Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Men vad är detta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Men vad är detta?

    Det är alltså två behållare som sitter fast. I ena så ser det ut som det är vadd och ev. vekämne runt kanten på insidan. Under andra locket sitter det en konstig manick. Det sitter er otroligt tunn tråd virad i mitten och vad som verkar vara en ring av kol? Hela behållaren är 48 mm hög och 27 mm bred.
    Bifogade filer

  • #2
    Cigarett-tändare?

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av bluebox Visa inlägg
      Det är alltså två behållare som sitter fast. I ena så ser det ut som det är vadd och ev. vekämne runt kanten på insidan. Under andra locket sitter det en konstig manick. Det sitter er otroligt tunn tråd virad i mitten och vad som verkar vara en ring av kol? Hela behållaren är 48 mm hög och 27 mm bred.
      Tror du att du kan fixa en skarpare bild av det här märkliga?

      Comment


      • #4
        Här kommer lite mer detaljerade bilder och text. 4 trådar går från toppen av "ramen" och ner till ca halva sträckan där de sammanfogas med en otroligt liten klump "tenn?" sedan går de 4 trådarna som nu går i ett stycke och de fästes i den runda ringen. På nedsidan går det en annan tråd ner från ringen och fästes igen i "ramen"
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av bluebox Visa inlägg
          Här kommer lite mer detaljerade bilder och text. 4 trådar går från toppen av "ramen" och ner till ca halva sträckan där de sammanfogas med en otroligt liten klump "tenn?" sedan går de 4 trådarna som nu går i ett stycke och de fästes i den runda ringen. På nedsidan går det en annan tråd ner från ringen och fästes igen i "ramen"
          Sannolikt är denna besynnerliga manick, som fascinerar mig mycket, faktiskt en cigarettändare. Jag har Googlat ganska intensivt och på http://cr4.globalspec.com/thread/7953 står om tändare som kanske använder samma princip, isåfall "a catalytic reaction between the Platinum/silver wire and the methyl alcohol."

          Har också sökt en del efter bilder på likadana tändare men inga funnit. Personligen misstänker jag att din tändare är mycket ovanlig, iallafall i detta till synes hela skick.

          Om du själv eller andra fortsätter forska, eller någon redan förut vet vore det jättekul att få veta mer om tändaren!

          Comment


          • #6
            http://www.google.se/imgres?imgurl=h...p://www.candle kan det vara en sån här??

            Comment


            • #7
              powerforums.com/vb/showthread.php%3Ft%3D169625&usg=__eQvRH3bxKXOjZ-lW3uRMBLWJUDo=&h=450&w=600&sz=25&hl=sv&start=2&um= 1&itbs=1&tbnid=l3WGtw1RKkE30M:&tbnh=101&tbnw=135&p rev=/images%3Fq%3Dunusual%2Blighter%26um%3D1%26hl%3Dsv% 26sa%3DX%26tbs%3Disch:1 kan det vara denna??

              Comment


              • #8
                http://www.candlepowerforums.com/vb/...d.php?t=169625 hade problem o länka ..som vanligt..men jag hittade en liknande

                Comment


                • #9
                  TACK! Vad trevligt. Det verkar som vi löst det! Jag har då verkligen funderat på detta och då jag hittade 2 st i ett flyttbo på det jobbet som jag är på, så är det trevligt att köra en "gissa" lek med kunderna...=)

                  Tack för det utförliga svaret.

                  Comment

                  Working...
                  X