Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips för oss som gillar mindre "fint porslin"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • tips för oss som gillar mindre "fint porslin"

    Jag skullevilja ha litterturtips för oss somgillar o vill lära oss mer om pressglas, färgat glas o "lysterglas". Det finns ju vi också, o vi vill också vara med mer frå Eda o Glimme.
    Har efter tips fr Tradera införskaffat gammalt glas o färgat glas av Gunnar Lersjö o i gammaltglas fårmantycker jag mest lära om olika glasmetoder, vilket i sig är nyttigt att kunna. Men de mesta av fotona är för moderna i min smak likaså tyvärr i färgat glas, bara små avsnitt o foton o info om gamalt pressglas olysterglas o mycket karaffer o buteljer o glas.

    Är det ngn somvill hjälpa en med så förtappad glassmak att finna annan litteratur skule jag bli väldigt glad och tacksam!!


  • #2
    Jag efterlyser en bok, samt har ngt att dela med ngn

    Men snälla kan ingen pröva sig på att svara??
    Jag själv skulle i alla fall pusa o krama den som hade 2 eller var less på Gunnar Lersjös bok Glas fr Eda, satt o letade i "alla" antikvariat" 2 tim igår!!!!
    Skulle även bli mkt glad för T Fogelberg o G Lersjös Eda Glasbruk!!
    Jag försöker även förkovra mig i fint glas o har varit i Glasriket o läst om de olika bruken samt beställt en broschyr därifrån, ni ser jag vill förkovra mig även inom det. Snälla svara nån, det känns trist då ingen bryr sig.
    Last edited by annestig; 2010-04-23, 19:15. Anledning: det blev inte som jag ville

    Comment


    • #3
      Man kan ju låna på biblioteket också? Finns det inte hemma så kan de ordna fjärrlån. I först inlägget ser det ut som om du bara vill ha tips på böcker men i andra inlägget verkar det mer som om du vill köpa några som du känner till, men är svåra att få tag på.

      I vilket fall som helst så kan jag varken tipsa eller sälja glasböcker. Men försök som sagt på biblioteket.

      Comment


      • #4
        "tips för oss som gillar mindre "fint porslin"
        Menar du du då sånt som man servera lagoma korvar på?

        Comment


        • #5
          Nu känner jag till dem o det är ju mkt trevligare att äga dem, men annars blir det ju biblioteket eller såhar jag sån tur som jag skrev om betr Gefleboken av Tord Gyllenhammar, letet 2 timmar på antikvariat o så finns den på tradera
          Förstår inte riktigt vad d menar med korvar, eller så är min humor lite annorlunda
          Men ett förstår jag, att inlägget år felrubricerat, jag skriver om finporslin på glassidan, det skulle naturligtvis vara finglas!!!!!!!!!!!!!!

          Men jag efterlyser dessa böcker m ljus o lykta!!!!!!!!
          Last edited by annestig; 2010-04-23, 20:12.

          Comment


          • #6
            Jagtror nog att jag är lite som dig Peter fast på en helt annan nivå, det som intr mig mest år porslin o jag försöker lära mig från grunden, har även skrivit tillrörstrands museum o köpt en mkt brukbar liten bok därifrån, jag har lite svårareför att sitta i arkiv o sånt eftersom min leukemi gör mig lättinfekt, men jag är dj-igt tjurig o jag håller just nu å m baskunskaper som olika sorts porslin osv, den nivån är jag på Janr Fredlunds bok om gammalt porslin som jag suttit i timmar o letet efter hittade jag efter tips från Rosa på tradera o igår satt jag till 2 på natten o sökte Tord Gyllenhammars Geflebok som jag tycker verkar mkt bättre än nya som jag har o hittade den av en slump på sluter på tradera, den ska jag vinna,men det är nkt bocker jag vill fråga om, men det hör till ett annat ämne, precis som det här blev men jag råkade komma in på porslinsfiguriner o såg länken med ditt inlägg där,figuriner tycker jag är roligt o intr likaså glas men det är porslinet jag har närmast

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av annestig Visa inlägg
              Nu känner jag till dem o det är ju mkt trevligare att äga dem, men annars blir det ju biblioteket eller såhar jag sån tur som jag skrev om betr Gefleboken av Tord Gyllenhammar, letet 2 timmar på antikvariat o så finns den på tradera
              Förstår inte riktigt vad d menar med korvar, eller så är min humor lite annorlunda
              Men ett förstår jag, att inlägget år felrubricerat, jag skriver om finporslin på glassidan, det skulle naturligtvis vara finglas!!!!!!!!!!!!!!

              Men jag efterlyser dessa böcker m ljus o lykta!!!!!!!!
              Hallå Stig,
              Håller med, det är trivsamt att gå in i "biblioteket", bläddra och lära och faktum est att litteratur/dokumentation är en vital del av samlandet.

              Kanske har jag den där boken hemma i stan, hör av dig om du inte fångar den på tradera. No money, no pay.

              Obeslutsams korvar har inte så mycket med saken att skaffa men jag håller med honom i tanken att det finns inte fint eller mindre fint, det är du som bestämmer.

              Trist med din sjukdom, men gnistan tycks finnas kvar. Kul.
              So long...

              PS. Du stavar som en kråka, men det det gör jag med. Har intyg på ordblindhet vilket gjorde att jag klarade stundenten.
              Last edited by Kim von Platen; 2010-04-23, 23:36.

              Comment


              • #8
                Hallå Anne !

                Det bästa sättet att lära sig är att med en dåres envishet lägga in bilder på föremål på PES. Bilder på föremål som man vill ha identifierade......!

                Detta, i kombination med införskaffandet av lämplig litteratur är oslagbart.

                Comment


                • #9
                  Har du sett Annestig att under rubrikerna Glas och Porslin, längst ner, så finns det litteraturtips. Du kanske hittar något där, annars är mitt bästa tips olika antikvariat om man vet vad man söker. Lycka till!

                  Comment


                  • #10
                    ja Kim
                    Jag stavar visst som en kratta, men jag tror det beror på iver tog mig då igenom min socionom utb i gym med 5 i sv, kan du tro det??
                    Nä, inte jag heller, tack så mkt för alla råd som jag ska ta till mig!!!
                    Jag har också beställt Bo Lagercranz Iris,Vineta o Gröna Anna som jag tycker ger bra info sedan har jag fr andra antikvariat beställt
                    Bo L Gamla tallrikar som jag inte kan uttala mig om än samt
                    Helena Dahlbeck(tror jag hon hette) boken minns jag inte titeln på men den handlade om porslin,fajanas o verkade givande.
                    Men det hör ju hemma på litteraturtips porslin, där jag samtidigt vill fråga om vissa böcker som jag inte vet om jag ska best, det är ju bra om ngn läst dem o kan säga ngt om dem, dessutom fterlyser jag porslins böcker om bla Arabia porslin, var tar man upp sånt , det är ju inte litteraturtips utan tvärtom förfrågning och efterlysningar

                    Vore ju kul att skriva om rätt sak på rätt plats nån gång!!!

                    Comment


                    • #11
                      Förresten susi flätan gjorde jag ett inlägg en bok som du frågade om betr Gustabergsserviser i går, titta på det för Peter kom med ett br inlägg efter, bara för info

                      Comment

                      Working...
                      X