Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Annashaab Lervarefabrik, Danmark

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Liten dansk skål

    Hej

    Jag var på en loppis i Västerås och hittade en liten skål.
    Jag har kollat i den lilla litteratur jag har och hittade ingenting.
    Hoppas ni kunniga kanske vet.

    Tack på förhand
    /Ludwig
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Här en länk: http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=6966
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #19
        Hej och tack så jätte mycket.

        Det var kul med lite nya fakta.

        Vet ni vad den är värd och hur jag säljer den lättast?

        Tack på förhand.
        /Ludwig

        Comment


        • #20
          Är det ingen som vet något om värdet eller vart den är lättast att sälja?

          Comment


          • #21
            Tradera brukar fungera bra och värdet, ja det är vad man får för den.
            Nej, det är inget loppspel.

            Comment


            • #22
              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Ja, slarvläst lite har Du nog, Äjth. Det relevanta här, från Bengt H.s utmärkta länk är detta citat:
              "Varerne fra Annashaab er stemplet under bunden med en presset trekant, hvori der er et L, og nederst står der DANMARK. Trekanten står for et A (Annashaab) og L?et står for Lervarefabrikken."

              Mitt första köp av den här favorittypen av danskt lertöj, var faktiskt en Annashaab (vilket jag inte visste då) hos Claeshallen i Malmö för 12-13 år sedan. Den fanns bland det billiga godset på långhyllan, till det beskedna priset av 15:-. Idag har jag blivit mer sparsmakad och kräsen och vill helst ha det ljusa godset. Blått mot vit botten, som Larspeters fina exemplar.
              Mycket av det mörka, som dovt brunt och mörkt rött är utrensat, och det danska blandas med annat i harmoniska färgskalor som får samspela på hyllor, lite här och var.

              Berätta gärna om Ditt danska keramikintresse, Larspeter och varför Du fastnat för den. Det vore kul att få ta del av.
              Du kan väl få en till som Du måske kan li, Gideon
              Bifogade filer

              Comment


              • #23
                Vad är detta för vas? [ID: Annashaab Lervarefabrik, Danmark, 611]

                Har hittat denna vas men vet inget om den. Är det någon som vet vem formgivaren är, när och var den är tillverkad? Märkt m 611 och L Denmark.
                Bifogade filer
                Last edited by Kaptenen; 2011-03-06, 20:41.

                Comment


                • #24
                  Tillverkaren Anashaab har diskuterats tidigare här på PES. Här en länk med lite info. Snygg vas, förresten!
                  Söffe
                  Last edited by söffe; 2010-04-16, 20:49.

                  Comment


                  • #25
                    Hej!
                    Din snygga vas är från Anashaab. I Triangeln är ett A för Anashaab och L, står troligen för lervarufabrik. HAK och Danico har gjort liknanande vaser. Du kan googla på Anashaab eller söka här på forumet för mer information.
                    Mvh Simco

                    Comment


                    • #26
                      Va kul, tack för hjälpen å tipsen! Ska googla på en gång! /Annhan

                      Comment


                      • #27
                        Annashaab (med två n) Lervarefabrik blir lättare att få resultat på.
                        Men här finns några (längre ner på listan) andra exempel i nätbutiken Postludiet att jämföra med:

                        Comment


                        • #28
                          Annashaab!

                          Tänkte bara visa min snygga Annashaab vas jag hittade. Jag är mycket glad för den!

                          Den är 16 cm hög, 8,5 cm vid mynningen. Är det 10-tal eller 20-tal tro?

                          Föresten, det borde finnas en Annashaab tråd och en Danico tråd här på PES, eftersom det finns en HAK tråd... eller vad säger ni?!
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #29
                            Otroligt vacker vas, för mig som börjat upptäcka hur mkt vackert glas o keramik det finns, o det är jag tacksam för, Men berätta för mig Annashaab, Danico o HAK som jag dykt upp ngn gång.

                            Vilka o varifrån är de, din vas är vad jag er dansk ut o har de några sidor på nätet som visar lite av dera alster.

                            Intressant att vara nybörjare, men så mkt att lära!!!!

                            Med fina ord dj....ligt snygg vas!!!!!!!!!!!!!!!!!

                            Comment


                            • #30
                              Hallå Daniel,
                              Du har just startat en ny tråd, fyll på, berätta, stimulerta, dokumentera.
                              Ställ frågor och allt det där andra jag själv är så himla dålig på. Det är så
                              lätt att tappa tråden.
                              So long...

                              Comment

                              Working...
                              X