boken.
                    Hur stor är skålen? Glasyren är jätteläcker!
                    Tack Simco.
                    Den första bilden gjorde att jag jag skrev schmutz eller mutz. På den första ser den ju smutsig ut. Hade förträngt detta tydligen eftersom det var så länge sen. När jag så häromdagen plockade fram skålen igen så var jag tvungen att leta upp tråden på PES och tänkte, vad är detta....................F- F-N vad den ser ut. Resten är ju historia som man brukar säga. Storleken har betydelse, men denna är rätt liten, 21cm i diameter och 6cm hög.

                    Comment


                    • #11
                      Glasyren är fantastiskt vacker och när jag först scrollade ner tänkte jag att du har inte haft en sån tur att du har hittat ytterligare en skål.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                        Glasyren är fantastiskt vacker och när jag först scrollade ner tänkte jag att du har inte haft en sån tur att du har hittat ytterligare en skål.
                        Tack Kaptenen !
                        Idag är det faktiskt exakt 2-år sedan jag startade tråden. När jag såg vad jag såg i det första inlägget så tänkte jag att jag lurat alla PES-are på konfekten och skyndade mig att försöka åtgärda missen.

                        För övrigt hittade jag den ute i Sundbyberg på det numera nedlagda auktionshuset på järnvägsgatan på ett bord som inte hade någon säljare. En granne sålde fatet till mig åt bordsinnehavaren för det pris som stod på skålens lapp, 30kr.

                        Comment


                        • #13
                          Ja, då var det knappast läge att vänta och försöka att pruta!

                          Comment


                          • #14
                            Mutz, Altona

                            Jag hittade den här häromdagen.Helt felfri...det är ju rätt otroligt m tanke på hur gammal den är.
                            Click image for larger version

Name:	Foto 2018-03-04 14 08 02.jpg
Views:	1
Size:	67,2 KB
ID:	567433Click image for larger version

Name:	Foto 2018-03-04 14 08 06.jpg
Views:	1
Size:	57,4 KB
ID:	567434Click image for larger version

Name:	Foto 2018-03-04 14 08 10.jpg
Views:	1
Size:	73,7 KB
ID:	567435Click image for larger version

Name:	Foto 2018-03-04 14 08 18.jpg
Views:	1
Size:	79,6 KB
ID:	567436

                            Comment

                            Working...
                            X