Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 37

Ämne: Örjan, vem ?

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Örjan, vem ?

Citerar Bengt Nyström:

Johansson Örjan(f 1944). Keramiker och formgivare, utbildad vid HDK. Verksam vid Höganäs Keramik sedan 1977.

Kan detta vara ett alster av Örjan före 1977. Det finns inga signaturer i Nyströms bok.

Någon.......?
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Hmm...
    Jag tycker att vasen är lite för gammal för denne Örjan Johansson, född 1944.
    Den ser ut som en produkt från Alingsås, rentav Laholm, eller varför inte någon av de mindre keramikfabrikerna i Norge.
    Tiden ser ut att vara sent femtiotal/tidigt sextiotal, och en helt ung Örjan kan svårligen ha haft ekonomiska möjligheter till att starta eget, om han inte var väldigt driftig.

Det finns en etikett till, som jag lånat från Manga64:s tråd om Porslinsetiketter. Den ser ut att vara yngre än den Du visar.
    Örjan Keramik är lika gäckande som Glory, som jag tror var en grossist eller åtminstone hade samma typ av verksamhet som den i Malmö - Promoto.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Citerar Bengt Nyström:

Johansson Örjan(f 1944). Keramiker och formgivare, utbildad vid HDK. Verksam vid Höganäs Keramik sedan 1977.

Kan detta vara ett alster av Örjan före 1977. Det finns inga signaturer i Nyströms bok.

Någon.......?
    Den Örjan som Prylsnobben efterfrågar är inte den Nyström presenterar!
    I vintras visade jag några bilder på alster av Örjan Johansson, Höganäs och hans signatur. I början av 70-talet hade han verkstad i Fjärås i Halland.

Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Den Örjan som Prylsnobben efterfrågar är inte den Nyström presenterar!
    I vintras visade jag några bilder på alster av Örjan Johansson, Höganäs och hans signatur. I början av 70-talet hade han verkstad i Fjärås i Halland.
    Tack, Lars M och Gideon.

Nej Lars, det finns ju inte minsta likhet........
    Undrar om den kan vara norsk som Du funderar på Gideon ?

Etiketten brukar oftast inte finnas kvar, men signaturen tycker jag mig ha sett tidigare, är det nå´n annan som känner igen den...

Hittade ett grönt fat med blad i relief med den troligen äldre etiketten med Örjan, där det finns en riddare i rustning. Några bilder finns här: http://kerstin.kokk.se/?p=8259

Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Kokk Visa inlägg
    Hittade ett grönt fat med blad i relief med den troligen äldre etiketten med Örjan, där det finns en riddare i rustning. Några bilder finns här: http://kerstin.kokk.se/?p=8259
    Det var trevligt med ett till föremål med den "gamla" Örjan-etiketten.

Jag är inte helt säker på att Örjan behöver vara keramikerns eller firmans grundares förnamn. Jag undrar om det inte på något vis syftar på orten.

Det helgon som på andra håll i Europa kallades för S:t Georg kallades här Sankt Örjan eller Riddar Örjan i Sverige. Idag är Sankt Göran en vanligare namnform, men det är samma helgon som avses. Om Sankt Göranskulten i Sverige nämner Jan Swanberg i "Sankt Göran och Draken" bland annat följande orter där det funnits hospital och kyrkor för spetälska: Visby, Kalmar, Skänninge , Stockholm

Samme författare uppger att det fanns Sankt Göransgillen i Stockholm, Uppsala, Strängnäs, Västerås, Visby och Stora kopparberget dvs Falun.

I Skellefteå finns en församling med namnet.
    ---

Urvalet av keramik från Örjan är litet men allt känns som 1940-tal och var det inte under 1940-talet som Örjan var populärt som dopnamn?

Ett fruktfat med Örjan-etikett

Namn:  Örjan keramik fruktskål fat res.jpg
Visningar: 1102
Storlek:  63,0 KBNamn:  Örjan fruktskål keramik res.jpg
Visningar: 882
Storlek:  63,1 KBNamn:  Örjan keramik fruktskål res.jpg
Visningar: 948
Storlek:  64,9 KB

Jag googlade och börjar tro att jag skulle kunna kasta fram att Örjan är tillverkad på samma ställe som Glory. Efter att ha sett denna gula vas (kanske 1095/70) med en signatur "I:I" som överensstämmer bra med prylsnubbens.

Senast redigerat av Kaptenen den 2012-02-22 klockan 18:53.

Kanske en Örjan?

Då lägger jag väl till mina bilder på den här vasen, som i en annan tråd antogs vara från Örjan. Frågan kan dock inte anses helt utredd ännu, så om någon vet mer så är det bara att stämma in.

Namn:  P2187049.JPG
Visningar: 833
Storlek:  75,8 KB

Namn:  P2187054.JPG
Visningar: 823
Storlek:  46,7 KB

Namn:  P2187053.JPG
Visningar: 795
Storlek:  58,3 KB
    Senast redigerat av Retromarcia den 2012-02-22 klockan 14:21.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •