Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Om denna bronsplakett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Info: Om denna bronsplakett

    Någon som har vet något om denna plakett? Själv har jag fått reda på lite men långt ifrån allt :-P

    Jag vet att CHRISTIAN ERIKSSON har ritat den, jag vet att det handlar om Kiruna Kyrka och invigningen, den finns även på Prins Eugene muséum och den är gjuten på Herman Bergman gjuteri i Stockholm

    under texten finns initialerna A.E texten är skriven av Hjalmar Lundbohm som var vd typ på LKAB på den tiden och den person som fixade så kyrkan började byggas, han var även vän med prinsen och så även var Christian Eriksson, fyll på plz :-)
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av Bajennina Visa inlägg
    Någon som har vet något om denna plakett? Själv har jag fått reda på lite men långt ifrån allt :-P

    Jag vet att CHRISTIAN ERIKSSON har ritat den, jag vet att det handlar om Kiruna Kyrka och invigningen, den finns även på Prins Eugene muséum och den är gjuten på Herman Bergman gjuteri i Stockholm

    under texten finns initialerna A.E texten är skriven av Hjalmar Lundbohm som var vd typ på LKAB på den tiden och den person som fixade så kyrkan började byggas, han var även vän med prinsen och så även var Christian Eriksson, fyll på plz :-)
    Det senastte jag fått veta om plaketten är att A.E under texten är Anders Engström och att den förmodligen endast utgavs till konstnärena som utsmyckade Kiruna Kyrka, men mer info lär komma.

    Ingen som kan tillägga någonting i historien?

    Comment


    • #3
      Finns väl kanske inte så mycket att tillägga
      Nej, det är inget loppspel.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
        Finns väl kanske inte så mycket att tillägga
        Kan kanske vara så,men antar att det finns info någonstans.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Bajennina Visa inlägg
          Det senastte jag fått veta om plaketten är att A.E under texten är Anders Engström och att den förmodligen endast utgavs till konstnärena som utsmyckade Kiruna Kyrka, men mer info lär komma.

          Ingen som kan tillägga någonting i historien?
          Ska ju vara farbro Albert Engström inte Anders....

          Comment


          • #6
            Nu är den till försäljning snart :-P

            Nu ligger Kirunaplaketten snart på auktionskompaniet, fick ett svar från oppstuhage att man skulle läsa i Kjellins bok om Christian Eriksson tryckt 1953 och på sidan 216 fanns all info. Tydligen är denna plaketten enda exemplaret i privat ägo som jag förstår. De andra 3 finns hos Prins Eugen, Christian Erikson samt Eugens anhöriga och det bör väll vara kungahuset eller frugan :-P

            jaja vi får se vad den är värd, men för samlare bör den vara ovärderlig typ
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Uppdatera oss gärna när du fått den såld. Skulle vara intressant.
              Pes är mitt google.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                Uppdatera oss gärna när du fått den såld. Skulle vara intressant.
                Det ska jag göra, riktigt nyfiken själv, finner det märkligt om det inte ska finnas ett intresse bland samlare om det är den ända som finns i privat ägo s.a.s här kommer mer kuriosa om den.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  är nyfiken på vad den kommer kosta...kan du skicka länken till annonsen?,tror det är fler än jag som är nyfikna

                  Comment


                  • #10
                    Den kommer upp så fort den lagts ut, och jag är förbaskat nyfiken jag med, även på den figurin jag har under keramik som kommer upp på bukowskis i Oktober, fan så långt fram hhe

                    Comment


                    • #11
                      Jag kan inte utläsa att det bara finns fyra exemplar av denna plakett. Det kan ha gjorts en hel drös som delades ut av Grängesbergsbolaget i olika sammanhang. Även de andra "ställena" kan ha fått flera. Finns det ingen upplagesiffra på själva plaketten?

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                        Jag kan inte utläsa att det bara finns fyra exemplar av denna plakett. Det kan ha gjorts en hel drös som delades ut av Grängesbergsbolaget i olika sammanhang. Även de andra "ställena" kan ha fått flera. Finns det ingen upplagesiffra på själva plaketten?
                        Det finns inga siffror på plaketten, men alla som jag pratat med tex Valdermarsudde, Erikssons minnesgård, Albert Engströms proffs på museum så är det samma svar överallt, aldrig hört talas om något annat än att bara dessa gavs ut. Precis som det står i boken om Christian Eriksson. Men att jag därmed är säker på att det ligger till på det viset är ju inte samma sak, men jag är klart inne på den linjen. Samt att jag är 95% säker på att denna plakett tillhört Grängesbergsbolaget, sterbhuset vi köpte innehöll mycket just från Gränges

                        Som det står i boken så är det 4 stycken eventuellt 5 enligt ett mail jag fått. Men visst om någon som ser detta har ett exemplar så slipper jag tro att den är ett unikum :-P

                        Utdrag av mail
                        Det var trevligt att höra från dig! Tack för samtalet!

                        Det är riktigt, att plaketten har formats av Christian Eriksson på beställning av Grängesbolaget som tack till Prins Eugen för hans målning av altartavlan. Prinsen tog inte betalt för sitt arbete, han var ju prins. Rimmet på baksidan är Albert Engströms. Vi har en av plaketterna här på Oppstuhage, Christian Erikssons minnesgård.

                        Plaketten är tillverkad av koppar. Var gjutningen har skett, vet jag inte. Statyerna på kyrktaket är gjutna i brons på Bergmans Konstgjuteri i Stockholm. Hur många plaketter som gjordes, vet jag inte, men uppenbarligen utöver Eugens en till Christian (möjligen 2, men den andra är i så fall försvunnen), möjligen en till Grängesbolagets kontor, kanske en till Albert Engström, men någon mera allmän utdelning har jag inte hört talas om.

                        Hälsning och skön vår

                        Påståendet om koppar måste bero på att dem är patinerade, annars stämmer allt med texten i Kjellins bok.
                        Last edited by Bajennina; 2010-04-27, 20:51.

                        Comment


                        • #13
                          "Andra exemplar" finns på fyra ställen, enligt boken. Inte 4 exemplar på var sitt ställe. "Hos konstnärens anhöriga" är ett konstigt sätt att beskriva att en släkting fått en platta. Jag tycker fortfarande inte att det står 4 exemplar i boken. Men man läser nog annorlunda om man vill att det ska vara så få ex som möjligt. Har de andra uppgiftslämnarna någon annan källa än boken? Varifrån kommer Helge Kjellins uppgifter? Allt sådant är viktigt om man vill komma nära sanningen.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                            "Andra exemplar" finns på fyra ställen, enligt boken. Inte 4 exemplar på var sitt ställe. "Hos konstnärens anhöriga" är ett konstigt sätt att beskriva att en släkting fått en platta. Jag tycker fortfarande inte att det står 4 exemplar i boken. Men man läser nog annorlunda om man vill att det ska vara så få ex som möjligt. Har de andra uppgiftslämnarna någon annan källa än boken? Varifrån kommer Helge Kjellins uppgifter? Allt sådant är viktigt om man vill komma nära sanningen.
                            Som sagt, jag har inga andra uppgifter än de jag fått fram efter samtal med museum och de uppgifter jag hittat i boken. Sedan är jag ju inte mer än 98% säker på att den vi har kommer ifrån Grängesbergsbolaget. Nu ligger den ute och jag får se vad den kan vara värd. kul är den i vilket fall som helst och det finns en historia bakom och ett gäng kända gammla gubbar :-)

                            Nordens ledande auktionshus. Exklusiva Live auktioner och kvalitetsauktioner online. Sälj till marknadens högsta priser genom expertis och engagemang.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Bajennina Visa inlägg
                              Som sagt, jag har inga andra uppgifter än de jag fått fram efter samtal med museum och de uppgifter jag hittat i boken. Sedan är jag ju inte mer än 98% säker på att den vi har kommer ifrån Grängesbergsbolaget. Nu ligger den ute och jag får se vad den kan vara värd. kul är den i vilket fall som helst och det finns en historia bakom och ett gäng kända gammla gubbar :-)

                              http://www.auktionskompaniet.com/ite...gjuteristampel
                              Men om man ser krasst på saken så är det förmodligen inge vidare tacksamhetsgåva till en prins för utfört arbete om man samtidigt skänker densamma till flera hundra andra. Min och andras teori att det finns 4-5 styck Men helt säker är jag inte, men förmodligen finns det mera fakta att hämta på Karlstads museum där Helge Kjellin:s forskningar till boken finns samlade.

                              Comment

                              Working...
                              X